Demmpa skrev:
Snyggt kök men eventuellt lite opraktiskt.
Jag tror att det kommer att bli jobbigt att behöva gå runt halvön hela tiden för att bl.a. tvätta händerna medan man använder hällen.
Jag skulle antagligen placerat antingen hällen eller vasken i den andra bänken. Jag skulle även antagligen haft en bänk & skåp mellan bägge bänkarna mot väggen.
Ja, tanken var ju som sagt att vasken skulle varit i den andra bänken, men säljaren hävdade att man inte fick ha så.
 
Varför ska man tvätta händerna när man använder spisen? Säger tvärtom att det ser jättesmart ut, en står på ena sidan med all "prep" och skjutsar över till den som står vid spisen. Perfekt om man som vi ofta gör är 2-3 personer som lagar maten.
 
Anna_H skrev:
Varför ska man tvätta händerna när man använder spisen? Säger tvärtom att det ser jättesmart ut, en står på ena sidan med all "prep" och skjutsar över till den som står vid spisen. Perfekt om man som vi ofta gör är 2-3 personer som lagar maten.
Helt sant! Funkar faktiskt jäkligt bra!

Dessutom kan man fylla vatten i en kastrull som står på spisen :)

ImageUploadedByByggahus.se1404551454.105099.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Anledningen att ha dem i samma bänk är väl att minska risken för brännskador på småbarn som kryper om kring på golvet nör man lyfter kolhett potatisvatten mellan bänkarna?
 
Redigerat:
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
andersjm skrev:
Anledningen att ha dem i samma bänk är väl att minska risken för brännskador på småbarn som kryper om kring på golvet nör man lyfter kolhett potatisvatten mellan bänkarna?
Precis, det var den anledningen säljaren sa.

Hur som helst är jag nöjd med vår lösning!
 
Såg jättefint ut på bilderna!
 
En dagsfärsk bild!

Kaffemaskinen fick en helt egen bänk :)

ImageUploadedByByggahus.se1404553288.272855.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser mycket snyggt ut och helt ok om det passar er!
Regelmässigt när det gäller Boverket så tror jag dock inte att det är riktigt ok. Tanken med reglerna är att man inte ska behöva "gå omkring" med heta kastuller tex när man ska slå ut potatisvatten utan man ska kunna hålla kastrullen över bänken hela tiden. Du kan heller inte, vid eventuellt behov, krana upp vatten snabbt om du står vid spisen utan måste springa runt bänken till andra sidan.
Det hade varit tillräckligt med en utslagsvask och kallvattenkran bredvid hällen för att uppfylla reglerna men det förstår jag att ni inte ville lägga in.
 
Isåfall är vårt kök också "olagligt", vi har en dryg meter mellan spis och kran, och den är ju alltid belamrad med det man håller på att tillaga, så det är verkligen inte möjligt att "snabbt fixa vatten" eller hälla ut pasta- eller potatisvatten, det behöver bäras över golvet förbi den som står och jobbar vid diskbänken. En ho med kran precis bredvid spisen minskar ju kraftigt arbetsytan också. Känns som att en sådan regel blir omöjlig att uppfylla på ett sätt som är praktiskt.

Skulle gärna vilja se de reglerna....
 
Har inte någon direkt referens till regelverket just nu men det jag beskriver är iallafall en rad sydskånska kommuners tolkning.

Du behöver naturligtvis inte släpa kastrullen längs med bänken utan får lov att lyfta den över det som håller på att tillagas :)
Det är även tillåtet med vinklade kök tex bara du inte måste ut och "promenera" en runda med kastrullen. Däremot är det mycket olämpligt att passera med heta kastruller just bakom en annan som arbetar i köket så som du beskriver!!

Däremot är det skillnad på vad man bör göra och vad man verkligen gör! (man har ju inte ett spädbarn sittande på köksgolvet hela tiden) :)
 
Redigerat:
Elektrikern har nu färdigställt sitt jobb, bänkbelysning samt uttag över den är färdigt.

Likaså uttaget till kaffemaskinen är inkopplat, så jag slipper köra den med skarvsladd. Vi lade den på en egen grupp då den drar en hel del ström. I förra köket låg den på samma som belysningen och en hel del annat, så då flimrade lyset när jag gjorde kaffe!

ImageUploadedByByggahus.se1404968605.279652.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Belysningen är LED-puckar från Xerolight som monterats i en täcksida som vi satt under skåpet. Snyggt med infällt montage tycker vi, dessutom slipper vi täcklister eller vad det nu kallas.

ImageUploadedByByggahus.se1404968714.141641.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är min ögonsten! Som synes på bilden så är det fönstersmygar kvar att ordna med...
 
Kyleman skrev:
Ser mycket snyggt ut och helt ok om det passar er!
Regelmässigt när det gäller Boverket så tror jag dock inte att det är riktigt ok. Tanken med reglerna är att man inte ska behöva "gå omkring" med heta kastuller tex när man ska slå ut potatisvatten utan man ska kunna hålla kastrullen över bänken hela tiden. Du kan heller inte, vid eventuellt behov, krana upp vatten snabbt om du står vid spisen utan måste springa runt bänken till andra sidan.
Det hade varit tillräckligt med en utslagsvask och kallvattenkran bredvid hällen för att uppfylla reglerna men det förstår jag att ni inte ville lägga in.
Faktum är ju att jag kan hålla kastrullen med potatisvatten över bänken hela tiden, även om jag måste gå runt bänken. Även snabbt fylla på med vatten går, även när kastrullen står på spisen. Blandaren går nämligen att svänga runt 360 grader och når över spisen!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det viktiga är väl att ni har ett kök som fungerar bra för just er. Dock är det ju så att uppfyller man standarderna så får man ett kök som i regel fungerar bra. Typ att det vasken är på ett visst avstånd från spisen och att det är en arbetsyta i mellan.

Snygga spottar förresten. Gick det att fälla in helt i täckskivan? Hur tjock är den? Lyser de tillräckligt bra som arbetsbelysning? Jag är på jakt efter arbetsbelysning som skall sitta under en hylla i tvättstugan och vill att de dels skall gå att bygga in och dels lysa bra.
 
Täckskivan som spottarna sitter i är nästan 14 millimeter, spottarna har ett inbyggnadsdjup på lite mindre än 12 millimeter. Sen frästes ett spår där kablaget är dragen i. Kablarna fick lödas, kontaktstycken hade säkert gått att få rum med om man hade fräst djupare!

ImageUploadedByByggahus.se1405017800.783696.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Väldigt snyggt kök :-)

Nu är det ju lite sent kanske, av skåpen att döma på bilderna så får jag det till 40+60+80+ca 80-100 till väggen och man skulle nog kunnat vrida allt 90 grader så hade man kunnat ha spis och disk på samma sida och eventuellt byggt på med 40-skåp på andra sidan, kanske hade blivit för trångt 1 meter funkar hos oss mellan spis och disk och då hade du fått 60-80 på motsatta sidan att gå på, men mycket mer förvaringslådor :-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.