Byggahus.se
En husägare i Vimmerby begär handräckning hos Kronofogden efter att grannen byggt en 1,5 meter hög mur på hans tomt.

Du kan läsa artikeln här: Grannfejd om en 1,5 meter hög stenmur
 
Sånt här hoppas man ju att det kommer en uppföljning på då småningom, då utfallet av en sån här anmälan är intressantare än anmälan i sig.

Risken i det här fallet är väl att det är oklart var gränsen går, varför särskild handtäckning inte kommer medges med mindre än att gränsen förs bestäms.
 
  • Gilla
Kvackatore och 3 till
  • Laddar…
Då beställer man en "tomtutvisning", tror jag att det hette (låter som att jultomten ska utvisas, ha, ha...), så kommer dom (Stadsbyggnadskontoret) och markerar tomtgränserna (tomthörnen). (Kostar dock en viss summa pengar, drygt tusen kronor för mig för några år sedan). Och sedan kan man väl ta saken i egna händer och riva skitet, om det är på den egna tomten. Sedan kan väl grannen göra sin polisanmälan. Har ju gjort sig skyldig till olaga intrång, så det är väl bara att göra en motanmälan...
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nej, det räcker inte med en gränsutvisning. Ska gränsmarkeringen ha rättsverkan måste punkterna sannolikt bevisas var de är om rören är borts eller dolda.

Det är klart att den klagande här lint grannen kan ta lagen i egna händer, men hittills har hen gjort rätt. Problemet är att det nog inte räcker.
 
  • Gilla
BillyT
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det räcker inte med en gränsutvisning. Ska gränsmarkeringen ha rättsverkan måste punkterna sannolikt bevisas var de är om rören är borts eller dolda.

Det är klart att den klagande här lint grannen kan ta lagen i egna händer, men hittills har hen gjort rätt. Problemet är att det nog inte räcker.
Vid en ny tomtutvisning markeras tomtgränserna, så det ska vara fullt synligt var tomtgränserna går. Dessutom finns det fastighetskartor med koordinater angivna för tomthörnen.
 
Enligt tidningsartikeln verkar det som att Stadsbyggnadskontoret i efterhand gett bygglov till muren, vilket jag tycker är MYCKET märkligt. För några år sedan byggde en av mina grannar ett högt heltätt plank intill min tomtgräns (men på "rätt sida"). Jag hörde mig för hos Stadsbyggnadskontoret om saken, och strax därefter blev den grannen beordrad rättelse - löstes genom att varannan (lodrät) bräda togs bort, så kravet på 50% genomsiktlighet blev uppfyllt.
 
Det nya systemet som föreslagits med GPS-koordinater för tomtgräns hade ju varit användbart här. Bara att Kronofogden kommer ut och kollar koordinaterna så är det klart.
 
  • Gilla
StefanMJ och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Det nya systemet som föreslagits med GPS-koordinater för tomtgräns hade ju varit användbart här. Bara att Kronofogden kommer ut och kollar koordinaterna så är det klart.
Som jag har förstått det så har GPS en noggrannhet på ~3 meter, så det hjälper inte i det här fallet.
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Som jag har förstått det så har GPS en noggrannhet på ~3 meter, så det hjälper inte i det här fallet.
Med rätt utrustning kommer du ner på cm-nivå. De som sätter ut saker utifrån koordinater använder inte en handhållen frilufts-GPS...
 
  • Gilla
Anna_H och 8 till
  • Laddar…
R
M mattoys skrev:
Som jag har förstått det så har GPS en noggrannhet på ~3 meter, så det hjälper inte i det här fallet.
Enligt kommunens utsättningsenhet så vet det en noggrannhet på 3-5cm med GPS när vi fick vårat hus utstakat…
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
S StefanMJ skrev:
Enligt tidningsartikeln verkar det som att Stadsbyggnadskontoret i efterhand gett bygglov till muren, vilket jag tycker är MYCKET märkligt.
För bygglovshanteringen lägger sig kommunen inte i på vilken sida tomtgränsen bygget sker. Du kan i princip få bygglov för ett utedass vid entren till Stockholm slott. Det betyder inte att du får bygga där.
 
