896 läst ·
6 svar
896 läst
6 svar
Golvvärmeutrustning kompatibel?
Är olika golvvärmeslingor kompatibla med varandra? Kan jag t.ex. använda spårade skivor från en leverantör, plåtar från en annan och slang från en tredje?
Det var en tråd för ett tag sedan där någon hade blandat och det blev problem. Slangen stack upp en aning över spånskivan och det blev problem när övergolvet lades på.
Jag tror inte att det finns någon standard och ingen tillverkare garanterar nog att deras produkter fungerar ihop med någon annan. Kopplingar, slang och fördelare skulle jag absolut ta från samma tillverkare.
Varför blanda?
Jag tror inte att det finns någon standard och ingen tillverkare garanterar nog att deras produkter fungerar ihop med någon annan. Kopplingar, slang och fördelare skulle jag absolut ta från samma tillverkare.
Varför blanda?
Man får helt klart ta ett större ansvar själva och prova ut delarna mot varandra. Toleranser och mått måste kontrolleras noggrannare, och som exemplet ovan får man göra en PoC (Prof of Concept) där man ser att delarna passar ihop.
Jag hade själv kunnat tänka mig slang och plåtar/skivor från olika.
Men fördelare, ventiler och kopplingar direkt till slang hade jag hållt min inom samma tillverkare.
Byta kopplingsleverantör görs via en stump kopparrör eller via en gänga av standarddimension så man vet att delarna är kompatibla.
Jag hade själv kunnat tänka mig slang och plåtar/skivor från olika.
Men fördelare, ventiler och kopplingar direkt till slang hade jag hållt min inom samma tillverkare.
Byta kopplingsleverantör görs via en stump kopparrör eller via en gänga av standarddimension så man vet att delarna är kompatibla.
Den gången berodde det på att Uponors slang hade så katastrofalt dåliga måttoleranser.. Den avvek 1-2mm från angivet mått och då är det ju svårt att få det att lira. Mitt tips är att köpa allt utom spån från samma och sen åka på bygghandeln och kolla så det passar.
Jag körde med tetragonias gv tillsammans med swedpan skivor, klockrent!
Jag körde med tetragonias gv tillsammans med swedpan skivor, klockrent!
Klicka här för att svara