19 525 läst ·
31 svar
20k läst
31 svar
Häck utanför tomtgräns
Hur många är det i vägföreningen?
Är det bara ni fyra så torde ju problemet vara löst. Svär dig fri ifrån häcken och säg att den är vägföreningens. Då är det alltså de två som han är ovänn med samt dig som röstar emot att ta ned häcken.. han röstar för. Häcken står kvar..
Är det bara ni fyra så torde ju problemet vara löst. Svär dig fri ifrån häcken och säg att den är vägföreningens. Då är det alltså de två som han är ovänn med samt dig som röstar emot att ta ned häcken.. han röstar för. Häcken står kvar..
Det är redan gjort, han eldar soppor i sin panna och grannarna har anmält honom flera gånger. Miljöinspektören har varit där och pratat med honom men det händer inget mer.CCPusher skrev:
Vår väg är en del av en större föening med några hundra hushåll.S StevieGee skrev:
Medlem
· Östergötland
· 629 inlägg
Bra råd! Sätt den nya häcken så långt in i din trädgård så att du har en halvmeter till gott inom tomtgränsen när den är uppvuxen så att du kan sköta den. Välj en häcksort som klarar av att dubbleras. Jag kan tänka mig att bok eller avenbok klarar detta. Så låter du vägföreningen (eller grannen som störs av den häck som inte är din) fixa resten.E elmont skrev:
Problemet är ju som flera har påpekat inget problem. Häcken är inte din och har aldrig varit din. Det är allt du behöver säga till grannen angående detta.
Plantera sedan förslagsvis en avenbokhäck minst 50-70 cm in på din tomt. Den är snygg även vintertid.
Och den kan bli hur hög som helst. Jag har en som 3,5 m hög mot grannen. Det var helt OK enligt kommunen efter att grannen klagade. Jag är noga med att klippa den så att inga grenar går in över grannens tomt.
Plantera sedan förslagsvis en avenbokhäck minst 50-70 cm in på din tomt. Den är snygg även vintertid.
Och den kan bli hur hög som helst. Jag har en som 3,5 m hög mot grannen. Det var helt OK enligt kommunen efter att grannen klagade. Jag är noga med att klippa den så att inga grenar går in över grannens tomt.
Aha, han är sur för att han inte såg skylten inne i häcken? Men han skulle väl inte backa in i häcken ändå tänker jag? Eller fick han nån idé om att du var medgörlig och lydig när du lånade ut grejer till honom?
Angående att sätta en till häck innanför den andra är det väl bara onödigt. Häcken är ju som sagt egentligen inte din, utan vägsamfällighetens, du tar inte på dig ägandeansvar genom att sköta om den, utan kan bara säga att du hjälper till med klippningen åt föreningen om någon påstår annat.
Så gör hälften av husägarna i vår samfällighet: sköter om en meter mark bredvid vägen/cykelbanan, så att samfälligheten slipper kosta på gränsklippning annat än på lekplatsen.
Angående att sätta en till häck innanför den andra är det väl bara onödigt. Häcken är ju som sagt egentligen inte din, utan vägsamfällighetens, du tar inte på dig ägandeansvar genom att sköta om den, utan kan bara säga att du hjälper till med klippningen åt föreningen om någon påstår annat.
Så gör hälften av husägarna i vår samfällighet: sköter om en meter mark bredvid vägen/cykelbanan, så att samfälligheten slipper kosta på gränsklippning annat än på lekplatsen.
Om hans häck står utanför tomtgränsen och han eldar sopor i pannan, så ligger väl en motanmälan från din sida nära till hands. Ta ett snack med honom och säg till honom att han inte skall kasta sten i glashus.
Sedan är det märkligt att komma med detta när du dessutom lånat ut din grävare till honom.
Sedan är det märkligt att komma med detta när du dessutom lånat ut din grävare till honom.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Får hoppas att grävaren är återlämnad. Annars har ju grannen då bra maskin för att gräva bort häcken...
Men som sagt jag skulle inte bry mig. Fortsätt att sköta häcken. Lyckas han övertyga vägföreningen om att häcken skall bort så får väl vägföreningen ta bort den.
Men som sagt jag skulle inte bry mig. Fortsätt att sköta häcken. Lyckas han övertyga vägföreningen om att häcken skall bort så får väl vägföreningen ta bort den.
Och om vägföreningen tar bort den kan du ju erbjuda dig att göra jobbet mot skälig ersättning, du har ju tydligen en grävare.
Om du dessutom passar på att samtidigt plantera om den vid din "nya" tomtgräns blir det ju bara ännu roligare.
Om du dessutom passar på att samtidigt plantera om den vid din "nya" tomtgräns blir det ju bara ännu roligare.
