Byggahus.se
Nu har vi åkt på det här också, ställdonen är två-tre år gamla och golvvärmen har börjat spöka lite. Gjorde en inventering igår och hittade tre trasiga av 17 st. Blir en ganska dyr historia om man ska hålla på så här. Dessutom är de 230v så har jag riktigt otur behöver jag ha in elektrikern för att fixa detta. Kostar 400kr styck på nätet och cirka för en kopia på ebay. Vet inte riktigt hur man ska förhålla sig till det här med kinakopior men är kvalitén så här på LKs så måste man ju prova alternativen.

Alternativet här: https://www.ebay.com/itm/Electric-T...f98a2ab00:m:mrDkqxJ-AEhSaU-s8xY07GA:rk:3:pf:0
 
Var på ett ställe igår med LK don från 2008, i 9 av 12 don så hade en plastbit som trycker på fördelarens "pigg" smulats sönder.

Hos mig själv har 2 av 3 don från 2004 pajjat, hela hattarna har spräckt sig själva. LK måtte haft fel underleverantör de åren....

Gamla grejer så de är avskrivna och jag ska inte gnälla.
 
I InsidersUnited skrev:
Var på ett ställe igår med LK don från 2008, i 9 av 12 don så hade en plastbit som trycker på fördelarens "pigg" smulats sönder.

Hos mig själv har 2 av 3 don från 2004 pajjat, hela hattarna har spräckt sig själva. LK måtte haft fel underleverantör de åren....

Gamla grejer så de är avskrivna och jag ska inte gnälla.
Hej
Vi har också golvvärme system från lk. Helt plots fungerar golvvärme i sovrummet inte längre. När vi tittade på de dom och hattarna såg vi att några var sprucken. Har du kontaktat LK? Våran är också från 2004 och vi kan inte vrida alla. Vet inte om själva hattarna kan orsaka felen i golvvärme?
 
A.heim A.heim skrev:
Hej
Vi har också golvvärme system från lk. Helt plots fungerar golvvärme i sovrummet inte längre. När vi tittade på de dom och hattarna såg vi att några var sprucken. Har du kontaktat LK? Våran är också från 2004 och vi kan inte vrida alla. Vet inte om själva hattarna kan orsaka felen i golvvärme?
Ja om de är av typen Normally Closed så stängs ju ventilen om ställdonet går sönder. Då påverkar det ju golvvärmen rätt direkt. Jag fick byta ut flera ställdon så till slut ledsnade jag och bytte tillverkare till ett 24V DC system. Får hoppas de håller bättre i längden!
 
  • Gilla
Skankyhank och 1 till
  • Laddar…
De jag har sett, har antingen spräckt av att den lilla plastbiten som trycker ner piggen. Eller så har hela yttre höljet spruckit då de försökt stänga mot piggar som fastnat i öppet läge, dvs självdestruerat sig.

Hittat och köpt 24DC NC/NO ställdon på aliexpress, de kostar där 5 USD styck istället för 350+ för LKs egna....

Blir pengar när det är 10-14 slingor i en villa....Vill köpa svenskt men rekar ingen LK. Danfoss systemet exvis är inte mycket dyrare och har inte bytt ett enda ställdon på de ca 1400 jag har sett , (fanns problem med deras rumstermostater 2006-08 men det är löst vad jag vet. )
 
Har samma problem som ovan, fast tvärtom - mitt ställdon har fastnat i ”stängt läge”, dvs knappen nere. Bara ett drygt år sedan installation, så det torde gå på garantin - men finns det något sätt att få knappen att ploppa upp?
 
Ta av donet så släpper du fram värmen, men LK är ju vanligvis NO (förutom några udda år för 20 år sedan) så när spänningen är av eller donet kass så ska ju donet vara öppet. Har du trådlösa rumstermostater så kolla dessa, de är också en källa till glädje i LK systemet=)


Edit: Innan du tar av alla, märk don respektive plats på fördelaren med en tuschpenna, 1,1 2,2 etc så du vet var de ska tillbaka. Annars har du ett helvete senare att få dem rätt.
 
I InsidersUnited skrev:
Ta av donet så släpper du fram värmen, men LK är ju vanligvis NO (förutom några udda år för 20 år sedan) så när spänningen är av eller donet kass så ska ju donet vara öppet. Har du trådlösa rumstermostater så kolla dessa, de är också en källa till glädje i LK systemet=)
Tack - ja, det verkar finnas en del glädjeämnen

Har fått ordning på det nu tror jag - installatören hade kopplat två don till en termostat genom att ha dubbla kablar in i den ”givaren” (har trådlöst system). Så sex slingor, fem termostater. Funderar på att städa upp och köra ett don per kanal och sedan låta en termostat styra två ”kanaler”.

Men jag tror inte längre att jag har några trasiga don. Ännu, bäst att tillägga.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Hittat och köpt 24DC NC/NO ställdon på aliexpress, de kostar där 5 USD styck istället för 350+ för LKs egna....

Länk till dom, snälla?
 
@InsidersUnited Vilket av ställdonen i länken är det som passar?

Nio olika ställdon märkta A till I för bygg- och renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Och fick du dem att passa? Jag köpte ett av modell C som såg likadant ut men passformen var för dålig så jag har aldrig fått på dem på ventiladaptern.

har däremot köpt modell I fast orginalet för 15 Euro styck och de passar rakt av på LKs fördelare.
 
@DrGreenbaum Intressant, var hittade du modell I för 15 Euro styck?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.