Har en utegrind som har börjat hänga nedåt och jag funderat på att sätta hjul på den så det blir lättare att öppna grinden. Då innebär det att jag måste få upp grinden lite rakare uppåt, hur går jag tillväga. Sätter brickor i gångjärnen för att få upp grinden lite för att kunna sätta ett hjul. Kom med förslag?

• Messenger_creation_07076032-B1F6-4B04-AF04-D55F3E8E1E03.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta bort panel på insidan och sätt dit en ordentlig snedsträva, alt. gör om den du redan har 👍

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Ta bort panel på insidan och sätt dit en ordentlig snedsträva, alt. gör om den du redan har 👍
Har en likvärdig grind på andra sidan huset som har de du pratar om men som sätter sig hela tiden. Tror du inte de går med att sätta hjul?

En grind utan snedsträva kommer sätta sig, det är väldigt svårt att få "rektangeln" formstabil även med hörnjärn etc.

Hjul fungerar säkert.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Det gäller att du sätter strävan i rätt hörn för att det ska fungera, se bild i detta inlägg: Grind

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Grinden blir för tung. Snedsträva kommer inte heller hjälpa mot att den lutar längst fram. Hjul som du säger eller så behöver du se över infästningen.

K Kontoristen7 skrev:
Det gäller att du sätter strävan i rätt hörn för att det ska fungera, se bild i detta inlägg: Grind
Absolut de förstår jag. Tidigare ägare som har gjort denna grind. Nu vill jag bara göra de bästa jag kan för att kunna öppna den lite till

A Anemon86 skrev:
Har en utegrind som har börjat hänga nedåt och jag funderat på att sätta hjul på den så det blir lättare att öppna grinden. Då innebär det att jag måste få upp grinden lite rakare uppåt, hur går jag tillväga. Sätter brickor i gångjärnen för att få upp grinden lite för att kunna sätta ett hjul. Kom med förslag?
Jag ska sätta hjul på grinden. Ska jag ha hjulet under grinden och då få upp grinden hjulet höjd, hur vet jag ej. Då får jag sätta bläck i gångjärnen annars hänger de lite i luften på gångjärnen?

Eller ska jag sätta hjulet påsidan på grinden. Eller vad är bäst?

• 20260525_193111.jpg
    Skapa konto
  • 20260525_193057.jpg
    Skapa konto
Att sätta hjul under går, men att det kan bli problem med att dra den på plattorna, samt att det går nog inget bra att öppna den helt. Är en gräsmatta där.
Så köp en bit vajer och en vantskruv, fäst in ordentligt. då kan du justera in höjden och den kommer att hänga rätt.

• grind.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Anemon86
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Att sätta hjul under går, men att det kan bli problem med att dra den på plattorna, samt att det går nog inget bra att öppna den helt. Är en gräsmatta där.
Så köp en bit vajer och en vantskruv, fäst in ordentligt. då kan du justera in höjden och den kommer att hänga rätt.
Har lagt platter under hela grindens tänkbara öppning. Så den kommer ej gå på gräset. Tack för tipset

A Anemon86 skrev:
Har lagt platter under hela grindens tänkbara öppning. Så den kommer ej gå på gräset. Tack för tipset
Och när vintern kommer med snö och is, kan det bli en förhöjning på plattorna och trycka upp grinden med ett hjul under. Bäst är när grinden hänger.
Är det själva grinden som gett sig, eller är det stolpen som lutar, behövs inte mer än någon centimeters lut,
så kan grinden sjunka flera centimer i ytterkant.

J jonaserik skrev:
Och när vintern kommer med snö och is, kan det bli en förhöjning på plattorna och trycka upp grinden med ett hjul under. Bäst är när grinden hänger.
Är det själva grinden som gett sig, eller är det stolpen som lutar, behövs inte mer än någon centimeters lut,
så kan grinden sjunka flera centimer i ytterkant.
Tror det är grinden. Stolpen sitter hårt I skälva övriga staketet. Tänkte jag skulle vara smidig och göra något som jag kunde, där av sätta hjul.

A Anemon86 skrev:
Tror det är grinden. Stolpen sitter hårt I skälva övriga staketet. Tänkte jag skulle vara smidig och göra något som jag kunde, där av sätta hjul.
Jepp kan gå det med. Men säkrast funktion med diagonal sträva och då inte av trä som ger sig. Du får se vad det blir till vintern. Lycka till.

• Gilla
Anemon86
  • Laddar…
Om du inte orkar göra ett bra jobb, varför höjer du inte bara grinden?
Flytta fästena på grinden 5-10cm nedåt så höjs grinden från marken och problemet löst på ca 6 minuter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.