Byggahus.se
Hej!
5Fe2K.jpg
Här är en bild på en handfatsmöbel som jag håller på att bygga i mitt badrum. Bänkskivan består av tre grova furuplankor som jag hyvlat och limmat ihop med vattenfast trälim.

Jag vill behålla den vackra ljusa träfärgen, så nu vill jag ha tips och idéer på hur jag får en så bra pigmentering och ytbehandling som möjligt. Och jag vet att det kanske är en skitkass idé att ha träbänk som underlag för ett handfat, men vi lackar (?) ordentligt och testar! Skiter det sig så river jag och bygger om! =)
 
Furu brukar ju tyvärr gulna rätt fort men det finns väl säkert trix för att minska den utvecklingen också. Epoxilacker går att lägga på i tjocka lager och blir i princip fuktsäkra. Innehåller den vatten kan den inte läggas på allt för tjockt dock. Lamineringsepoxi fungerar ungefär likadant men utan iblandat vatten och helt glasklart när det härdat. Jag vet inte om det är sämre än lackerna på andra sätt. Även epoxiprodukterna gulnar, speciellt om dom utsätts för uv-ljus och isf kan det vara bra att lägga på en annan lack på toppen med bättre uv-skydd. Du ska iaf hursomhelst lacka den tjockt, olja eller vax är att be om problem.
 
Tack för svar PrinsValium!
 
Mja, olja funkar ju, men du får olja ofta och det blir vattenfläckar om man inte torkar torrt där man slabbar..
Dessutom så gulnar ju furut något av oljan så det är kanske inget alternativ.
Kul och snyggt bygge dock iLEZ :)
 
Jag väljer att tro på Bob Flexner vad gäller ytbehandlingar och deras samt träets egenskaper. Hans bok "Understanding Wood Finishing" är hursomhelst rekommenderad läsning.

Olja ger i princip inget som helst skydd mot vatten. Möjligen om det torkas av ordentligt omedelbart. Olja ger i bästa fall lite skydd mot smuts.. Vax är i bästa fall minimalt mycket bättre. Trä utan tillräcklig ytbehandling kommer snabbt att utsättas för "compression shrinkage" och börja deformeras och spricka. Läs boken eller vad som går att hitta på nätet av honom och döm själva.

Här är en länk till boken på amazon.com
Han håller en ganska auktoritär ton när han skriver och han retar säkert upp många med sina påståenden om att dom har fel. Läsvart iaf men ska såklart behandlas med samma kritiska ögom som allt annat. Jag själv tycker iaf att han inger rätt mycket förtroende.
 
Redigerat:
Jag hade gått på direkt med en vattenbaserad polyuretanlack (ej akrylat). Eftersom den är vattenbaserad så behålls den ljusa färgen på träet och eftersom polyuretanlacker (oftast) innehåller UV-skydd gulnar inte träet med tiden. För att få ytbehandlingen att hålla i längden så bör du lägga väldigt många lager, 6-10 (tänk lite båtlack, bygg upp ett tjockt lager) med mellanslipning innan varje strykning.

Tänk speciellt på att lacka ändträet och lägg ett par strykningar på undersidan också. Använd en högblack lack till majoriteten av strykningarna och avsluta de 1-2 sista med en matt lack om du vill ha en matt yta.

Angående produkter tror jag att de flesta vattenbaserade polyuretangolvlacker fungerar till detta projekt. Flüggers bör fungera och har ett ganska schysst pris:
http://gm.flugger.com/sv/prodsikk.dll?SPROD=ON&SPROD-NR=GULVLAK&GO=Vis+udskrift

Du kan för ännu bättre skydd använda äkta båtlack, men den kan vara svår att få tag på i vanliga färgaffärer, kolla med båttillbehörsförsäljare. Hempel Seatech är en vattenbaserad lack som är lätt att använda (säljs i Sverige och är inte farligt dyr):
http://www.hempel.com/internet/HEMP...7A70EC5DCC1256981002BB37B/$file/PDS_09010.pdf
 
