Grillsäkerhetsverket har nog en del att säga om detta. Hemgrilleri är ju inte bara långsiktig fara med fetma och och carcinogena ämnen. Det kan också hända olyckor som är direkt kopplat till okunskap om råvarorna och anläggningen.

• Gilla
Claes Sörmland och 5 till
  • Laddar…
Man får också se upp så man inte blandar icke kompatibla råvaror i samma zon. Tex kycklingfileer och sallad. Speciellt försiktig måste man vara med sallader och inte riskera smitta med jordbakterier.
Vissa hävdar att grönsallad med gul paprika och citron ger ett extra skydd medan andra hävdar att det är onödigt om man följer reglerna.

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Även i min kommun har dom förbud mot att använda El-grill såg jag nu.
Ligger i Kronoberg. Men jag kan ju alltid ansöka om att få grilla. Undra hur lång tid det tar för ett beslut så här i semestertider :-)

• Skärmdump av webbsida med meddelande om förbud mot eldning utomhus på grund av extrem torka, från ljungby.se.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Några län/kommuner har nu hävt det hårda grillförbudet, nu får man i dom län/kommuner grilla på tomten igen.

Edit: man får till och med grilla på allmän plats nu igen.

Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Ja se där, nu kan man grilla igen. Läste för övrigt att polisen senaste veckan blivit nedringda av folkvsom anmälde grannens eldning. De flesta polisdistrikt verkade måttligt intresserade.

Har tyvärr inte sett någon tråd: ”Hjälp! Grannen grillar på sin altan trots förbudet och polisen vägrar hjälpa mig”, så kanske har @fsn inte hunnit igång med sina planer än, eller så tog han hellre en öl än testade omgivningens tålamod. Eller så hänger hans grannar inte här.

• Gilla
vcx
  • Laddar…
F
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja se där, nu kan man grilla igen. Läste för övrigt att polisen senaste veckan blivit nedringda av folkvsom anmälde grannens eldning. De flesta polisdistrikt verkade måttligt intresserade.

Har tyvärr inte sett någon tråd: ”Hjälp! Grannen grillar på sin altan trots förbudet och polisen vägrar hjälpa mig”, så kanske har @fsn inte hunnit igång med sina planer än, eller så tog han hellre en öl än testade omgivningens tålamod. Eller så hänger hans grannar inte här.
Har många snut-grannar så dom tar saken i egna händer direkt och poper inte på forum.

Visade mitt heta arbeten kort samt min riskbedömmning. Dom såg ut som fågelholkar och sa att dom visste inte hur dom skulle hantera det. Sen tog dom (snuten och den äkta hälften) till slut ett kort på mitt cert och gick hem och hämtade en fläskfilé som han bad mig grilla.

*Alltså riktiga snutar, inte hobbysnutar som bara tycker jävligt mycket.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vad har heta arbeten med att grilla hemma i trädgården att göra?

Heta arbeten är ju en liten endagskurs man går för att det krävs vid vissa arbeten. Inget som påverkar ett grillförbud hemma i trädgården på sin fritid..

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
J
alm82 Andreas La Motte skrev:
Vad har heta arbeten med att grilla hemma i trädgården att göra?

Heta arbeten är ju en liten endagskurs man går för att det krävs vid vissa arbeten. Inget som påverkar ett grillförbud hemma i trädgården på sin fritid..
Det påverkade jättemycket vad jag förstod på fsn

Ska vi grilla på jobbet ska det göras enligt "heta arbeten"-reglementet, så...?

F
Fotografen Fotografen skrev:
Ska vi grilla på jobbet ska det göras enligt "heta arbeten"-reglementet, så...?
Ja, absolut. Grilla är tveklöst ett hett arbete. ;)

Att det är ett hett ämne råder det inget tvivel om i varje fall.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Sedan är det ju bra att det är hardcore grilloutlaws som skiter i förbudet, för när gräsmattan tar fyr så bryr sig dessa kriminella inte om bevattningsförbud heller.

Mycket fördelar med ett laglöst beteende ser jag ;)

F
S Snål-Jocke skrev:
Sedan är det ju bra att det är hardcore grilloutlaws som skiter i förbudet, för när gräsmattan tar fyr så bryr sig dessa kriminella inte om bevattningsförbud heller.

Mycket fördelar med ett laglöst beteende ser jag ;)
Inga problem, jag vattnade 2,5 kbm i natt. Tyvärr har vi inget bevattningsförbud och jag gjorde det från egen brunn så jag var tvungen att köra lite på bakhjulet och dra ut hojen ordentligt på en 70-väg här hemma för att uprätthålla min outlaw stämpel. Nu är jag helt lommhörd för jag kör med olagliga ljuddämpare ”race use only”.

• Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
Östergötlansdlän har fortfarande kvar det extrema grillförbudet på egen tomt i hela länet. Men SMHI snset inte att det är torrt på men än något enstaka ställe i länet, extremt torrt är det inte någon stans... Det här känns verkligen inte motiverat.

Tre kommuner i Hallands län gick i går söndag ut med undantag så att man får grilla på den egna tomten.

Edit: bytt ut ”tillfällig dispans” till ”undantag”

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.