3 472 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Golvspånskivor
Hej
Har tagit hem 22x600x2400 golvspånskivor och nu slog det mig att dessa kan läggas i två ritningar, längs reglarna eller tvärs. Vad brukar man göra?
Såg även i bygghandeln att det fanns "spångolvsgegga" som skulle användas istället för trälim för att minska knarr. Är det något att satsa på eller är det en produkt som bara är framtagen för att hitta ytterligare ett sätt att tjäna pengar på.
/Pär
Har tagit hem 22x600x2400 golvspånskivor och nu slog det mig att dessa kan läggas i två ritningar, längs reglarna eller tvärs. Vad brukar man göra?
Såg även i bygghandeln att det fanns "spångolvsgegga" som skulle användas istället för trälim för att minska knarr. Är det något att satsa på eller är det en produkt som bara är framtagen för att hitta ytterligare ett sätt att tjäna pengar på.
/Pär
Läggs tvärs över reglarna för bästa hållbarhet....kolla leverantörers hemsidor för läggningsinstruktioner. (Jag la av misstag spånskivor längs med reglarna i vår friggebod..och det funkar än så länge..men det är inte rätt
)
Limmet är primärt för att öka styvheten och hållfastheten i bjälklaget..slipper knarr gör man på köpet.
Limmet är primärt för att öka styvheten och hållfastheten i bjälklaget..slipper knarr gör man på köpet.
Finns tillverkare som har golvspånskivor som är godkända för löpande skarvning, alltså att man kan skarva mellan reglarna. På så sätt får man mindre spill. Är väl kanske mest intressant om man har andra avstånd än c/c 60. I övrigt stämmer det Forbo skriver, lägg dem tvärs mot bjälklaget, vanligt trälim duger gott finns ingen anledning att köpa något annat. Har gjort så och inte hört något knarr än.
Redigerat:
Tackar!
Jag som tänkte att spånskivorna är bara att lägga ut med lite lim emellan... men det är visst mer komplicerat än så.
Manualen om hur man lägger spånskivor (från den lev. jag har, svenska längre ner i dokumentet)
/Pär
Jag som tänkte att spånskivorna är bara att lägga ut med lite lim emellan... men det är visst mer komplicerat än så.
Manualen om hur man lägger spånskivor (från den lev. jag har, svenska längre ner i dokumentet)
/Pär
Klicka här för att svara