Vi har golvvärme i en liten del av huset med trägolv och jag förstår inte vad du menar med varma golv? Vi har 21 grader inomhus och om man klampar omkring och jämför med trägolven som inte har värme under sig så är det ibland en knappt märkbar skillnad, men de känns båda "normalkalla".

I badrummet med klinkers så är golvet varmt lite då och då, men för det mesta känns det ungefär som att gå på trägolvet. Jag förstår det som att golvvärme är motiverat där man har stengolv, för att slippa de där riktigt iskalla golven man ibland kan känna i gamla källare med stenunderlag. Men varma golv...? Nja...

BoD skrev:
Men varma golv...? Nja...
Det kan bero på att trä leder värme betydligt sämre än sten. Vid samma temperatur så leds mer värme till din fot från stengolvet än från trägolvet.
Det är samma sak som när man lägger handen på en rumstempererad plåt. Den känns kallare än en träskiva eftersom den är bättre på att leda bort värmen från din hand.

BoD, du kanske har fel på dina golv :-/...
Vi har golvvärme i badrum, kök och vardagsrum. Det är en himla stor skillnad än i sovrummen. Jag skulle därför inte bygga ett hus i dagens läge utan golvvärme! Dessutom, när de flesta renoverar så lägger man golvvärme. Hallå vi är inne på 2000-talet ;)

Jag kan värmeöverföringsteorin...

Men vad jag undrar över är om reklamens varma golv verkligen är varma? Om jag har 21 grader inomhus så bör väl golven ha en yttemperatur på runt 22 grader? Men vid den temperaturen upplevs de ju inte som varma...

Jag har nämligen roat mig med att mäta. 22-gradiga trägolv upplevs i strumplästen som kalla.

Som sagt, det är inte helt lätt att rakt av jämföra stengolv med trägolv, med samma värmetillförsel kommer ett trägolv att kännas klart svalare än ett stengolv.
Jag kan tänka mig att det tar en stund att ratta in prylarna så att det känns OK överallt

Jag mätte lite igår igen. Yttemperaturen på badrumsgolvet (klinkers) var 22,8 grader och golvet kändes inte varmt. Möjligtvis fesljummet, inte obehagligt att gå på, men inte så där varmt som jag trodde att golven skulle vara. Ungefär som att gå på trägolv. Jag blev förvånad för jag var övertygad om att golven skulle upplevas varma vid den temperaturen.

Som jämförelse mätte jag också klinkersen i hallen som jag, snål som jag är, har dragit ner värmen på: 19,9 grader och den kändes nästintill iskall att gå på.

Inomhus i luften har vi 20,6 grader som det ska vara. Utomhustemp 8 grader. Mätningarna fortsätter...

25,8 på klinker golvet i köket gör att man tar av sig tofflorna när man går in i köket.....:) Helskönt...

Jag tror att du kan vara lugn med valet av elradiatorer på övervåningen.
Som alla känner till så stiger värmen och dina radiatorer kommer antagligen inte att behöva vara påslagna särskilt mycket.
Jag känner till en som byggt ett tvåplanshus med elradiatorer på övere plan. De säger att de är nära på aldrig påslagna.

Monterar ni dessutom oljefyllda radiatorer som blir värme mer behaglig.

Mathias

Vad har du för utetempratur och framledningstemp
eftersom du kan få så varmt golv

mini skrev:
Mathias

Vad har du för utetempratur och framledningstemp
eftersom du kan få så varmt golv
Utetemp idag är väl 5-6 grader här i stockholm, framlednings temp är 35 grader till radiatorerna och 32 till golvvärmen.

Orsaken till det varma golvet är att jag just kopplat in golvvärmen och inte justerat nånting. Iprincip så går alltså golvvärmen på samma temp som radiatorerna just nu.... inte helt rätt men rätt skönt. Fast det börjar bli lite varmt inne....:)

Rodge68 skrev:
Monterar ni dessutom oljefyllda radiatorer som blir värme mer behaglig.
Kommentar: Jag hoppas väl att ingen idag monterar annat än just oljefyllda (eller motsvarande). Gamla "bångande" plåt-konvektorer är det väl ändå ingen som sätter in - eller? (De där "gjutgranitelementen" verkar fräcka, någon som provat dem?)

JoGi

Golven blir naturligtvis inte så varma när det som nu är 7-8 plusgrader, vänta tills det blir 10-20 minusgrader och värmen går för fullt.

Aha! Alla sköna tusenlappar man lägger på golvvärme resulterar alltså i varma golv några vinterveckor... ;D

Nej.....sÅ varma sa han ju! Grejen är ju den att golven aldrig är KALLA - åtminstone inte på höst, vinter och vår.

Jag har nämligen roat mig med att mäta. 22-gradiga trägolv upplevs i strumplästen som kalla.
Det kanske beror på att du har runt 37 grader i dina stinkande tofflor. ;) För övrigt är det nog inte skillnad på endast en grad.´Just nu har jag 2,8 grader utomhus, 22 grader inomhus och 26 grader på golvet.

Vi har en temperturskillnad på ungefär en grad, men vi har inte öppet till taknocken då förstås. I kväll ska jag prova golvtemperaturerna utan tofflor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.