Luftar min totala okunskap om skorstenar här. Dottern öppnade en lucka nära murstocken och det rann då ut en hel hög med småkornigt grus innan jag hann stänga luckan igen.

Har ett svagt minne av att någon sagt att detta kan ha varit resterna från en gammal oljepanna, kan man se det på bilden..? Brukar man fylla upp sånt med grus när de pensioneras eller är gruset sånt som lossnat från skorstenen under lång tid?

Hörn av rum med lucka i murstock och utspridd hög av småkornigt grus på golvet bredvid en basketboll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan någon pipa vara renoverad? Googla på vermikulit och jämför.

Är det ett metallrör i pipan, gjordes så¨förr i tiden vid ombyggnad för oljeeldning och isolerades med Vermikul som Ymer säger, bra att skotta ut och det kan komma mer uppifrån, är en riktig lösvara

Tack båda för era svar! Ser ju onekligen ut som att det kan vara Vermikulit. Så bara att låta rinna ut / skotta ut och kasta? Eller finns det något som skulle kunna höra hemma där som man helst ska låta vara kvar?

Kommer kanske mer uppifrån, men inget att oroa sig för, kan inte hända något med det mer är att du får soppa mer.

• Gilla
Peter321
  • Laddar…
Det är vermikulit alla gånger. Det finns där antagligen av en anledning, antagligen isolering kring insatsrör och skaen absolut inte tömmas ut.

B Blackfield skrev:
Det är vermikulit alla gånger. Det finns där antagligen av en anledning, antagligen isolering kring insatsrör och skaen absolut inte tömmas ut.
Intressant, och nu när jag redan tömt ut det vad gör jag då..? :thinking::crysmile: Kom ut kanske 30 liter när jag lät luckan stå öppen. Kan man se om det är ett sånt där insatsrör genom att kika in? Vad letar jag efter?

P Peter321 skrev:
Intressant, och nu när jag redan tömt ut det vad gör jag då.
Det med att tömma är inte något du gjort, det ha kommit ner själv och då du inte har något kopplat till röret så har det ingen betydelse, däremot om du har en panna ansluten så bör det vara isolering då rökgaser kallnar snabbt i ett rör och utfäller kondens som inte ska vara i en skorsten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.