  • Gilla
  • Haha
eemeliie och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Med rätt utrustning kommer du ner på cm-nivå. De som sätter ut saker utifrån koordinater använder inte en handhållen frilufts-GPS...
Innan var det bara militärt(Amerikanska) man kom ner till de nivåerna men det kanske har ändrats.

Kanske är det är bättre med Galileo, och inte skiljer det från GPS.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Innan var det bara militärt(Amerikanska) man kom ner till de nivåerna men det kanske har ändrats.
Det ändrades den 2/5 år 2000... Differentiell GPS med referenssignal från en inmätt basstation har varit standard på byggen i ett par decennier, så det är varken svårt eller konstigt.
 
  • Gilla
Anna_H och 9 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
För bygglovshanteringen lägger sig kommunen inte i på vilken sida tomtgränsen bygget sker. Du kan i princip få bygglov för ett utedass vid entren till Stockholm slott. Det betyder inte att du får bygga där.
Håller inte med. Det finns regler, och dom ska handläggarna följa. T.ex. att man inte får bygga närmare än 4,5 m från tomtgräns, utan grannehörande. Och så finns det regler för utfarter, skymd trafiksikt o.s.v. Beslutet enligt artikeln verkar helt korrupt. Kanske kompisskap mellan handläggarna och murgrannen?
 
Mikael_L
S StefanMJ skrev:
Vid en ny tomtutvisning markeras tomtgränserna, så det ska vara fullt synligt var tomtgränserna går. Dessutom finns det fastighetskartor med koordinater angivna för tomthörnen.
Nej nej.
Det funkar inte så enkelt. Men det händer saker inom området, det pratas om att få digitalt angivna gränser och en del annat inom området, men det finns enorma svårigheter inneboende i frågan.
Dels är det rent fysiska, geografiska och mät och mätt-mässiga problem. Först och främst vimlar det av olika koordinatsystem, och det finns data i alla möjliga nationella och lokala koordinatsystem.
Sen är 2D-projektioner i ett koordinatsystem inte heller helt lätt, hur ska man göra om det finns en uppmätt längd på marken när marken lutar, t.ex.
Ytterligare ett problem (det troligen jättestörsta problemet) är all befintlig tomtindelning, som är gjorde mha av uppstegning, visuell bedömning och andra mätmetoder som idag kan anses ha för låg upplösning och för dålig noggrannhet, man kan liksom inte öka en dålig noggrannhet genom att bara tillföra fler decimaler, då inför man istället bara ett större fel.

Ty fastighetsgränserna är bestämda av tecken och markeringar på marken och i naturen.
Till stöd har man handlingarna från fastighetsbildningen, ofta, men inte alltid, en karta, men viktigast av allt i äldre fastighetsbildningar, så kan det står "Gräns AA-AB går från kröken av ån, parallellt med Andersons gärsgård till landsvägens kant" Och den medföljande kartan bara visar på ett ungefär.

Ska en sådan här gräns utredas vid en fastighetsbestämning så kommer Lantmäteriets personal ut på plats och försöker först hitta alla tecken i naturen som finns beskrivna i handlingarna, och försöka värdera hur säkra de är (om de rubbats). Sedan nagelfar man förättningsakten(akterna) och till stöd har man kartan (om den inte saknas).
Ju äldre fastighetsbildningen samt ju mer avlägsen den är bebyggelse, desto svårare jobb.

Fastighetsbestämning är det allra mest omfattande som man kan ta till, och nödvändigt ifall det är omöjligt att exakt klarlägga gränserna men att de måste bli klarlagda.
Då lägger lantmäteriet pussel med alla bitar de har, och sen tar de beslut om var gränserna nu och framtiden går, man kan säga att de gör en ny, lagakraftvunnen, fastighetsbildning, som förhoppningsvis motsvarar den ursprungliga någorlunda väl.

Gränsutvisning är en av de enklaste åtgärderna, då får man hjälp att hitta och återställa gränsmarkeringar. Denna är inte juridiskt bindande på något sätt, en gräns kan fortfarande vara fel.
En gräns kan också vara rätt, men en rågranne håller inte med, och då kommer man inte vidare innan gränsen har juridiskt klarlagts, i värsta fall (dyrast) med en Fastighetsbestämning.

LMV har lite kortfattat, men bra, info om sånt här.
https://www.lantmateriet.se/sv/fastighet-och-mark/oklarheter-kring-granser/
 
  • Gilla
Jo1234 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.