Byggahus.se
Gissar på att du bor i ett detaljplanerat område och om ändringen är inom ramarna för detaljplanen så är det inte mycket du kan göra.

Att grannen redan fått bygglov och att du som angränsande granne inte blivit hörd (förmodar det är så då du borde klagat redan då) tyder på detta då sakägare inte behöver höras om ändringen är förenligt med detaljplanen.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/handlaggning/hora_grannar/
 
  • Gilla
avdpos och 8 till
  • Laddar…
P Pln8421 skrev:
Klart att en höjning på nästan 1m närmast oss kommer märkas.
Är du på riktigt så här omedveten om ditt helt gigantiska takutsprång och att det lägger typ hela fasaden nedanför i skugga? Ser ut som taket till en stor karl-johan svamp eller nåt liknande. Du kanske ska göra något åt det istället för att försöka tvinga din granne att behålla en dålig takkonstruktion. Men det är förstås säkert billigare för dig att lägga dig i grannens byggen än att göra något åt ditt eget hus som egentligen är ditt stora problem.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Roger Fundin och 47 till
  • Laddar…
Kan du förtydliga vilket håll lutningen är?
Kommer takets högsta punkt vara närmst er eller mot grannen? Alltså kommer regnvatten rinna mot din eller grannens tomt?
 
  • Gilla
Alti och 8 till
  • Laddar…
Platta tak är en styggelse oftast. Grannen tar ett bra beslut som gör ett "riktigt" tak på sin byggnad.
TS borde istället ta bort sitt ENORMA takutsprång som är den stora boven i det mörka huset, inte grannen.
/W
 
  • Gilla
Roger Fundin och 14 till
  • Laddar…
S
Platt tak är skit, att det fungerat fram till nu är ett riktigt skitdåligt argument som du ska hålla för dig själv och inte ta upp vid en eventuell överklagan, det är fullständigt irrelevant.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Vilket vädersträck ligger garaget i i förhållande från köksfönstret?
 
Den höjningen kommer inte påverka ljusinsläppet hos dig överhuvudtaget. Däremot din utsikt, du kommer troligen kunna se lite tak som du sluppit idag. Utsikt är dock inget som man äger. Så om inte beslutet är helt planstridigt, dvs höjden får inte utökas i detaljplanen då är ett överklagande helt fruktlöst. Ritningen tyder på att det är relativt låg totalhöjd även efter åtgärd.

Jag hade tänkt mig för ordentligt. Du kommer framstå som en skurk, och kommer för all framtid troligen få en infekterad relation med grannen. Som flera nämnt så är största hindret för ljusinsläpp ditt egna onormalt stora takutskjut.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 22 till
  • Laddar…
Kollade lite på måtten på taket, frågan är om den dimensioneringen är för klen med tanke på beräknad snölst.

Kollade snabt på en lathund för snölaster och skulle to att 45x195 eller grövre behövs för den taklängden.

Sedan är ju garaget närmade än 4,5 meter från tomtgräns vilket gör att de måste höra dina synpunkter och
hur du anser det påvekar dig även om jag inte är helt säker på det gäller ombyggnad av befintrlg
komplementbyggnad.
 
Claes Sörmland
NetNut NetNut skrev:
Sedan är ju garaget närmade än 4,5 meter från tomtgräns vilket gör att de måste höra dina synpunkter och
hur du anser det påvekar dig även om jag inte är helt säker på det gäller ombyggnad av befintrlg
komplementbyggnad.
Inte om åtgärden är planenlig. Det är bara planstridiga åtgärder som med mer nödvändighet triggar ett grannehörande.
 
  • Gilla
FreQa och 9 till
  • Laddar…
O
Ja, hur ser egentligen detaljplanen ut för området? Är det en äldre plan utan avståndsbestämmelser så gäller ju BS 39 § och då skulle ju nämnden grannehört dig om garaget är placerat närmare gräns än 4,5 m eftersom det blir en form av volymökning. Men har nämnden bara ansett att det rör sig om en fasadändring så har de gjort rätt som bara underrättat dig om beslutet.

Om det finns domar som pekar på att liknande höjning av taket är att se som en tillbyggnad och inte fasadändring kan du få framgång om du överklagar.
 
