Byggahus.se
Hej,

Har en stuga som ligger mellan två fastigheter, där husen ägs av samma person. Utan att gå in på för mycket detaljer så har jag hamnat i ett läge där det inte längre går att föra en diskussion utan vi behöver särskilja så att grannens fastigheter inte har något med min tomt att göra.

Grannen har en privat luftledning som går från sitt året-runt hus, fäster i nätbolagets elstolpe, och går sedan över min tomt till deras stuga på andra sidan. (se bild). Efter samtal och påtryckning att plocka bort elledningen från min tomt, vägrar dom att ta ner den

Hur ska jag gå tillväga för att få bort den? Vems ansvar är det att ta ner den?

- Finns inget servitut för ledningen

- Nätbolaget skjuter problemet framför sig och tycker vi ska lösa det själv (händer ingenting trots upprepad påtryckning från min sida, och de uppger även att ledningen är olaglig)

- Har varit i kontakt med Energimyndigheten som hänvisar tillbaka till Nätbolaget

Schematisk illustration av nätverksuppkopplingar mellan tre fastigheter: två grannhus och en stuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Jag antar att grannen bara har ett abbonemang, men förser båda fastighetern med ström från det abbonemanget. I så fall har nog inte nätbolaget ngt. ansvar för ledningen.

Du bör kunna begära handräckning från kronofogden för att få bort ledningen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 14 till
  • Laddar…
Excel
Eftersom det inte finns något servitut för ledningen och grannen vägrar att ta ner den, kanske den enda utvägen att att ta ärendet vidare till rättslig prövning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ibland kan man ha otur när man fäller ett träd…
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
ArbogaHenrik och 59 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Är det inte nätbolagets elledning? D v s är det helt klarlagt att elledningen ägs och förvaltas av grannen.

T ex elledningen på min fastighet tillhör Vattenfall trots att den bara matar mitt hus.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Är det ett problem att den finns där?
 
  • Gilla
  • Arg
  • Wow
  • Älska
Television_Set och 14 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Är det ett problem att den finns där?
Vad tror du, med tanke på att tråden startades?
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 58 till
  • Laddar…
Är det inte olovlig kraftavledning eller liknande att leda ström över fastighetsgränsen?
 
  • Gilla
  • Haha
Palladin och 8 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag antar att grannen bara har ett abbonemang, men förser båda fastighetern med ström från det abbonemanget. I så fall har nog inte nätbolaget ngt. ansvar för ledningen.

Du bör kunna begära handräckning från kronofogden för att få bort ledningen.
Stämmer att det bara finns ett abonnemang som förser båda fastigheterna..
Det som jag tycker är konstigt om nätbolaget inte har något ansvar, men de "tillåter" att ledningen sitter på deras elstolpe

Tack för tipset om kronofogden, kommer ta kontakt med dom och se vad dom säger!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Vad tror du, med tanke på att tråden startades?
Att TS försöker hitta sätt att jävlas på.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
B6304S1 och 19 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är det inte nätbolagets elledning? D v s är det helt klarlagt att elledningen ägs och förvaltas av grannen.

T ex elledningen på min fastighet tillhör Vattenfall trots att den bara matar mitt hus.
Nej, det är inte nätbolagets ledning. Dom har till och med varit ute och kollat och konstaterat att den är olaglig, men gör fortfarande inget åt saken. De säger att de pratat med jurist som vill att vi ska lösa det själva istället för att nätbolaget ska blanda sig i
 
  • Gilla
Kudazai och 6 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Att TS försöker hitta sätt att jävlas på.
Så är inte fallet, men jag vill inte gå in på detaljer. Grannen har tagit sig friheter i övriga sammanhang utan att höra sig för, och därför behöver vi separera dessa fastigheter
 
  • Gilla
MichelleW och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
J johfor1 skrev:
Nej, det är inte nätbolagets ledning. Dom har till och med varit ute och kollat och konstaterat att den är olaglig, men gör fortfarande inget åt saken. De säger att de pratat med jurist som vill att vi ska lösa det själva istället för att nätbolaget ska blanda sig i
Låter mer som ett fall för polisen eller kanske Energimarknadsinspektionen då:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/brottsligt-att-dra-elkabel-utanfor-sin-tomt
 
  • Gilla
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
J johfor1 skrev:
Så är inte fallet, men jag vill inte gå in på detaljer. Grannen har tagit sig friheter i övriga sammanhang utan att höra sig för, och därför behöver vi separera dessa fastigheter
Så egentligen är inte ledningen ett problem, utan ett sätt att ge igen för andra oförätter.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Älska
B6304S1 och 14 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Så egentligen är inte ledningen ett problem, utan ett sätt att ge igen för andra oförätter.
Vad spelar det för roll?
Släpp det! Eller känner du att du bara måste hävda att TS en surgubbe som vill göra allt för att hämnas?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
Roger Fundin och 28 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.