Byggahus.se
Hej,

Hyrde en golvslip som vid start utlöste jordfelsbrytare som jag kopplat till ett uttag i verkstan. Verkstan har separat jordfelsbrytare från huset. Jordfelsbrytarem gick att återställa och uttagen fungerar igen.

Bytte istället till ett uttag ett uttag i huset för torktumlare, då den är nydragen och går på egen säkring. Även där dog uttaget, men varken dvärgbrytaren eller jordfelsbrytaren slog ifrån. Däremot är uttaget helt dött, och uttagstestaren visar "N open".

Senare visade det sig att när jag bytte förlängningssladd så fungerade uttaget i verkstan även till golvslipen.

Vad kan ha hänt?
(Ska inte pilla på något själv, vill bara lära mig)
 
Verkar ha varit en trasig förlängningskabel du använde.
 
Jo så var det ju.
Problemet är att det andra uttaget fortfarande är dött.
Det går på säkringen längst till höger i bild, enda uttaget på den säkringen samt JFB längst till höger.

Det första uttaget, som gick att återställa, går på personskyddsbrytaren det står "Stuga" under.
 
  • Elcentral med säkringar och jordfelsbrytare, etiketter inklusive en för "Stuga".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du kollat huvudsäkringarna? dom sitter vid elmätaren. OBS det är inte säkert att "pluppen" lossnat så byt alla tre så är du säker på att dom är hela.
 
V VLJ skrev:
Jo så var det ju.
Problemet är att det andra uttaget fortfarande är dött.
Det går på säkringen längst till höger i bild, enda uttaget på den säkringen samt JFB längst till höger.

Det första uttaget, som gick att återställa, går på personskyddsbrytaren det står "Stuga" under.
" samt JFB längst till höger " ??
menar du längst till vänster , eller finns det fler JFB´n
 
nisse123 nisse123 skrev:
" samt JFB längst till höger " ??
menar du längst till vänster , eller finns det fler JFB´n
Förlåt, längst till vänster.
Byttt alla huvudsäkringarna utan resultat.
 
Finns det fler centraler som ligger före och matningen till den här centralen matas därifrån?
Enklast är ju att mäta och se vart spänningen "tar slut".
 
Så hör ser helheten ut så får genom övre delen. Men det är bara detta uttaget som inte fungerar
 
  • Elektriskt säkringsskåp med flera säkringsomkopplare och modern elcentral i ett utrymme med tapeter och hyllor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det sannolikhet i att säkringen helt enkelt havererade helt å hållet? Vad betyder "nolla saknas" i sammanhanget?
 
Jag ser att du har fällt ned vippan i botten, och fällt upp den igen? Ibland kan en dvärg lösa utan att vippan faller. Har du fortfarande ingen ström så kan det vara en huvudsäkring/mätarsäkring i mätarskåpet, men du borde då uppleva flera saker som inte har ström. Annars återstår felsökning. Det är enkelt att inspektera och mäta sig fram till var strömmen försvinner.
 
Fällt ner den i botten nu bara för det inte funkar, försökt att slå på/av flera gånger utan skillnad. Bytt alla huvudsäkringar utan resultat
 
Nu är jag inte riktigt säker på Hager, men har du tryck ner vippan ordentligt, en del har en spärr i sig och då måste vippan ner ordentligt i botten först, brukar knäppa till, annars kopplar den inte in.
 
Ja, tycker jag har försökt det med. Har jämfört med den brevid och känner ingen skillnad
 
Nästa steg är ( men då ska du ha kunskap om el. ) att lossa kåpan, det kan du göra, för att se om något är bränt. Sen ska det mätas på ut och in på säkringen och vidare, då blir det enklare att hitta ett fel.
 
Kan det vara så enkelt att nollan i det nyinstallerade uttaget inte var korrekt installerad och nu efter tung belastning inte ger kontakt?
"uttagstestaren visar "N open"
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.