4 718 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
Gräva ner låda/dosa?
Moderator
· Stockholm
· 57 899 inlägg
Jag är inte elektriker. Men det finns med stor säkerhet. Men det lär bli avsevärt dyrare än liknande nedgrävbara skarvar. Mest rationellt är att använda kopplingsutrymmet i armaturerna för att grena vidare till fler armaturer.
Billigaste och bästa sättet är att dra kablar mellan stolparna och göra alla kopplingarna i stolparna, då är det ingen risk för att det ska tränga in vatten och det är enkelt att komma åt kopplingställen när man vill koppla om.
Alternativt, är det trångt i stoplarna så dra ett "stjärn-nät" och fördela på någon skyddad plats som går att komma åt för service och underhåll. Är det inte en väldigt stor trädgård blir nog merkostnaden för lite mer kabel hanterbar.
Jula har den här
https://www.jula.se/catalog/el-och-...gsdosor/kopplingsdosa-for-nedgravning-402107/
men jag håller med de övriga ovan, bättre att koppla i stolparna.
https://www.jula.se/catalog/el-och-...gsdosor/kopplingsdosa-for-nedgravning-402107/
men jag håller med de övriga ovan, bättre att koppla i stolparna.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 554 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 554 inlägg
Jag har jobbat som elektriker i många år, och vi har grävt ner kopplingsdosor som varit gjorda för detta. Men likfan är det jordfel efter typ 2 år iallafall.
En kollega säger att han brukar fylla de nedgrävbara dosorna med smält stearin för att vara 100% säker på att slippa fuktproblem. Jag har aldrig provat, eller vet inte ens om stearin är ett nog isolerande material
En kollega säger att han brukar fylla de nedgrävbara dosorna med smält stearin för att vara 100% säker på att slippa fuktproblem. Jag har aldrig provat, eller vet inte ens om stearin är ett nog isolerande material