Japp är en cirkulationspump i källaren, har element i källaren och på övervåningen som funkar som det ska. Har ca 1,5 bar i systemet. Har 4 golvvärme slingor på mellan våning och en i en del av källarenJ jonaserik skrev:
Svara ja eller nej på följande fråga,M Man66fred skrev:när jag stänger cirkulationspumpen kommer det in varm vatten så överdelen plus slangar blir varm efter pumpen slagits av, blir ju ingen värme som går når nå långt. När jag startar pumpen blir det kallt igen för då cirkulerar golvvattnet och blandas inte med inkommande vatten. Pumpen snurrar riktigt i alla tre lägen
Är röret som är precis under termostaten (rött inringad) varm hela tiden oberoende om cirkulationspumpen går eller inte?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok att rotorn snurrar är en sak, men har du kollat så inte impellern sitter lös på axeln, men då brukar det i bland skramla i pumpen. Försöker tänka orsak, om pumpen är just så ska det bli flöde. En sak till, strax till hör om termostaten sitter en strypventil. Börja med att knacka på den, rätt hårt, den håller. Blir det ingen skillnad så kan du skruva ut den. Håll bara koll på hur många varv du vrider, så du kan gå tillbaka.
Om termostatventilen alltid är varm så släpps lite varmt vatten igenom.M Man66fred skrev:när jag stänger cirkulationspumpen kommer det in varm vatten så överdelen plus slangar blir varm efter pumpen slagits av, blir ju ingen värme som går når nå långt. När jag startar pumpen blir det kallt igen för då cirkulerar golvvattnet och blandas inte med inkommande vatten. Pumpen snurrar riktigt i alla tre lägen
När cirkulationspumpen går så är det betydligt högre flöde på ”kallt” vatten än hur mycket varmt vatten som ”fylls på”, därav känns det kallt efter cirkulationspumpen.
När cirkulationspumpen är avstängd så är det inget annat flöde än det lilla som kommer in genom termostatventilen, alltså inget extra flöde, därav blir övre fördelaren varm.
Den va öppen MaxJ jonaserik skrev:Ok att rotorn snurrar är en sak, men har du kollat så inte impellern sitter lös på axeln, men då brukar det i bland skramla i pumpen. Försöker tänka orsak, om pumpen är just så ska det bli flöde. En sak till, strax till hör om termostaten sitter en strypventil. Börja med att knacka på den, rätt hårt, den håller. Blir det ingen skillnad så kan du skruva ut den. Håll bara koll på hur många varv du vrider, så du kan gå tillbaka.
Har inte gjorts nått innan problemet uppstod, efter har jag bytt expansionskärlet och övertrycks ventilen vid kärlet. Kör jag bara golvvärmen från pannan blir det ingen skillnadJ jonaserik skrev:
Dumt men ingen ventil som står nästan stängd. Det med att det kommer värme på röret och när pumpen startas så kommer flödet att gå runt från returen, genom rörarmaturen som sitter under pumpen och det är kallvatten som bara går runt i GV., Vet inte hur den delen ser ut invändigt, Har du varit lite våldsam med hammare på den så det inte sitter skit i den ? Det är en form av fast shunt. Det är väl 2-rör. som du har.
Varit våldsam med hammare nu, tyvärr händer det ingetJ jonaserik skrev:Dumt men ingen ventil som står nästan stängd. Det med att det kommer värme på röret och när pumpen startas så kommer flödet att gå runt från returen, genom rörarmaturen som sitter under pumpen och det är kallvatten som bara går runt i GV., Vet inte hur den delen ser ut invändigt, Har du varit lite våldsam med hammare på den så det inte sitter skit i den ? Det är en form av fast shunt. Det är väl 2-rör. som du har.
Lika med den vita då utan donet på, det sitter en tätning i den som piggen trycker på, och när den öppnar så ska om jag inte har fel, flödet trycka tillbaka tätningen. Tätningen ligger liksom lite lös. Själva piggen har egen fjäder.