10 775 läst ·
17 svar
11k läst
17 svar
Hammock
Sida 1 av 2
Jag ska köpa min första hammock och har en del frågor som jag undrar om någon kan svara på..?
Trä eller metall? Jag funderar på en stålhammock för att slippa underhåll. Är det någon som vet om stabiliteten är lika bra i dessa som i de av trä?
Kan man låta en stålhammock stå ute utan skydd hela vintern?
Taket. Hur är det med det när det blåser? Måste man ta ner taket varje morgon när man går till jobbet om det finns risk för blåst? Hur mycket vid klarar ett tak utan att blåsa bort/gå sönder?
Dynor: Kan man lämna dynorna ute över natten om taket är på?
Ytterst tacksam för svar!!
Trä eller metall? Jag funderar på en stålhammock för att slippa underhåll. Är det någon som vet om stabiliteten är lika bra i dessa som i de av trä?
Kan man låta en stålhammock stå ute utan skydd hela vintern?
Taket. Hur är det med det när det blåser? Måste man ta ner taket varje morgon när man går till jobbet om det finns risk för blåst? Hur mycket vid klarar ett tak utan att blåsa bort/gå sönder?
Dynor: Kan man lämna dynorna ute över natten om taket är på?
Ytterst tacksam för svar!!
Ingen...? Undrar också om någon har en hammock från det finska märket Varax? Bra/dålig?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 939 inlägg
Jag kan väl ge lite input, jag har ändå en hammock ... 
Trä/metall: Jag har en i trä, och den är ju tung, vilket har fördelen att den inte blåser iväg .. Den är lackad i vit färg, så den tarvar inget underhåll heller .. Jag har ställt den på betongplattor som jag lagt på gräset, så den står torrt. Dock står den ute hela sommarn, och färgen börjar ju flaga lite, mest kring nederkanten på benen där man slagit i när man burit den ... Nu har jag tröttnat på att bära den, så nu får den stå där den står till jorden tar tillbaka den ...
Taket: står den blåsigt kommer det att blåsa sönder. Och väljer du en lättare i metall måste den förankras på nått sätt. Mitt takt är sönderblåst, så jag har ersatt det med hönsnät, och låter en klematis klättra som tak ...
Dynorna: tja, det beror väl på hur rädd du är om sakerna? Står hammocken lite skuggigt så gör ju nattfukt/regn att de kan bli blöta, och inte torka upp snabbt ... Har du dessutom träd i närheten som gör att det blåser in löv/barr (min står under en tall) så kommer dynorna snabbt bli mindre fräscha ...
Trä/metall: Jag har en i trä, och den är ju tung, vilket har fördelen att den inte blåser iväg .. Den är lackad i vit färg, så den tarvar inget underhåll heller .. Jag har ställt den på betongplattor som jag lagt på gräset, så den står torrt. Dock står den ute hela sommarn, och färgen börjar ju flaga lite, mest kring nederkanten på benen där man slagit i när man burit den ... Nu har jag tröttnat på att bära den, så nu får den stå där den står till jorden tar tillbaka den ...
Taket: står den blåsigt kommer det att blåsa sönder. Och väljer du en lättare i metall måste den förankras på nått sätt. Mitt takt är sönderblåst, så jag har ersatt det med hönsnät, och låter en klematis klättra som tak ...
Dynorna: tja, det beror väl på hur rädd du är om sakerna? Står hammocken lite skuggigt så gör ju nattfukt/regn att de kan bli blöta, och inte torka upp snabbt ... Har du dessutom träd i närheten som gör att det blåser in löv/barr (min står under en tall) så kommer dynorna snabbt bli mindre fräscha ...
Tusen tack för många bra svar Dan!!
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 757 inlägg
Vår stålhammock står på altanen, vet inte hur mycket lä det blir mot vinden men den har inte blåst bort än.
Vi plockar in dynorna när vi inte använder den, en vän som har en liknande har inte plockat in dynorna och dessa är väldigt solblekta.
Vinterförvaring genom att ställa in stålställningen i växthuset och montera ner taket.
Vi plockar in dynorna när vi inte använder den, en vän som har en liknande har inte plockat in dynorna och dessa är väldigt solblekta.
Vinterförvaring genom att ställa in stålställningen i växthuset och montera ner taket.
Tack Marine för svar!!!
Mina föräldrars hammock är nu dryga 20. Oljad furu. Bytt tak två ggr då duken torkat, blekts och spruckit. Tas in på vintern. Dynorna vänds på kvällen annars ute hela sommaren om det inte är kraftigt långvarigt regnande. Dynorna har nog bara bytts en gång.
Tack Kretikos!
Om jag nu skaffar en hammock i trä, tror ni den kan stå ute på vintern om den står på en altan med tak och betonggolv?
Om jag nu skaffar en hammock i trä, tror ni den kan stå ute på vintern om den står på en altan med tak och betonggolv?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 939 inlägg
Definitivt! Och är du sugen på trä så tror jag att modellen som @Kretikos beskriver är bättre "hållbarhetsmässigt" ... det är enklare att underhålla, än att lacka om en målad sak ...I Irene Lindblom skrev:
Det borde inte vara några problem. Jag började räkna år bakåt i tiden vilket alltid är läskigt och kom fram till att den är mer än 25 år gammal nu. Den fanns i deras förra hus som de flytta från när jag var 19 (44 nu).I Irene Lindblom skrev:
Så väljer du en bra i trä som är lätt att underhålla så ska det nog bli finemang!
Ja det låter som ett bra råd Dan_johansson!
Fantastiskt Kretikos! 25 år!!
Kom på några frågor till (har liiiite svårt att bestämma mig...): Om man har en trähammock, räcker det med att ha ett hammockskydd och betongplattor under benen vintertid? Kom på att den inte kommer att stå under tak på uteplatsen utan ute i trädgården under bar himmel. Så funkar det med bara ett skydd eller kommer jag att behöva skruva ner den varje år.... (har inte plats för den inne).
Stora beslut.....
Stora beslut.....
Vi har 2 stk hammock i trä (5-6 år gamla nu) och bor där det blåser mycket, här är våra erfarenheter :
Tygtaket håller max 2 säsonger om det blåser så mycket som här. Vi har nu byt ut tyget mot vit plasttak, tröttnade på att handla nya tygtak.
Hammocken blåser omkull även om den är tung. Vi har förankrat båda i marken (slagit ner galvade spett och skruvat fast benen i dom).
Vi tar in båda bänkar och dynar i verkstan på vintern.
Kedjorna som följer med roster snabbt. Har ersätts med galvade kedjor.
Dom allra flesta hammocks saknar drinkshållere ! Viktigaste hammock-modden är att skruva fast såna på sidorna, direkt.
Tygtaket håller max 2 säsonger om det blåser så mycket som här. Vi har nu byt ut tyget mot vit plasttak, tröttnade på att handla nya tygtak.
Hammocken blåser omkull även om den är tung. Vi har förankrat båda i marken (slagit ner galvade spett och skruvat fast benen i dom).
Vi tar in båda bänkar och dynar i verkstan på vintern.
Kedjorna som följer med roster snabbt. Har ersätts med galvade kedjor.
Dom allra flesta hammocks saknar drinkshållere ! Viktigaste hammock-modden är att skruva fast såna på sidorna, direkt.
Tack för svar peter-73! Men vad tror du om att låta den stå ute, under skydd? Sitsen ch kedjorna kan jag nog få in inomhus men inte hela ställningen....