Byggahus.se
F FredSka skrev:
Jag kan fortfarande inte släppa att det skulle vara okej att bygga vedskjul så nära tomtgräns även om det är på markskruv/jordankare.
Du har kommit med så bra och konkreta tips så hur ska jag tolka det här? 👍
Så.

Jag utgår ifrån att det är ett väderskydd för ved som är för litet och kanske för lågt för att vara en byggnad.

Om det faktiskt är en byggnad så krävs sannolikt bygglov.

Det är inte ett skärmtak för det sitter inte på en byggnad.

Vad kräver bygglov?

1. Enligt PBL byggnader, då jag antar att det inte är en byggnad krävs inte bygglov enligt PBL. (skärmtak är en ändring/del av av en byggnad) (en fristående carport är en byggnad)

2. Enligt Plan och Byggförordningen 6:1

"
1 § I fråga om andra anläggningar än byggnader krävs det bygglov för att anordna, inrätta, uppföra, flytta eller väsentligt ändra
1. nöjesparker, djurparker, idrottsplatser, skidbackar, skidliftar, linbaneanläggningar, campingplatser, skjutbanor, hamnar för fritidsbåtar, friluftsbad, motorbanor och golfbanor,
2. upplag och materialgårdar,
3. tunnlar och bergrum som inte är avsedda för väg, järnväg, tunnelbana, spårväg eller gruvdrift,
4. fasta cisterner och andra fasta anläggningar för kemiska produkter som är hälso- och miljöfarliga och för varor som kan medföra brand eller andra olyckshändelser,
5. radio- eller telemaster eller torn,
6. vindkraftverk som
a) är högre än 20 meter över markytan,
b) placeras på ett avstånd från gränsen som är mindre än kraftverkets höjd över marken,
c) monteras fast på en byggnad, eller
d) har en vindturbin med en diameter som är större än tre meter,
7. murar och plank,
8. parkeringsplatser utomhus,
9. begravningsplatser, och
10. transformatorstationer.
"

3. Enligt Plan och Byggförordningen 6:3 - Skyltar & ljusanordningar

Så vitt jag vet och minns krävs inte bygglov för något mer än ovanstående, men jag kanske har missat eller glömt något?

Lägg upp en bild på skapelsen eller en beskrivning med storlek så får vi se om jag gissat rätt?

Trots detta kräver inte själva grundläggningen (skruvarna) lov, så jag tror fortfarande inte du har så mycket att hämta annat än moraliskt mot grannen.

----

Tillägg, möjligtvis är den lång nog att vara ett plank. Då kräver den vanligtvis lov.
 
redarn redarn skrev:
Så.

Jag utgår ifrån att det är ett väderskydd för ved som är för litet och kanske för lågt för att vara en byggnad.

Om det faktiskt är en byggnad så krävs sannolikt bygglov.

Det är inte ett skärmtak för det sitter inte på en byggnad.

Vad kräver bygglov?

1. Enligt PBL byggnader, då jag antar att det inte är en byggnad krävs inte bygglov enligt PBL. (skärmtak är en ändring/del av av en byggnad) (en fristående carport är en byggnad)

2. Enligt Plan och Byggförordningen 6:1

"
1 § I fråga om andra anläggningar än byggnader krävs det bygglov för att anordna, inrätta, uppföra, flytta eller väsentligt ändra
1. nöjesparker, djurparker, idrottsplatser, skidbackar, skidliftar, linbaneanläggningar, campingplatser, skjutbanor, hamnar för fritidsbåtar, friluftsbad, motorbanor och golfbanor,
2. upplag och materialgårdar,
3. tunnlar och bergrum som inte är avsedda för väg, järnväg, tunnelbana, spårväg eller gruvdrift,
4. fasta cisterner och andra fasta anläggningar för kemiska produkter som är hälso- och miljöfarliga och för varor som kan medföra brand eller andra olyckshändelser,
5. radio- eller telemaster eller torn,
6. vindkraftverk som
a) är högre än 20 meter över markytan,
b) placeras på ett avstånd från gränsen som är mindre än kraftverkets höjd över marken,
c) monteras fast på en byggnad, eller
d) har en vindturbin med en diameter som är större än tre meter,
7. murar och plank,
8. parkeringsplatser utomhus,
9. begravningsplatser, och
10. transformatorstationer.
"

3. Enligt Plan och Byggförordningen 6:3 - Skyltar & ljusanordningar

Så vitt jag vet och minns krävs inte bygglov för något mer än ovanstående, men jag kanske har missat eller glömt något?

Lägg upp en bild på skapelsen eller en beskrivning med storlek så får vi se om jag gissat rätt?

Trots detta kräver inte själva grundläggningen (skruvarna) lov, så jag tror fortfarande inte du har så mycket att hämta annat än moraliskt mot grannen.

