Byggahus.se
Hej. ägnade i stort sett hela förra året till att bygga huset. I år är det trädgården som ska anläggas.
Nu i april så ska ett trädäck på ca 80-100kvm byggas, och sedan är det gräsmatta som gäller.

Tanken med denna tråd är att jag kan ställa frågor, och även dokumentera :)

Tanken är att göra ordning och köra ut jord under semestern, för att sedan låta den vila till slutet av augusti då det är dags att så.

Det är en yta på ca 25x20m (500kvm) som ska sås. Jag ska på med ca 20cm gräsmattejord.
Det blir ca 100kubik jord som ska ut, vilket blir ca 130 ton.
Jag tänker använda weibulls extra green.

Jag har dock ett problem. jag skulle behöva göra någonting åt marken innan jag lägger på jorden.
Det är ganska lerig mark, med ganska mycket småsten. Nu när är det har regnat 2 dagar i rad så bildas det stora vattensamlingar på tomten. Gummistövlar är ett krav då man sjunker ner någon dm :)
Min tanke är att hyra en jordfräs (modell stor) och gå över hela ytan med. Sedan lägga ut ett lager smågrus och fräsa ner i maken för att förbättra dräneringen. Kanske även något organiskt som får åka med ner?

En dagsfärsk bild tagen från vardagsrumsfönstret:
vattenmark.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hoppas på lite förslag :)
MVH Östlund
 
Är det styv lerjord är det mullrik jord och inget annat du ska förbättra med. Brunnen hästgödsel går utmärkt om du kan få tag i det billigt.

Fräser du ner sand/grus så är risken att det blir hårt som betong.

Det är optimalt att ha ett fukthållande lager under matjorden. Jag är ingen expert, men om vattensamlingarna på bilden inte blir stående utan sjunker undan så är frågan om du inte bara skulle fräsa upp leran och sen lägga ut matjorden. Stenen spelar ingen roll 20 cm ner i gräsmattan ;)

Om du inte är eller tänker bli gräsmattefetischist så räcker det gott med 5-10 cm gräsmattejord som toppskikt, under det så kan du ha 10-15 cm med fylle (Som då förstås inte ska vara kompakt lerjord). Det blir betydligt billigare.
 
Tack för svar..

Tänker ta bort dom stenarna som är större än golfbollar innan jag fräser.
Vattensamlingarna kan ligga i en vecka om det inte är allt för torrt. Skulle tippa på att det dunstar bort fortare än det rinner undan. Så att röra om 30-40 cm ner med en fräs och blanda ut det med någonting gör nog gott.
Har en hästgård en kilometer härifrån, ska höra med dom om man kan få köpa hästgödsel :)
Kommer gräset att ha någon nytta av hästgödsel 20-50 cm ner under jorden? Kanske gör lerjorden mindre kompakt?
 
Glömde att svara på din fråga :)
Ja jag vill ha en superfin gräsmatta, nästan så att stråna ska stå i givakt!!
 
ang. Vattenpölarna så betänk också att när du har 20 cm jord ovanpå och gräsmatta så blir inte vattnet stående på samma sätt, det fördelas i jorden ich samlas inte i pölar. Dessutom dricker gräset upp en hel del....

Ja, den brända hästgödseln är i första hand för jordförbättring - inte gödsel.

Hade jag varit du så hade jag övervägt att hyra in en bonde som körde ett antal lass ned hästgödseln så du fick ett 5 cm tjockt lager som nämnda bonde sedan fräser eller kör med kultivator i. Sen på med gräsmattejorden så kommer du få en fin matta.
 
Ja det låter vettigt faktiskt.
Hmm undrar vad grannarna säger när det ligger 10 kubikmeter gödsel på tomten som lär lukta i värmen? hehe..
 
Bränd gödsel luktar inte. Luktar den är den inte bränd....

Men om du ändå kör skytteltrafik till hästgården så kan du låta harva ner mer gödsel i gräsmattejorden om du inte köper färdiggödslad. Så slipper du fräsa ner konstgödsel innan du sår.

En bonde är kanske svårfångad nu när vårbruket drar igång dock.

Stenen hade jag som sagt struntat att plocka, ska du ändå harva så lär det komma upp fler och de spelar som sagt ingen roll på 20 cm djup. Plocka de eventuella stenar som hamnar på ytan innan du sår bara.
 
  • Gilla
Östlund
  • Laddar…
Hej.
Den sidan har jag läst och snappat upp lite tips :)
 
Jag tror dessvärre du måste gå på hårdare än att fräsa ner lite grus. Är det svår lerjord och dessutom djupt så får du antingen gräva bort, eller dränera. 20cm matjord är minimum. 5cm är ett skämt. Det kommer att krångla, särskilt om det är lera under. Fråga dig själv - om det regnar tungt, vart skall då vattnet ta vägen? Vad hjälper det med grus i leran? Om du skall göra jorden mer porös så behöver du massiva mängder mull, och även djupt. Jag skulle ta ett snack med en seriös grovplanerare.
 
Alla massor på tomten och hela området är ditkörda. Så kvalitén på massorna varierar över området.
Jag tror inte någon i området har grävt ut massor eller luckrat upp innan dom kört dit jord och anlagt gräsmatta. Och ingen har vattensamlingar på sin idag färdiga gräsmatta. Och jag tvivlar på att dom lagt på mer än 10cm jord.
(och nej ingen har någon Ollegräsmatta :))
Detta innebär ju inte att jag bara ska köra dit jord på mina vattensamlingar.

Men säg att jag lägger på 25cm gräsmattejord, fräser ner mull i marken innan. Då måste det ju till ett monsunregn för att det ska bli pölar upp så att gräset tar skada av det?
 
Det beror så klart helt på hur massorna du kört dit är sammansatta. Om grannarna har samma sorts massor och det aldrig blir för blött så känns det ju lugnande tycker jag. Egentligen brukar man inte jordförbättra fyllnadsmassorna, utan själva planteringsjorden. Så om det du har dränerar ok så kommer det bli jättebra med ett rejält lager matjord. Köp bra kvalitet.
 
Grannen hade liknande massor innan dom anlade gräsmatta. Skulle tippa på att dom la ut ca 10 cm jord, och sedan rullade ut gräs. Nu ett par år senare så ser man fortfarande vissa skarvar mellan rullarna, och gräsmattan är inte direkt knallgrön. Dock tror jag detta beror på brist av jord och och gödning.

En annan fråga. Nu växer det en del ogräs och dyligt på tomten. Är ogräsättika ett bra medel för att försöka få död på det innan man går vidare?

MVH Östlund
 
Östlund skrev:
En annan fråga. Nu växer det en del ogräs och dyligt på tomten. Är ogräsättika ett bra medel för att försöka få död på det innan man går vidare?

MVH Östlund
Grovrensa det värsta, ha sedan på din matjord och om du har tid kan du köra "falsk såbädd". Det betyder att man bearbetar klart jorden, och väntar sedan 3-4 veckor. Då gror de ogräsfrön som du vänt upp i jorden, dessa plantor dödar du sedan och låter bli att bearbeta jorden mer innan sådd (du får trampa så klart). Hur du dödar är upp till dig, mest effektivt är så klart RoundUp, det är biologiskt nedbrytbart, men akta träd, rabatter och häckar ..
 
Hej, och tack för alla tips och råd.

En falsk såbädd låter bra, då jag tänkte fixa med jorden under juli, och sedan så i slutet av augusti.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.