Byggahus.se
Hej

Fibernät verkar vara på gång i mitt område.
Min man och jag har inte bestämt oss än. 15000:- är för oss mycket pengar som vi inte känner att vi har för tillfället att lägga på detta då vi strax ska ha barn.
Hur eller hur...
Vi bor intill en elcentral tror jag det är. En liten "stuga".
Det enda som är emellan är en grusväg.
Då jag inte är så insatt i allt tekniskt och praktiskt runt detta så vet jag inte om de behöver gräva sig dit. Dock sa min granne att de förmodligen ska gräva över hans tomt. Han bor dock på andra sidan av en annan väg.
Min fråga i det hela är:
Får kommunen (eller vilka det nu är som tar besluten) gräva över min tomt utan mitt tillstånd? De måste väl i så fall meddela detta? Är det något jag har nått att säga till om eller måste man som "liten människa " foga sig efter detta?
 
Jag är ingen expert, men jag har svårt att tro att något kommer att dras från elcentralen till fibernätet. Vidare undrar jag om något servitut föreligger för din fastighet? Det kan avslöja vad kommunen får göra på din tomt.
Sedan kan jag som parentes råda er att ta erbjudandet om fiber när ni väl får det. Det kan bli avsevärt mycket dyrare att ansluta sig i efterhand.
 
Ja, får ni erbjudande om fiber så bör ni ta det. Det är inte säkert att de är speciellt intresserade av att komma och dra om några år. Jag sitter själv i den sitsen att fiberrrör finns grävt till tomtgränsen men ingen är intresserad av att dra in någon fiber till huset idag.
 
De håller på hemma hos min mamma också. Samtidigt har de förbättrat internettäckningen med 4G, funkar hur bra som helst. Ska man verkligen betala för att få fiber när mobilnätet hela tiden förbättras? Jag är osäker. Vilka är argumenten? Vi har avrått min mamma från att hoppa på det ...
 
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
Förutom hastigheten i stort så tror jag att allt fler tjänster som TV etc. kommer att ske via internet framöver. Det lär bli en rejäl belastning på mobilnätet där man dessutom måste dela på uppkopplingen med andra anslutna. Dessutom kan man ju aldrig utlova en fast hastighet utan svajighet i nätet så att säga. Kan man få fiber anslutet för 15-20 000:- är valet ganska lätt trots allt. Den summan är ju knappast en jätteutgift för medelhusägaren. Dessutom bör den i de flesta fall innebära en värdeökning för den som är intresserad av det.
 
Jag hade lätt tagit fiber. Värdeökningen på huset är minst 15000:- (troligen omkring det dubbla) och om man bara räknar på hur mycket billigare en jämförbar internetanslutning är (10/10 Mbit fiber istället för 24/1 ADSL) så brukar pengarna vara igentjänade på 10-15 år.
 
Detta har ju diskuterats i "massor" av trådar och även om alla givetvis inte är överens tror jag de flesta menar att det är dumt att inte hoppa på om man kan få fiber för runt 20 tkr. Argument som framtidssäkert, värdeökning, stabilt, ingen "downloadlimit", går kanske inte att få till samma pris i framtiden, är väl några av de som brukar dyka upp.
 
ft8072 skrev:
Min fråga i det hela är:
Får kommunen (eller vilka det nu är som tar besluten) gräva över min tomt utan mitt tillstånd? De måste väl i så fall meddela detta? Är det något jag har nått att säga till om eller måste man som "liten människa " foga sig efter detta?
Nu svarar ni inte så mycket på frågan... Inte jag heller iofs men försöker få er på rätt banan igen.
 
Glenno83 skrev:
Nu svarar ni inte så mycket på frågan... Inte jag heller iofs men försöker få er på rätt banan igen.
Helt rätt, men mitt första svar innehåller ett åtminstone initialt svar ;)
 
Marlen Eskilsson skrev:
De håller på hemma hos min mamma också. Samtidigt har de förbättrat internettäckningen med 4G, funkar hur bra som helst. Ska man verkligen betala för att få fiber när mobilnätet hela tiden förbättras? Jag är osäker. Vilka är argumenten? Vi har avrått min mamma från att hoppa på det ...
Jag skulle inte vilja hänga ip-telefoni, två tv-boxar, två surfplattor, tre datorer och fem smarta telefoner (dvs ett genomsnittligt hem med två vuxna och tre barn) på en 4G-anslutning. För dålig tillförlitlighet, samt begränsad data. Det senare lär bli ett större problem framöver. Kan man få TV via 4G, förresten?

När mitt fiber är färdigt under våren så kan jag få 100 Mbit för 279 kr/mån. Med Tele2 4G kostar 50 mbit 739 kr/mån. Jag har alltså tjänat in mina 16000 efter 3 år, och dessutom haft dubbla hastigheten.
 
Redigerat:
Glenno83 skrev:
Nu svarar ni inte så mycket på frågan... Inte jag heller iofs men försöker få er på rätt banan igen.
Helt OT tycker jag nog inte att vi var.

ft8072 skrev:
Min man och jag har inte bestämt oss än. 15000:- är för oss mycket pengar som vi inte känner att vi har för tillfället att lägga på detta då vi strax ska ha barn.
Ovanstående tycker jag nog man kan tolka som att lite råd för att underlätta beslutet är välkomna.
 
Ett fibernät behöver en aktiv nod, en teknikbod. Denna behöver el. Är det denna som skapar snacket om att gräva till elcentralen?
Att de ska gräva på din tomt ser jag som osannolikt. Servitut för fiberdragning? Aldrig hört talas om.
Självklart blir det ingrepp på tomten om du hoppar på erbjudandet, vilket jag också tycker att du ska göra.
 
peternicklas
De får inte gräva utan tillstånd. Finns det servitut så har de tillstånd. Hos oss gräver de inte ner fiber på tredje parts mark just för att slippa servitut.
Ta erbjudandet om fiber.
Mobilt är trådlöst och det har så för många nackdelar. När väl det kommer 20 st. till ett 4G nät så mårker ni att kapaciteten minskar samt att det är väldigt känsligt för störningar. Fiber, de e bara å åk.
 
Här kan du läsa hur Jönköpings Energi går tillväga: http://www.wetternet.se/pages/gravning
De måste först ha ett ledningsservitut för att få gräva på din fastighet och sedan är de skyldiga att återställa efter sig.
 
Glöm snabbt mobilt Internet. Att garantera 50 MBit/s går inte. Däremot kan man garantera 100 MBit/s via fiber eller 8 MBit/s via t ex ADSL. När det gäller radio så är bandbredden kanske totalt 100 Mbit/s. Är man 10 samtidiga användare får man då 10 MBit/s var. Är man 50 användare så blir det 2 MBit/s. Således inget framtidssystem. Tyvärr finns det aktörer, som rekommenderar folk att göra sig av med fast telefoni. Urdumt! Man kan faktiskt köra TV via 8 MBit/s. Sens moral. Tro inte på mobiloperatörernas reklam. Lyssna på folk som har utbildning i Internet och/eller radioteknik, som undertecknad. Som dessutom har jobbat med bådadera i närmare 40 år!
 
  • Gilla
Jonas_123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.