----

Tillägg, möjligtvis är den lång nog att vara ett plank. Då kräver den vanligtvis lov.
Här är den senaste bilden jag har. Men ja du har gissat rätt tyvärr hehe.. tråkigt men sant
 
  • Försummad trädgård med överväxta växter och oorganiserade byggmaterial under träden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
Anna_H
  • Laddar…
U
Sa du inte att han vägrade riva för att han lagt massa dyra pengar på skjulet?
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 19 till
  • Laddar…
tommib
Är det träkonstruktionen till vänster? Den lär nog inte klassas som byggnad om inte bilden luras och den är mycket högre än man tror.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
U
tommib tommib skrev:
Är det träkonstruktionen till vänster? Den lär nog inte klassas som byggnad om inte bilden luras och den är mycket högre än man tror.
Sånt tältgarage har vi båten i på vintrarna, det är ca 2.5m i nock. Skulle gissa skjulet är drygt 2m
 
Ja det stämmer nog. Ca 3 meter brett och 1,5m djupt. Hans tanke var att bygga 4 sådana på rad och det blir ju en 12 meter lång vägg mot oss.
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
Det väl en annan tråd med vedbod där någon klagat och den var inte bygglovsbefriad?
Minns inte exakt, tror TS ville få det till att det inte var en byggnad
 
hsd hsd skrev:
En liten detalj, är det så att när kabeln grävdes ner en gång i tiden så samsades grannarna och la båda kablarna i samma dike , grannen har ju el från samma mätskåp
Alldeles rätt tänkt det kanske till och med var samma ägare till båda tomterna just då innan fastigheten skulle delas ta det som ett försäkringsärende och dela på självrisken tänk på grannsämjan den är värt några kronor
 
F FredSka skrev:
• Granne väljer att bygga vedskjul precis intill tomtgräns utan att fråga oss om lov och träffar vår elledning med jordankare.
• Vi delar mätarskåp som dessutom står i linje med våra tomtgränser. Tydligen så går våra elledningar på deras tomt längs tomtgräns innan de svänger av mot husen.
•Vår försäkring sa att det är grannen som ska anmäla skadan till sin försäkring eftersom dom har åsamkat skadan. Deras försäkring sa att det är vi som ska anmäla skadan eftersom att det är vår egendom.
•Det slutar i att vi fick starta ett försäkringsärende iallafall och nu får stå i att ringa runt till alla entreprenörer och dessutom kommer få stå för åldersavdrags kostnader då kabeln är så pass gammal.
•Grannen vill inte ta på sig ansvaret och går ej att diskutera med. Han kunde tänka sig att dela på självrisken…
•Försäkringen vill reparera skadan och står för reparationskostnaderna men grannen vill inte ta ner sitt fina vedskjul som de spenderat en massa pengar på.
•Vi anser ju att gräva ny kabel vore bäst och hållbarast. Men det kommer att bli dyrt även om försäkringen kommer stå för vad reparationskostnaderna hade blivit.

•Just nu har vi temporär el från kabel som ligger på mark och är kopplat till mätarskåpet.

Vad har vi för rättigheter i det här?
Jag tycker att det är märkligt att vi ska stå för alla kostnader det här kan medföra beroende på ålder på kabel.
Dessutom att det är grannen som åsamkat skadan genom att olovligt bygga vid tomtgräns.
Det här har tagit sådan kraft och energi från oss med hundra samtal till alla möjliga människor och företag.
Så hur kan vi gå vidare? Vad hade ni gjort?
Tacksam för alla tips och funderingar 🙏
Anmäl svartbygge till kommunens byggnadsnämnd då blir det till att riva.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
F FredSka skrev:
Finns järnstolpar utsatta vid tomtgräns men dom känns lite ”off”.
Och nu när jag ändå kollade så har ju grannen byggt mitt på tomtgräns. Alltså i linje med stolpen. Vet inte hur jag inte kunnat tänka på det men hela överhänget från taket är på vår tomt.
Då har han gjort fel får inte bygga på tomtgräns han kan få vitesföreläggande
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
E elveteran skrev:
Då har han gjort fel får inte bygga på tomtgräns han kan få vitesföreläggande
coconut coconut skrev:
Kolla lantmäteriet efter vad du har för gränsmarkeringar och om koordinater finns. Leta efter dessa. Hittar du dem så mät ut gränsen mellan dem.

Hittar du inga så kollar du med kommunen eller mätföretag om en gränsutsättning. Brukar kosta nån tusenlapp men då får du en markering om var gränsen går och de kan ofta även lokalisera gränspunkter som blivit övervuxna.

Finns det inga koordinater eller oklara gränsmarkeringar så behöver lantmäteriet kopplas in för att fastställa gränsen. Det blir dock dyrt.


Jag hade nog velat fastställa gränsen innan jag gör nått annat.
Låter klokt
 
Kolla om servitutet står på tomtkartan, många servitut skrivs in i avstyckningshandlingen om huset är äldre
 
  • Gilla
Jan Ehn
  • Laddar…
F FredSka skrev:
Här är den senaste bilden jag har. Men ja du har gissat rätt tyvärr hehe.. tråkigt men sant
Vad i den avbildade sophögen är det som är vedskjul? Jag ser på riktigt inget som verkar nybyggt.
 
  • Gilla
  • Haha
stugan_i_skogen och 19 till
  • Laddar…
Vad säger kommunen om ett olovligt vedskjul? Det skall väl bort om de inte har grannes medgivande?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Även om grannsämja alltid är trevligt, verkar grannen ha valt en annan väg. Jag skulle ha gått in i en hårdare förhandling:

1. Grannen har byggt ett förråd närmare än 4.5 m från tomtgräns = detta kräver ett medgivande från er. Om sådant ej har erhållits är det helt klart (100% säkert) ett olovligt bygge, och ni bör kunna utverka ett rivningsföreläggande

2. Om ni ändå kan acceptera att byggnaden står kvar, skulle jag erbjuda grannen att bekosta (eller dela på - beroende på hur hårt ni vill gå fram) kostnaden för att gräva och anlägga/ansluta en ny kabel på er tomt

3. I gengäld skriver ni på ett medgivande för byggnaden.

Ni får en framtidssäkrad, fungerande kabel, på er egen tomt. Och grannen får behålla sitt fina svartbygge.

End of story?
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.