Byggahus.se
sunnis
E Emil_K skrev:
Det verkar ju funka, men är inte helt enligt standard/praxis med vägguttag i taket. Hur kommer det sig att de hamnade i taket istället för på väggen ovanför fönstren?
Det var redan gipsat, sen kom jag på idén ganska sent att jag vill ha fönsteruttag så låg det en hög med väggdosor... Så elektrikerns förslag var att sätta de i taket istället, jag var helt bergis på att de skulle klicka och sett bilder på att det ska gå.

Men ska kolla på ABB DCL uttag om de funkar bättre. Den där fasningen på proppen och i uttaget verkar vara helt unik för Elko/Schneider.
 
Julas Anslut kontakter har inte fasen, som Schneider/Elko har men det går lätt att skära den rak med kniven, då sitter dom uppe.

Jag har Schneider Exxact uttag och det sitter lika bra i alla jag provat. Så jag köper bara kontakter utan fas
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Julas Anslut kontakter har inte fasen, som Schneider/Elko har men det går lätt att skära den rak med kniven, då sitter dom uppe.

Jag har Schneider Exxact uttag och det sitter lika bra i alla jag provat. Så jag köper bara kontakter utan fas

Hej!

Jag har samma problem med att inte få klickfunktionen att funka i mina Schneider-uttag. Har provat med både Schneiders och Classes kontakter. Var ska jag skära kontakten rak med en kniv för att få det att funka?
 
T Tobias Bohlin skrev:
Hej!

Jag har samma problem med att inte få klickfunktionen att funka i mina Schneider-uttag. Har provat med både Schneiders och Classes kontakter. Var ska jag skära kontakten rak med en kniv för att få det att funka?
Såhär

Närbild på vit plastdetalj med röd markering där ett fel är identifierat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en vit EU-kontakt med synliga sprickor markerade med röda linjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Magnus E K
Den första har ju helt pajad dragavlastning av kabeln.
 
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
sunnis
Jag filade som enligt bild och kilade även in en liten tillklippt ihopvikt pappersbit så att den inte återfädrar så lätt för att få den nästan stum i uttaget.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Den första har ju helt pajad dragavlastning av kabeln.
Lugn, det är justerat efter att bilden togs
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Såhär

[bild] [bild]
Tack! Nu är jag halvvägs...

Hur kommer jag åt i själva uttaget? Eftersom det även där var fasade kanter behöver jag på något sätt komma åt att skära dem kanten rak. Vad har man för verktyg för att komma åt där?

Närbild på en hand som håller ett öppnat eluttag med synliga kablar och fasade kanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en vit eluttagsfront med fasade kanter hållen framför ett verktygsfodral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hand håller en öppen vägguttag för elinstallation med fasade kanter synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Z
Tror inte DCL uttagen är gjorda för att hänga armaturer direkt i kontakten, då hade kontakten varit förbered för det från början och inte behövt modifieras.

Renova DCL är egentligen för väggmontage då dom saknar krok.

Schneider/Elko (Elko ägs av Schneider) har infälda uttag för DCL med krok för takomntage.
SE, WDE005030 , E 18 20 210
ELKO, EKO07330 , E 18 851 50


Mer informaiton;
https://download.schneider-electric...K0364_Lamputtag_DCL_2018.pdf&p_Doc_Ref=MK0364
 
  • Gilla
Maelwa och 1 till
  • Laddar…
T Tobias Bohlin skrev:
Tack! Nu är jag halvvägs...

Hur kommer jag åt i själva uttaget? Eftersom det även där var fasade kanter behöver jag på något sätt komma åt att skära dem kanten rak. Vad har man för verktyg för att komma åt där?

[bild]

[bild]

[bild]
Jag har inte modifierat mina uttag, dom sitter bra ändå. Och det va bara 2st kontakter jag justerade, resten har funkat bra
 
sunnis sunnis skrev:
Jag filade som enligt bild och kilade även in en liten tillklippt ihopvikt pappersbit så att den inte återfädrar så lätt för att få den nästan stum i uttaget.
Gjorde du något med själva uttaget?
 
Måste ju vara fel någonstans, när "standardiserade" uttag och kontakter inte passar i varandra utan att de behöver justeras/modifieras....:thinking:
 
Z
R roli skrev:
Måste ju vara fel någonstans, när "standardiserade" uttag och kontakter inte passar i varandra utan att de behöver justeras/modifieras....:thinking:
Förstår inte vad du menar, dom passar, men personerna i fråga vill hänga armatur eller ljuskälla i kontakten vilken den inte är gjord för att göra.
 
Z zapy skrev:
Förstår inte vad du menar, dom passar, men personerna i fråga vill hänga armatur eller ljuskälla i kontakten vilken den inte är gjord för att göra.
Om man måste "tälja" eller fila för att ta bort saker på kontakten så kan de väl INTE passa???
 
Standarden för DCL säger följande:

"In no single movement shall the force required to insert or withdraw the plug exceed 50 newton nor shall it be less than 10 newton."

Det nämns också något i stil med att det står tillverkaren fritt att utforma "klacken" på så sätt att detta krav uppfylls.
 
  • Gilla
Tobert och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.