Wilopumpen, har den alltid suttit där?
Om det inte går att skapa ett sådant flöde att du kan jämna ut temperaturen över slingan, då går ju systemet på max nu.....
Är framledningstemp från VP de 43 man ser på termometern eller de 37 du mäter på slangen?
Mäta på slang borde vara rätt, mäta på metall utan tejp blir fel (fick precis lära mig det den hårda vägen själv eftersom jag just kopplat in gv i nya betonggolvet och skaffat en IR-mätare).
Om det inte går att skapa ett sådant flöde att du kan jämna ut temperaturen över slingan, då går ju systemet på max nu.....
Är framledningstemp från VP de 43 man ser på termometern eller de 37 du mäter på slangen?
Mäta på slang borde vara rätt, mäta på metall utan tejp blir fel (fick precis lära mig det den hårda vägen själv eftersom jag just kopplat in gv i nya betonggolvet och skaffat en IR-mätare).
Nej, det har suttit en annan pump där innan, men den la av för några år sedan, VP levererar just nu 38 grader, precis samma som jag har på rören. Men det står 43 på min analoga mätare. Ska prova att byta mätaren. Men hur som helst så borde ju 38 grader räcka för att värma rummen?
Jag skulle öppna upp injusteringsventilerna på de kalla slingorna. Verkar vara rejält strypta. Samt sänka GV CP till 4. Sen tycker jag inte att du ska köra konstant flöde på GV CP utan tryckstyrd kurva då du har ställdon.
Det här är ju en enorm nackdel när installatörer sparar några kronor med att inte ha flödesmätare.
Det här är ju en enorm nackdel när installatörer sparar några kronor med att inte ha flödesmätare.
Nu har jag ändrat wilo pumpen till 4 fast åt andra hållet, samt strykningarna är i princip fullt öppna, för det är dom längsta slingorna i huset. Jag har även provat att köra med alla slingorna helt öppna, för jag har smatrix system med autobalancering, men jag har stängt av det och justerat in alla slingorna efter ritningen.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 722 inlägg
Svart eltejp ger bäst resultat för ir-mätare.MathiasS skrev:
Tänk på att mäta på platsrören, eller på tejp på metall, när du mäter...
Har du 10graders diff behöver du öka farten på cirkulationspumpen ett steg. Det är dock lite konstigt att inte 27grader på returen räcker - är huset väldigt dåligt isolerat?
För den slinga där du har problem skulle jag också börja med att ta bort styrdonet och köra oreglerat. När du tagit bort styrdonet, verifiera också att den lilla metallpiggen rör sig och fjädrar tillbaka när du trycker på den (räcker inte med tummen för att trycka).
Jag har 45 grader ut och 40 i retur. Har fungerat bra i 14 år. (20mm slang, glespanel, plåtar, 22mm golvspån, lumppapp, 14 mm Barlinek oljad ekparkett på bottenvåning och radiatorer på övervåningen).
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Ok - har inte testat så mycket med olika tejpsorter ännu.imported_Benno skrev:
Ja, 5 graders diff tycker jag också är lagom - mer än så så känns ´golvet mot slutet av slingan för svalt.
Jag försöker att få till 5 graders diff, men hur jag än gör så går det inte att få till... Det står även på mina ritningar att jag ska ha 5 graders diff, men jag får inte till det.. Borde ju rimligtvis va att jag ska öka cirkulationen, men det hjälper ju inte om jag låter pumpen gå på fullt.. Men sen har jag ju även en CP i VP med, undrar hur den ska stå?
Fråga: Nu när det bråkar lite skulle det vara enklare att felsöka om flödet var konstant. Därefter kan man återgå till tryckstyrd kurva.TotalControl skrev:
Jag kör helt utan styrdon så det är ju inget problem att göra så tills man får ordning på dessa slingor.
Differensen är beroende av effektuttag.De 5oC som står på projekteringen är förmodligen vid kallaste dagen. Om det är typ -2 så är diffen kanske bara 2-3oC.
Så länge man inte har styrdon aktiva när man justerar så tycker jag att man ska justera in med tryckstyrd om det är det man ska köra sen. För det skiljer en hel del mellan läge 4 konstant och läge 4 tryckstyrd. Min svindyra 8 meters manga3 tappar 0.5 meter mellan tryck och konstant.MathiasS skrev:
För får man ordning på flödena på läge 4 konstant så gäller inte dem inte längre på läge 4 tryck.