Redigerat:
Det sköna med tvåkomponentslack är att man kan bygga en sarg med hjälp av maskeringstejp och bara hälla på lacken och bre ut den med en spackel (iaf på plana och vågräta ytor...). Det kan eventuellt vara lite knepigt att få bort alla bubblor. Antagligen hjälper det att dra på ett tunt lager med en lackpensel först och slipa lite lätt så ytan är helt slät till att börja med. Till riktigt tjocka lager får det inte vara något vatten som dispersionsmedel i bara som sagt. Sen är det kanske inte helt kul att hålla på med epoxi men bara man har handskar och ordentlig ventilation ska det inte vara någon fara. När det härdat är det i princip helt ofarligt om man blandat ordentligt. Det ska även finnas tvåkomponents polyuretanlacker men dom har jag ingen erfarenhet av.
 
Ett litet gratisalternativ om man vill läsa på om ytbehandling, som alltid på englesiska.
 
PrinsValium skrev:
Det sköna med tvåkomponentslack är att man kan bygga en sarg med hjälp av maskeringstejp och bara hälla på lacken och bre ut den med en spackel (iaf på plana och vågräta ytor...). Det kan eventuellt vara lite knepigt att få bort alla bubblor. Antagligen hjälper det att dra på ett tunt lager med en lackpensel först och slipa lite lätt så ytan är helt slät till att börja med.
Inget att rekomendera om man inte vill göra om allt då lacken torkar på ytan och inte släpper igenom gaserna som bildas vid härdningen.
 
Som sagt, med lamineringsepoxi bör det inte vara något problem. Den är ju liksom gjord för att kunna smetas ihop tillsammans med glas- eller kolfiber i relativt tjocka lager. Jag har provat biltemas lamineringsepoxi själv på en tunn plywood. Det blev en helt klar och färglös mer än 1 mm tjock beläggning i en "hällning". Jag tänker dock inte uttala mig om långtidseffekter eller hållbarhet.

Det finns ju tex epoxi som är tänkt att gjuta saker av http://www.kinn.com/es/product/product.asp?productid=167567&visible=2

Det finns också "pour on bar top expoxy" http://www.bartopepoxy.com/

1/8" per lager http://www.uscomposites.com/kk121.html

Edit: Ok, jag tror jag inser på vilket sätt jag borde ha varit tydligare. Den epoxi som kallas lack kanske ofta ger dåligt resultat om man lägger på för tjockt. Men det finns definitivt produkter som klarar av det.
 
Redigerat:
Ja, lack och epoxi är två helt skilda saker.
 
Förutom att epoxilack är epoxi förstås =P Den epoxilack jag använt innehåller vatten som dispersionsmedel. Jag antar att det är för att den ska bli tunnare och lättare att sprida ut samt öka möjligheten för bubblor att ta sig upp till ytan och poppa av sig själva. Vattnet måste dock hinna dunsta innan epoxin härdar annars blir resultatet väldigt grumligt.
 
Kika på hårdvaxolja från Osmo om du vill ha ett oljat intryck men lackens "stryktålighet".
 
Jag skulle satsa på vax, detta bibehåller den ljusa färgen och hindrar den från att bli gul. Det har nog sagt tidigare i denna tråd men Epoxy tål inte solljus och måste efterbehandlas med polyruthan lack - Men lack hindrar inte den gulnande effekten, så vitt jag vet är det endast vax som gör det.

Att Olja inte skulle skydda mot vatten är nog inte riktigt sant, se på tex bänkskivor i kök som får utstå massor av vatten. Vi pratar givetvis inte om en lätt stryking en gång, inoljning måste upprepas regelbundet. Klassiska receptet på Kokt linolja spädd med terpentin är bra och har bevisat sin goda effekt under hundratals år på båtar.
 
J
Handfat byggt i teak med 8 lager expoxilack. (färgen på teaken är mycket mörkare än på bilden, tror det är blixten som gör att det ser så ljust ut)

Botten är lite skålformad. Det behövs inte många grader för att att vatten skall rinna ur.

Tog ett riktigt grovt sandpapper och satte på en trissa på borrmaskinen.

Sedan så borrade jag jag bara ner avloppet och tätade med epoxilim.

http://img107.imageshack.us/img107/7053/imgp2271.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.