Byggahus.se
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Problemet om du ska dra det vidare till domstol är att beloppet är så litet att det räknas som småmål och du själv får stå för rättegångskostnaden. Är du lågavlönad så kan det bli riktigt dyrt för en principsak
Tvärtom. Då kör domstolen ett förenklat förfarande som innebär att man betalar enbart sina egna kostnader. Men det behövs inte advokat och då kostar det endast 950kr i avgift.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
R Rampage2216 skrev:
Tvärtom. Då kör domstolen ett förenklat förfarande som innebär att man betalar enbart sina egna kostnader. Men det behövs inte advokat och då kostar det endast 950kr i avgift.
Det behövs inte, men som fötetag kan man använda sig av advokat och då blir det svårt att hänga med om man själv ingen har
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Det behövs inte, men som fötetag kan man använda sig av advokat och då blir det svårt att hänga med om man själv ingen har
Det har du rätt i. Dock behöver man inte oroa sig över att betala företagets advokatkostnader ifall man förlorar.
Att företaget skulle ta in advokater för en strid över 2-3000kr låter som en netto-förlust-affär.

Denna konflikt bör inte gå så långt utan för allas bästa kommer man överens långt tidigare.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
R Rampage2216 skrev:
Det har du rätt i. Dock behöver man inte oroa sig över att betala företagets advokatkostnader ifall man förlorar.
Att företaget skulle ta in advokater för en strid över 2-3000kr låter som en netto-förlust-affär.

Denna konflikt bör inte gå så långt utan för allas bästa kommer man överens långt tidigare.
Förhoppningsvis
 
R Rampage2216 skrev:
Det har du rätt i. Dock behöver man inte oroa sig över att betala företagets advokatkostnader ifall man förlorar.
Att företaget skulle ta in advokater för en strid över 2-3000kr låter som en netto-förlust-affär.

Denna konflikt bör inte gå så långt utan för allas bästa kommer man överens långt tidigare.
Betala tänker jag!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
M MHK2 skrev:
Betala tänker jag!
roligt forum detta..
ena gången så skäller man på hantverkare...
För att i nästa klaga på någon som hatar träd... För att sen hjälpa någon att låta bli och betala för det den beställt.. :crysmile::crysmile:

obs satir.. :cool:;)
 
Gasöppnande ca 3000kr på fakturan. Vad avser det?
 
C
E Emanuel01 skrev:
Gasöppnande ca 3000kr på fakturan. Vad avser det?
1 timme á 3 062 kr är i vilket fall en hyfsad timpenning... :surprised:
 
E Emanuel01 skrev:
Gasöppnande ca 3000kr på fakturan. Vad avser det?
Jag funderade på detta också. Då den muntliga offerten var på ca 3000kr för hela jobbet, men sen kostar bara gasöppnandet 3000. Var tanken att allt material skulle uppstå ur tomma intet när han först prissatte jobbet?

Jag hittar ingen post över arbetade timmar förutom 1 timme för denna gasöppning. Var framgår att han debiterat 5 timmar?
 
Jobbar som kyltekniker och där är de ju betydligt högre tryck typ x10. Tror vi betalar ca 30kr/m
för dubbla isolerade rör 3/8-1/4
 
  • Gilla
annicka__22
  • Laddar…
S Sylvek skrev:
Har han gått igenom vägg så har han använt ett rör med större dimension som hylsa, därav har han tsgit betalt för 2 rör

Tack, då har jag förklaringen på två rör i alla fall. Ska avstämma resten av materialet när tillfälle ges, behöver hjälp att koppla ur och dra ut diskmaskin och ugn så att jag kan se ordentligt bakom.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
R Rampage2216 skrev:
Jag funderade på detta också. Då den muntliga offerten var på ca 3000kr för hela jobbet, men sen kostar bara gasöppnandet 3000. Var tanken att allt material skulle uppstå ur tomma intet när han först prissatte jobbet?


Jag hittar ingen post över arbetade timmar förutom 1 timme för denna gasöppning. Var framgår att han debiterat 5 timmar?
Det står 5 på antal längst till vänster på varje rad över de olika artiklarna
 
  • Bild på en faktura med artikelnummer, benämning, antal, enhet, à-pris och summa för byggrelaterade tjänster.
Har du inte pratat med företaget som du skrev att du skulle göra?

A annicka__22 skrev:
Det står 5 på antal längst till vänster på varje rad över de olika artiklarna
A annicka__22 skrev:
Tack, då har jag förklaringen på två rör i alla fall. Ska avstämma resten av materialet när tillfälle ges, behöver hjälp att koppla ur och dra ut diskmaskin och ugn så att jag kan se ordentligt bakom.
 
A annicka__22 skrev:
Det står 5 på antal längst till vänster på varje rad över de olika artiklarna
5an står ju under kolumnen "Art.nr". Det tolkar jag inte som antal.
Den enda tidsangivelsen är 1 Tim på gasöppnande.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
R Rampage2216 skrev:
Jag funderade på detta också. Då den muntliga offerten var på ca 3000kr för hela jobbet, men sen kostar bara gasöppnandet 3000. Var tanken att allt material skulle uppstå ur tomma intet när han först prissatte jobbet?

Jag hittar ingen post över arbetade timmar förutom 1 timme för denna gasöppning. Var framgår att han debiterat 5 timmar?
priset är inklusinge rotavdrag på 1148:-, så total arbetskostnad 4210:-
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.