Byggahus.se

Pris på ställdon +termostater

  • Termostater

    0 Röster 0,0%
  • Ställdon

    1 Röster 100,0%
  • Antal röster
    1
Golvvärme fjärrvärme, har 7 ställdon +6 st termostater som ska bytas till trådlösa e tanken fått ett pris runt 35k med moms, känns det som ett ok pris?
 
  • Värmerör med etiketterade ventiler och kablar i rörskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker det låter dyrt. Vad kostar hårdvaran i internetbutiker? Jag skulle överväga att endast använda fjärrvärmecentralens innegivare, och köra utan rumstermostater och ställdon. Eventuellt med någon "kupolmutter" om ett rum blir för varmt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Z zwanzig skrev:
Jag tycker det låter dyrt. Vad kostar hårdvaran i internetbutiker? Jag skulle överväga att endast använda fjärrvärmecentralens innegivare, och köra utan rumstermostater och ställdon. Eventuellt med någon "kupolmutter" om ett rum blir för varmt.
Ok tack för svar ,två termostater är bort tagna för vi har tagit bort väggar så två måste ersättas?
 
Skruvar man bort ställdonen för de två så blir det fullt flöde på de slingorna. Du märker om det blir för varmt där då. Har man innegivare till fjärrvärmecentralen så skickar ju den ut lagom varmt vatten lagom ofta ändå.
Vill man ha väldigt olika varmt i olika rum och byta inställning ofta är det naturligtvis bra med rumstermostater. Annars inte. Systemet mår bara bra av att det är fritt flöde på minst en slinga. Jag har tagit bort alla mina ställdon utom köket, där blir det för varmt vid matlagning om det är fullt flöde på golvvärmen tycker jag.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Varför sätta in en massa elektronik som kostar skjortan och går sönder, är det på landet och åskan går, så kan det bli PANG och nya delar måste köpas. Hänger inte med varför det ska vara sladdlöst och radiostyrt allt nu för tiden och kanske sitta på andra sidan klotet och ställa in värme. En trend som har uppkommit till glädje för dom som säljer det. Nej raka rör ut och värmekällan sköter tempen, är enklast och billigast inför framtiden.
 
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Använd tid och pengar till att justera in värmesystemet med fasta strypningar, sedan får centrala delen reglera temperatur.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Har du trådbundet idag så skulle jag aldrig i livet byta till trådlösa. Få det du har att fungera istället. Ställdon går att köpa för under 100lappen stycket på nätet om du kan leva med noname/kopior.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Z zwanzig skrev:
Jag tycker det låter dyrt. Vad kostar hårdvaran i internetbutiker? Jag skulle överväga att endast använda fjärrvärmecentralens innegivare, och köra utan rumstermostater och ställdon. Eventuellt med någon "kupolmutter" om ett rum blir för varmt.
Ok ,lekman här hur skulle man göra då ?kan skicka nått mer kort ,viste inte att man kunde köra så 🤔
 
J jonaserik skrev:
Varför sätta in en massa elektronik som kostar skjortan och går sönder, är det på landet och åskan går, så kan det bli PANG och nya delar måste köpas. Hänger inte med varför det ska vara sladdlöst och radiostyrt allt nu för tiden och kanske sitta på andra sidan klotet och ställa in värme. En trend som har uppkommit till glädje för dom som säljer det. Nej raka rör ut och värmekällan sköter tempen, är enklast och billigast inför framtiden.
Vill helst slippa men snickarna tog bort två å vi prata om å ersätta dom trådlöst ,tänkte man kanske skiter I dom två å kör på det som finns funkar det ?
 
Ställ om värmekällans kurva så det blir bra värme. har du även element.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Patrick0327 Patrick0327 skrev:
Vill helst slippa men snickarna tog bort två å vi prata om å ersätta dom trådlö
En enskild termostat kan kopplas i styrboxen så den styr flera ställdon, så har du ett rum eller två som hänger ihop eller ligger precis bredvid varandra så kan du styra dessa två golvvärmeslingor med samma.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Patrick0327 Patrick0327 skrev:
Ok ,lekman här hur skulle man göra då ?kan skicka nått mer kort ,viste inte att man kunde köra så 🤔
Har du en innegivare till fjärrvärmecentralen?
Har du inställd önskad innetemperatur på fjärrvärmecentralen?
I så fall skruvar du helt enkelt bort de två "vita cylindrarna med sladdar"=ställdon som inte längre har termostater.
 
Detta är ju ett jobb du kan göra själv om du läser på. Det är inte särkilt svårt.

Om det ingår att balansera slingorna etc så är det mer komplicerat än att bara byta ställdon men det är också möjligt att göra själv.

Hur mycket är din tid värd? Kan du tänka dig att arbeta för 500 kr i timmen?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Patrick0327 Patrick0327 skrev:
Vill helst slippa men snickarna tog bort två å vi prata om å ersätta dom trådlöst ,tänkte man kanske skiter I dom två å kör på det som finns funkar det ?
Om snickarna tagit bort nåt som skulle vara kvar får de väl återställa? Jag skulle aldrig heller ersätta befintliga trådade med trådlöst, du betalar för att få mer problem bara.

Att köra utan ställdon kan också vara ett alternativ som många är inne på.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J Jaif skrev:
Om snickarna tagit bort nåt som skulle vara kvar får de väl återställa? Jag skulle aldrig heller ersätta befintliga trådade med trådlöst, du betalar för att få mer problem bara.

Att köra utan ställdon kan också vara ett alternativ som många är inne på.
Vi skulle ta bort två och ersätta viste bara inte då om vi skulle ha trådlösa eller bara flytta dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.