3 434 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Granar vars grenar över tomtgränsen
Bonden som äger marken på ena sidan av vår sommarstugetomt har för några år sedan planterat snabbväxande granar. Nu har granarna vuxit till sig riktigt mycket och når in på tomten cirka 2-3 meter. Ska vi be bonden se till att de träden som hänger in på tomten åtgärdas? Tror inte på att göra något utan att tala med honom först. Grannsämjan är ju AochO på Landet.
Några år, känns som det tar 10-15 år innan du har en gran som är 4-6 meter bred?C callek45 skrev:Bonden som äger marken på ena sidan av vår sommarstugetomt har för några år sedan planterat snabbväxande granar. Nu har granarna vuxit till sig riktigt mycket och når in på tomten cirka 2-3 meter. Ska vi be bonden se till att de träden som hänger in på tomten åtgärdas? Tror inte på att göra något utan att tala med honom först. Grannsämjan är ju AochO på Landet.
Ja det är väl bara att prata med bonden och fråga om de kan kapas in eller göra det själv..
Om det besvärar er hade det nog varit bättre att ni sagt något tidigare och klippt den som en häck, nu lär det inte bli vackert att klippa in.
Hej
Eftersom du vet vem skogsägaren är det bara att ta kontakt med denna och berättar att grenar hänger in på din fastighet och de nu är en olägenhet för er.
Antingen så erbjuder sig skogsägaren att såga av grenarna själv eller ger dig tillåtelse att göra det.
Avvisar skogsägaren dig så meddela att du kommer att såga av grenarna själv om 3 månader.
Att fälla hela granarna är inget du kan kräva, utan det är bara grenarna som når in på din fastighet som du kan begära att de tas bort.
Eftersom du vet vem skogsägaren är det bara att ta kontakt med denna och berättar att grenar hänger in på din fastighet och de nu är en olägenhet för er.
Antingen så erbjuder sig skogsägaren att såga av grenarna själv eller ger dig tillåtelse att göra det.
Avvisar skogsägaren dig så meddela att du kommer att såga av grenarna själv om 3 månader.
Att fälla hela granarna är inget du kan kräva, utan det är bara grenarna som når in på din fastighet som du kan begära att de tas bort.
Hej och välkommen till Byggahus!
Kontakta trädens ägare nu och meddela att grenar hänger in på er tomt och att ni avser att såga av de inträngande grenarna i januari, det ger träd ägaren gott om tid för egna åtgärder (beskärning,fällning) OM han så önskar.
Jag tycker inte ni ska be bonden åtgärda träden.
Kontakta trädens ägare nu och meddela att grenar hänger in på er tomt och att ni avser att såga av de inträngande grenarna i januari, det ger träd ägaren gott om tid för egna åtgärder (beskärning,fällning) OM han så önskar.
Jag tycker inte ni ska be bonden åtgärda träden.
Då det är frågan om en skog så hade jag bara kapat i tomtgräns. Bor själv på landet och tror att de flesta skogsägare nog skulle tycka att man var lite konstig ifall man bad om tillåtelse att kapa en gren som stack in på tomten. Eller ännu värre be skogsägaren göra det.
Hade det varit en villatomt så hade jag givetvis pratat med grannen först, men en skog, nej.
Hade det varit en villatomt så hade jag givetvis pratat med grannen först, men en skog, nej.
Står väl inget om att det behöver vara en skogL lbgu skrev:Då det är frågan om en skog så hade jag bara kapat i tomtgräns. Bor själv på landet och tror att de flesta skogsägare nog skulle tycka att man var lite konstig ifall man bad om tillåtelse att kapa en gren som stack in på tomten. Eller ännu värre be skogsägaren göra det.
Det stod att det var en bonde som planterat träden så då antog jag att det rörde sig om skogsplantering. Har svårt att se ett annat scenario där en bonde enbart planterar ett fåtal granar precis bredvid en sommarstugetomt. Skulle väl vara ifall det handlade om en grannfejd, men inget i TS inlägg tyder på det. .M MsTake skrev:
Klicka här för att svara