Byggahus.se

Gratis tv-kanalerna?

1. S
    Medlem · 66 inlägg

Solimelo

Medlem
    Hej!

Sällan vi i hushållet ser på traditionell tv utan mest Netflix, youtube etc.

nu har vi dock köpt ny tv (samsung smarttv qled) och den gamla flytta vi in i vardagsrummet. Mysigt, tänkte vi. Se på lite tv, typ TV4 eller SVT på kvällarna. Drar antennkabeln från uttag till tv och söker men hittar absolut ingenting. I lägenhet var det bara att plugga in..

Försöker med nya tvn och samma där. Har fiber indraget i huset från stadsnätet. Leverantör av internet är Bahnhof.
    CATV lampan på fiberboxen lyser rött på kraft, lampan bredvid som det står signal på lyser inte alls.

vad kan jag göra för fel? Måste man ha någon slags abonnemang? Det behövdes ju aldrig förr..

med vänlig hälsning, S

2. F
    Medlem · Halland · 535 inlägg

fb35523

Medlem
    Välkommen till IP-TV-världen :) Du har ingen signal i TV-utgången på CPE:n (den du kallar fiberbox) så den kan du koppla bort. Du skriver hus och jag antar egen villa. Om inte någon typ av sammfällighet finns och har kollektivavtal måste du ha eget avtal för att få TV den vägen. Billigast är att sätta upp en egen TV-antenn. Om du har nära till en TV-sändare (mast) kan du säkert ha en inomhusantenn, annars blir det till att sätta upp en utomhus. Till nöds för att komma igång kan du koppla en tråd som är någon meter till mittstiftet på antenningången i TV:n och söka efter kanaler. Har du tur får du bild på SVT men kanske inte på de andra (TV4/6) för de har svagare sändare oftast.

3. S
    Medlem · 66 inlägg

Solimelo

Medlem
    Hej!
    Oj, det var inte så enkelt som jag trodde. Bodde i lägenhet innan och då är var allt bara att koppla i, köpa antennkabel så var det klart Haha.
    Men okej, så isåfall försöka fixa inomhusantenn då, tror det är ganska nära till masten. Men måste man köpa något typ av abonnemang för dessa gratiskanaler om jag ordnar antenn?

4. M
    Husägare · Östergötland · 2 215 inlägg

Magnus E K

Husägare
    Nej, inget abonnemang behövs för SVT:s kanaler (standard och HD om TV:n klarar det) samt TV4 och TV6 (endast standard, för HD krävs abonnemang).

5. S
    Medlem · 66 inlägg

Solimelo

Medlem
    ok, så med andra ord köpa en inomhusantenn, sedan koppla antennkabel från den till tvn?
    Hur är det med alla uttag i väggarna? Finns i flertalet rum i huset. Om jag skulle vilja få kanaler till fler rum, hur gör man då?

6. M
    Husägare · Östergötland · 2 215 inlägg

Magnus E K

Husägare
    Du får kolla hur det är kopplat i just ditt hus, men om det har funnits en antenn på taket tidigare så är det troligt att allt är ihopkopplat på vinden någonstans. I så fall kan det kanske fungera att sätta inomhusantennen på vinden.

7. F
    Medlem · Halland · 535 inlägg

fb35523

Medlem
    Ska du ändå upp på vinden så köp en riktig utomhusantenn, eller åtminstone en ordentlig riktantenn. De för inomhusbruk brukar vara rundupptagande eller svagt riktade och man får då inte så stor "antennvinst" eller förstärkning som det brukar kallas. Eventuellt kan det behövas en antennförstärkare för att signalen till alla uttag i huset ska få bra signal. Den ska i så fall monteras så nära antennen som möjligt för bästa effekt.

8. S
    Medlem · 66 inlägg

Solimelo

Medlem
    Tack för bra svar!

Allt verkar ju kopplar på något sätt, kanske är på vinden de kopplat allt?

Dock har jag inte sett någon antenn, undrar om förra ägarna inte haft något abonnemang och kört via fiberboxen. Sen vet jag inte hur de funkar med att man får upp det till andra våningen, eller om det går via nätverket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.