Sitter och kollar på alla goda recept på Tasty, där alla verkar innehålla ost. Mmmm
Men var får man tag på den mörkgula cheddarosten som används?
Jag har inte hittat den i någon butik annat än i skivad form.

Menar du brittisk röd cheddar? Den är mörkgul/orange i färgen. Jag har bott på de brittiska öarna och den röda cheddarn är en av de få sakerna jag saknar. Man kan hitta den på Lidl ibland eller i delikatessdisken på en välsorterad Ica/Coop.

Redigerat:
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
possum77 possum77 skrev:
Menar du brittisk röd cheddar? Den är mörkgul/orange i färgen. Jag har bott på de brittiska öarna och den röda cheddarn är en av de FP sakerna jag saknar. Man kan hitta den på Lidl ibland eller i delikatessdisken på en välsorterad Ica/Coop.
Ja, det är säkert den jag menar. Har letat både på coop och maxi, men inte hittat. Ska kolla Lidl vid tillfälle

Lidl brukar ha

Kan inte hjälpa med var du ska köpa den, här i Finland har det börjat finnas cheddar överallt de senaste 4-5 åren, lokala fabrikanter gör egna cheddarvarianter och den gula färdigrivna cheddarn kan man köpa på påse i min lokala butik.

Men det går med ofärgad cheddar, den orange färgen är tillsats som inte gör något för smaken.

Lidl har en riktigt god cheddar som dessutom är med microbiell ystemzym (om man är vegetarian) men den är dock gul och inte orange (det orange är oftast färgämne ändå). Den finns som en röd (6 månader) och en ljuslila variant (12 månader) i 300 g paket.
Den går bra att riva med vanligt rivjärn!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.