  • Gilla
Stig Ek
  • Laddar…
Om vi antar att garage är 4m bort och ca 1m över centrum på fönster, ditt takutsprång 1m och fönster 1m höga. Tittar jag på ritning så kommer grannens tak maximalt höjas 800-195mm (den horisontella finns ju redan idag!). I snitt ca 300mm alltså.

Ser man till grannens garage och ditt takutsprång så skär grannens garage idag av från 0-11 grader av din utsikt. Med i snitt 300mm högre istället blir det 0-15 grader. Takutsprånget däremot skär av 90-27 grader. Är det verkligen GRANNEN som gör det mörkt hos dig?
Teknisk ritning eller diagram med geometriska former, vinklar och måttangivelser på en rutad bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skulle tippa på att svaret på din överklagan kommer bli:

1. Bygglov stämmer med detaljplan, överklagan avslås.

2. Grannen tackar för förseningen och ber dig snarast avlägsta allt du monterat upp på/mot hans vägg och kräver att du rensar bort klängväxterna.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Roger Fundin och 81 till
  • Laddar…
Först, ni som går hårt åt TS klagan och speciellt TS taköverhäng, håll er till ämnet eller framför era åsikter på ett mer konstruktivt sätt.
Nu är det inte helt lätt att jämföra ritningarna då jag inte vet hur konstruktionen ser ut idag med det lär inte bli 80cm högre än idag då det måttet är från nedre delen till övre delen av taket, det finns ju redan en "kant" på befintligt tak som jag gissar är typ 30cm eller något.

TS skriver att garaget står i tomtgräns och enligt lag är varje fastighet skyldig att ta hand om sitt eget dagvatten, dvs skulle grannen ha vänt på ritningen så att vatten och eventuellt snö skulle rinna mot TS tomt skulle detta vara ett fel. Dessutom skulle taket behöva hänga in över TS tomt. Det skulle givetvis kunna gå att lösas med annan konstruktion men uppenbart är att grannen är trött på komplexa "smarta" konstruktioner med estetiska fördelar men med tekniska nackdelar så invändiga stuprör och dylikt motverkar nog syftet för grannen.

Jag förstår att TS är rädd att utrymmet mellan TS hus och grannens garage blir än mer som en gränd med en högre vägg där men jag tror samtidigt att höjden inte blir riktigt så mycket högre att det kommer ge en avgörande skillnad i intryck.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 15 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Om vi antar att garage är 4m bort och ca 1m över centrum på fönster, ditt takutsprång 1m och fönster 1m höga. Tittar jag på ritning så kommer grannens tak maximalt höjas 800-195mm (den horisontella finns ju redan idag!). I snitt ca 300mm alltså.

Ser man till grannens garage och ditt takutsprång så skär grannens garage idag av från 0-11 grader av din utsikt. Med i snitt 300mm högre istället blir det 0-15 grader. Takutsprånget däremot skär av 90-27 grader. Är det verkligen GRANNEN som gör det mörkt hos dig?
[bild]
Skulle tippa på att svaret på din överklagan kommer bli:

1. Bygglov stämmer med detaljplan, överklagan avslås.

2. Grannen tackar för förseningen och ber dig snarast avlägsta allt du monterat upp på/mot hans vägg och kräver att du rensar bort klängväxterna.
Mycket bra skrivet och vill man veta exakta solvinklar under ett år så får man väl ta hjälp av "solfolket"....
 
  • Gilla
Filbert och 1 till
  • Laddar…
Vart går tomtgränsen. Är garaget tomtgräns, eller äger grannen en bit mark till höger också? Vet att TS Skriver att garaget utgör tomtgräns. Men är det verkligen så att man bygger ett garage exakt på gräns. Bör det inte finnas viss mark för dränering etc?? Kan tänka mig att man av gammal hävd ser garaget som gräns, men skulle inte förvåna mig om tex 0,3-0,5m är grannens.
Oväsentligt vid fred, viktigt vid krig. Vilket TS bör väga in..

Sen visar väl TS garage mot andra grannen ungefär vad Kommunen kommer se som problem med en höjning på 0.8m. Så tillvida den inte är planstridig:)
 
Illustration av parkeringsplatser, numrerade 28 och 30, tomma och märkta med linjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.