D Dilato skrev:
Nja den nya 1.5.1 startar inställningarna direkt,
Men visas inte.
kan inte laddas som widget
Jag fepplade runt och avinstallerade allt och lyckades få in den ..

Det skulle underlätta om versionsnummer stod på inställningssidan..

• Gilla
hek
  • Laddar…
Ja, versionnummer och länk till github för buggrapporter på inställningssidan på gång (så vi slipper lusa ner byggahusforumet :)).

Jag misstänker att det kan vara något knas med hur jag hanterar flera widget-instanser. Tanken är att man kan ha flera samtidigt med olika konfiguration. Man kanske har sommarstället i ett annat elprisområde t.ex. Om man klickar via widgeten så väljs rätt profil men går man via app-ikonen måste man välja vilken widget som man vill editera.

Söker vidare.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bra app!
Hur funkar kopplingen mellan Android-appen och Home Assistant? Krävs Android-appen för att det ska fungera i Home Assistant?

henq henq skrev:
Bra app!
Hur funkar kopplingen mellan Android-appen och Home Assistant? Krävs Android-appen för att det ska fungera i Home Assistant?
Som det är nu planerar man laddningen från appen och skickar över schemat till HomeAssistant-plugin:en som exekverar den. Man kan också manuellt slå på/av laddaren från appen.

HomeAssistant plugin:en kan styra en OCPP-laddare eller en vanlig switch-nod (för laddare som inte stödjer OCPP protokollet).

Så just nu är HACS-puginen ganska dum och har ingen egen intelligens i form av elpriser och egen schemaläggning. Men planen är att den kanske kan gå lite mer frigående med "smart-laddning" som option om man te.x. har solpaneler på huset och att planen exekveras dygnsvvis baserad på aktuella elpriser/laddbehov utan intevension.

Obs! För folk utan HomeAssistant. Appen kan användas för planering utan slå på HomeAssistant integrationen. Det var så jag använde den själv från början, och manuellt la in schemat i min laddaboxs app. Det var först i helgen jag konfigurerde om vår laddare att gå mot min egen OCPP-server och tog därmed över den cloud-baserade lösningen som min laddbox-leveratör har (och deras apps funtionalitet).

Var det svar på frågan?

Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Japp, fattar! Känns som att mer automatik skulle kunna flytta in i HACS-pluginen senare.

Härligt projekt! Snyggt jobbat!

• Gilla
hek och 1 till
  • Laddar…
Hej igen! Det har hänt en hel del sedan sist, så här kommer en uppdatering.

Viktigt om du har den gamla versionen: appen har fått ett nytt paketnamn, så Android ser den som en helt ny app. Den ersätter alltså inte den gamla (var tvungen att byta paketnamn inför publicering på Play Store). Gör så här:

1. Anteckna ditt elområde och eventuella skatter och avgifter du har lagt in.
  2. Ta bort den gamla widgeten och avinstallera den gamla appen.
  3. Installera SpotNav, lägg till widgeten igen och välj ditt elområde.
Inställningarna följer inte med, tyvärr. Den gamla versionen uppdateras inte längre.

Nytt sedan sist

• Fler elområden: förutom SE1–SE4 finns nu Norge, Danmark, Finland, Baltikum, Tyskland, Nederländerna och Polen. Priserna kommer från ENTSO-E.
  • Laddplanerare för elbil: välj hur mycket du vill ladda och när bilen ska vara klar, så hittar appen de billigaste kvartarna. Perioderna markeras direkt i widgeten. Den väntar på morgondagens priser i stället för att gissa.
  • Widgeten läggs nu direkt på hemskärmen med ditt elområde förvalt, utan att du först måste spara inställningar.
  • Home Assistant (valfritt): har du Home Assistant och en laddbox finns en tillhörande integration som själv styr laddningen efter priset, och kan ladda med solöverskott och lastbalansera mot huvudsäkringen. Appen visar då planen och kan ändra inställningarna. Allt annat fungerar som vanligt utan Home Assistant. Har försökt få det enkelt att komma igång så den autodetektar dina befintliga laddare, bilar, strömsensorer etc. Här behöver jag verkligen mer hjälp med test.
Var finns den?

Versionen från GitHub och den från Google Play är signerade med samma nyckel. Installerar du från GitHub nu kan du alltså senare uppdatera via Play utan att avinstallera.

Tack till alla som har testat och kommit med synpunkter hittills. Säg gärna till här i tråden om något krånglar eller om du saknar något!

En liten bild på hur det ser ut i Home Assistant:

SpotNav för Home Assistant visar en app-layout för smart laddning av elbil med spotpriser och solkraft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
henq och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.