Byggahus.se
J
Någon som har köpt och monterat ett tunnelväxthus från företaget Grohus?

Önskar en opartisk recension och omdöme, gärna någon som haft uppe det en eller två vintrar så man får ett långtidsomdöme.

Vad jag kan se med mitt amatörmässigt öga så verkar många tunnelväxthus hos olika leverantörer se mycket snarlika ut. Är det så att de kommer från samma fabrik och bara marknadsförs med olika namn?
 
J
Ingen reaktion här.

Lägger till ytterligare en fråga. Tycker ni man ska välja 4mm eller 6mm kanalplast till växthuset?
Kostar lite mer med 6mm men det kanske det är värt?
 
S
J Jerald Stuartson skrev:
Ingen reaktion här.

Lägger till ytterligare en fråga. Tycker ni man ska välja 4mm eller 6mm kanalplast till växthuset?
Kostar lite mer med 6mm men det kanske det är värt?
Hej, köpte du ett växthus? Har du isf möjlighet att dela med dig av tankarna kring det.
Står nämligen själv i samma sits som dig.
 
Kan tipsa om att det finns en Facebook för personer med Grohus-växthus, där finns mycket att läsa :)
 
engs
Har ett växthus från Grohus, men inte tunnelväxthus.

Det var några detaljer jag inte var helt nöjd med, har nog förträngt det mesta, men den främsta var att måtten för tröskeln inte stämde, dvs verkligheten kontra instruktionen.

Valt ett med mur, där man naturligtvis lämnar öppning för dörren, var väldigt noga med måtten stämde enligt instruktionen. Sen när själva växthuset monteras på muren så stämmer inte tröskelmåttet alls, den var flera centimeter högre upp kontra instruktionen, trodde först jag gjort något generalfel med monteringen av byggsatsen. Det slutade med att jag fick gjuta upp mellanskillnaden.

Mailade några ggr om frågor, främst det ovan, och fick bra support.

En annan detalj jag inte är helt nöjd med är hängrännorna, är i princip en V-bockad plåt. Skulle vilja byta ut de men tror det blir klumpigt med fullstora. Svårt att hitta något mindre som inte är specifikt gjorda för typ annat växthus eller så.

Annars fungerar allt kanon får jag säga. Gillar att det på min modell finns möjlighet att montera hyllor, följde med konsoller också jag istället använt för att montera armeringsnät för klättrande växter. Massa öglor man kan sätta på väl valda ställen för klättersnören eller så.
Allt känns stabilt och så i blåsten.
 
  • Gilla
ElleH
  • Laddar…
J
S Simba83 skrev:
Hej, köpte du ett växthus? Har du isf möjlighet att dela med dig av tankarna kring det.
Står nämligen själv i samma sits som dig.
Jag köpte ett växthus från grohus, det är på 8kvm.

Jag skulle aldrig köpa det igen, inte för att jag är missnöjd med servicen från bolaget utan för att montaget var väldigt komplicerat och tidskrävande. Jag skulle med betydligt mindre insats kunnat bygga motsvarande med en regelstomme som jag klädde med kanalplast.

Kvaliten på växthuset jag köpte är inte heller särskilt imponerande och eftersom det är av stål är det svårare att laga än ett i trä. Bara en sån sak att de har varmförzinkade stålprofiler och kallförzinkade skruvar och muttrar visar att konstruktionen är bristfällig.

Summa summarum. Det är ett ok växthus men det går att göra det bättre själv om man är lite händig.
 
Redigerat:
  • Gilla
sturnus och 1 till
  • Laddar…
J Jerald Stuartson skrev:
Jag köpte ett växthus från grohus, det är på 8kvm.

Jag skulle aldrig köpa det igen, inte för att jag är missnöjd med servicen från bolaget utan för att montaget var väldigt komplicerat och tidskrävande. Jag skulle med betydligt mindre insats kunnat bygga motsvarande med en regelstomme som jag klädde med kanalplast.

Kvaliten på växthuset jag köpte är inte heller särskilt imponerande och eftersom det är av stål är det svårare att laga än ett i trä. Bara en sån sak att de har varmförzinkade stålprofiler och kallförzinkade skruvar och muttrar visar att konstruktionen är bristfällig.

Summa summarum. Det är ett ok växthus men det går att göra det bättre själv om man är lite händig.
J Jerald Stuartson skrev:
Jag köpte ett växthus från grohus, det är på 8kvm.

Jag skulle aldrig köpa det igen, inte för att jag är missnöjd med servicen från bolaget utan för att montaget var väldigt komplicerat och tidskrävande. Jag skulle med betydligt mindre insats kunnat bygga motsvarande med en regelstomme som jag klädde med kanalplast.

Kvaliten på växthuset jag köpte är inte heller särskilt imponerande och eftersom det är av stål är det svårare att laga än ett i trä. Bara en sån sak att de har varmförzinkade stålprofiler och kallförzinkade skruvar och muttrar visar att konstruktionen är bristfällig.

Summa summarum. Det är ett ok växthus men det går att göra det bättre själv om man är lite händig.
\

I confirm!
I am just assembling such a greenhouse 48 m2. The manual can only help people with extensive technical experience. Lots of errors and inaccuracies. many sharp edges due to worn production tools and assembly cannot be done with gloves.

J Jerald Stuartson skrev:
Är det så att de kommer från samma fabrik och bara marknadsförs med olika namn?
True, there were two manuals in the kit, one Swedish to the distributor (TOR), the other from the original manufacturer with a different name (ARROW). On some packages, labels of the manufacturer from Russia.

The material used for the screws and nuts is very weak! the thread can be easily damaged!
 
Tomture61
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.