Byggahus.se
Tjena.
Har en störig granne. Bor i brf med skötseltomt och vill ha tomten rätt vildvuxen med högre gräs, ängsblommor,nyponrosor ah ni fattar mer äng än kort golf green. Grannen stör sig på detta och även styrelsen, men det står inget i stadgarna om hur tomten skall skötas, mer att den ska vara iordning och gott skick.
Dessutom har grannen varit inne på tomten utan att fråga om lov och klippt ner både rosenbuskar och gräs som gränsar mot hans staket. Dessutom har han förstört små nya ängsblommor när han klampat runt. Och även brutit av en gren på ett nyplanterat ungträd.
Så vad har grannen för rätt? Får han bara klampa in på tomten och klippa hej vilt i mina saker för att dom gränsar till hans staket? Och får styrelsen i brf lägga sig i hur min tomt ser ut?
 
Han får klippa det som går över hans tomtgräns, i övrigt får han ej sätta foten på din tomt.
 
  • Gilla
uuu och 1 till
  • Laddar…
Nu är det ju ej hans tomt utan Brfs.
 
För att förtydliga lite, grannen har alltså varit på min sida och klippt ned gräs och buskar som typ lutar sig mot hans staket som sitter på tomtgräns. Och detta gräs och buskar har inte hängt över på hans sida utan ja bara gått emot staktet på min sida av hans staket om ni fattar hur jag menar, och då har han varit på min tomt och klippt i mitt gärs och mina buskar för att liksom ha fritt framför staketet.
Tomten ingår i brf köpet, enligt avtal så står det att tomtmark ingår i upplåtelsen så då är det väl min tomt på samma sätt som det är min lägenhet eller? Och alla har gjort egna grejjer på tomten som altaner, soldäck, förråd etc utan att be om lov från styrelsen för man ska få göra vad man vill typ.
 
hantverkare1 skrev:
Han får klippa det som går över hans tomtgräns, i övrigt får han ej sätta foten på din tomt.
Va inte så säker på det, för det är ju en brf så TS äger inget, varken hus eller tomt. Lite beroende på stadgarnas utformning så har man ofta ett skötselansvar för vissa delar på huset och tomten men det är fortfarande föreningens egendom så samma regler som vid en ägd villa gäller inte fullt ut i detta fallet.
 
Mikael_L
Tomten är som flera är inne på troligen inte TS egendom, utan föreningens.

Men jag tror inte det förändrar så väldigt mycket. Man har ju en viss rätt att färdas på annans mark, och här kan kanske grannen t.o.m få markägarens (dvs br-föreningen) tillstånd.

Men frågan är väl om det kan vara så att grannen bryter mot TS hemfrid. Vore det ett enda steg innanför ytterdörren blir det solklart.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19620700.HTM
4kap §6 och §11


Men jag tror inte att det är den juridiska vägen som bör användas här, utan det gäller nog att bearbeta BRF och grannen osv. Och kanske gå till pressen med någon slags smaskig historia osv.
 
oceanis skrev:
Va inte så säker på det, för det är ju en brf så TS äger inget, varken hus eller tomt. Lite beroende på stadgarnas utformning så har man ofta ett skötselansvar för vissa delar på huset och tomten men det är fortfarande föreningens egendom så samma regler som vid en ägd villa gäller inte fullt ut i detta fallet.
Missade att det var en brf.
Då har jag egentligen ingen aning.
 
I en BRF med tomter är det vanligt och tillåtet att ha regler om hur tomten får nyttjas. Säger styrelsen, som du varit med och valt på årsmötet (var du inte där? skyll dig själv!) att denna BRF vill ha välklippta gräsmattor så gäller det.
 
  • Gilla
Hummingbird
  • Laddar…
Kentarn - Din granne är kanske rädd om staketet då du skriver att han har tagit bort buskar och annat som gränsar mot staketet.
Har din växtlighet legat / växt mot staketet eller är det en bra bit i mellan ?
 
Ska jag va helt ärlig så tror jag nog att jag gjort det samma som din granne.
Vill man ha vildvuxen åker så är nog inte i en BRF man ska bo.

Är det staket mellan alla tomter eller är det bara mot er som det finns staket?
 
  • Gilla
  • Arg
Christoffer L och 5 till
  • Laddar…
Kentarn skrev:
Grannen stör sig på detta och även styrelsen, men det står inget i stadgarna om hur tomten skall skötas, mer att den ska vara iordning och gott skick.
Det är ju högst subjektivt. Men att gräs skall hållas klippt och att gräsmatta och rabatt ska hållas fria från ogräs kan knappast räknas som en orimlig tolkning.
 
  • Gilla
Hummingbird
  • Laddar…
Har svårt för att förstå varför man flyttar till en Brf med tillhörande tomt om man inte har för avsikt att sköta den. När man tittar på bostaden och de angränsande tomterna och ser hur standarden är INNAN man tar beslut för att köpa sin Brf, får man inte en Aha upplevelse på vilka krav man kan förvänta sig.

Hade en liknande upplevelse där den nya grannen flyttade in. Efter ett år såg det ut som en missär men den nya grannen tyckte att deras tomt "var väl OK"
En i övrigt välskött brf blev mer och mer misskött. Vilket resulterade i att många flyttade där ifrån.
 
Jag skulle nog inte störa mig på om grannen vill ha en vildvuxen tomt, det är charmigt - men jag vet att många svenskar har förkärlek för det sterila. Finns betydligt jobbigare saker man kan råka ut för som granne än en oklippt gräsyta. Jag är mkt tveksam till att man kan knata hur man vill på grannens gräsplätt. Man kan väl inte gå in i grannens lägenhet o måla om väggarna när man känner för det? I en BRF så äger man rätten att bo där, det borde väl innefatta även tillhörande tomt, att äga rättern att nyttja tomten. Är mkt tveksam till att man därmed också tillåter grannen att klampa där, ifall, då måste ju grannen också betala del av grannens föreningsavgift för att nyttja dennes tomt.

(Står det inte i stadgarna mer definierat vad en vårdad tomt innebär så måste styrelsen skriva om stadgarna)

Länsstyrelsen har inga som helst synpunkter på en oklippt gränsmatta, men däremot har de synpunkter på om det ligger massa bråte o skräp på en tomt) NGS-Garden-Festival-Weekend-15-16-June-2013.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
MiaFiaLotta och 1 till
  • Laddar…
I vår Brf har den boende endast nyttjanderätt av tillhörande tomtplätt, det är inget som tillhör själva bostadsrätten och ingenting som "syns" någonstans vid en överlåtelse. Dessutom kan man som boende bli av med sin nyttjanderätt om man missköter sin tomt. Vad missköter innebär kan väl dock diskuteras.
 
  • Gilla
Zwiggy
  • Laddar…
Nattugglans foto visar en underbar och förmodligen planerad trädgård. Hade vår dåvarande granne en liknande trädgård hade jag varit överlycklig!
 
  • Gilla
Solskensbonden och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.