Bra tråd! Vi använder såpa med vitt pigment i för att inte få det där gulaktiga i golvet att framträda. Undrar dock om det är "lönt" de extra pengarna (kostar 500 för 5 liter), ännu så länge kan vi inte se någon direkt skillnad. Vi har dock fortfarande ett relativt nytt golv så det är ju svårt att säga. Jag funderade också på om man inte kan använda en annan såpa och själv slå i pigment av ngt slag. Jag har skrivit till Gysinge och frågat, men - surprise - de svarade bara att de inte saluförde pigmenterat och att de rekommenderade sin egen linoljesåpa. Till penslar, städning och så använder vi Grumme, fungerar bra där. Och den luktar mycket godare!

Ett såpskurat golv bleknar med tiden avsett såpa. Det vita är bara överflödigt enligt min mening om man har lite tålamod. Dessutom ser det konstlat ut. ;)

Oavsett vad som är sant angående om linolja är bättre elelr inte för golv än vad grummes såpa är så upplever jag att det blir snabbare rent med linoljesåpan. Kanske enbart för att den är mer koncentrerad (mindre vatten) så koncentrationen i vatten när man skurar blir högre.

Jag hade nämligen slut på linoljesåpan nyligen och använde då grummes till golven men det blev faktiskt inte rent lika snabbt och enkelt. Så jag kommer fortsätta använda linoljesåpan till golven... och inga pigment. Jag tror som TorpSara att det är onödigt. Våra golv är inte heller gamla och skurade kanske 10 ggr (har legat sen i julas) och de drar inte åt gult nu iallafall.

F frhe skrev:
Kan kolla med dem efter svar från Gysinge. Allbäck skriver ju dock ingenting om att deras såpa är bättre än någon annan såpa. Gysinge däremot förkastar i princip användandet av andra såpor än linoljesåpa på golv med hänvisning till ffa oljans fethet. Hela grejen med linoljesåpa på golv verkar ju komma från Gudmunsson och Gysinge (på deras hemsida, i Gård och Torp, i hans böcker och i enormt många foruminlägg och bloggar som hänvisar till de tre förstnämnda) så jag hoppas de kan lämna lite bakgrundsfakta till sin ståndpunkt!
F frhe skrev:
Fick idag svar från GG på Gysinge. Deras förklaring till linoljesåpans fördelar framför talloljan var att de upplevde att det hade blivit bättre på deras golv efter att de bytt såpa till den de själva tillverkar. De hade tidigare använt Grumme, men upplevde att golven blev bättre efter bytet till linoljesåpa. Fick tyvärr inga svar vad gäller fettinnehållets eller förtvålningsgradens roll i det hela eftersom de helt enkelt inte visste (trots att de hävdar dessa saker på sin hemsida). Jag hade också frågat om linoljesåpans historiska förankring eftersom jag i andra historieböcker läst att man förr ffa använda animaliskt fett för såpa och att både linolja och tallolja är ganska nya företeelser, men här hänvisade han till att jag får skaffa min egen uppfattning. Trots att jag skrivit mina frågor i en nyfiken (snarare än kritisk) anda så verkade han nästan lite irriterade på mina faktafrågor och underströk att de sysslade med praktiskt byggnadsvård, inte teoretisk.

För egen del räcker det för att känna mig helt trygg i att använda vilken såpa som helst på mina golv. Har tittat på många andra sk "feta" golvsåpor också och ingenstans kan jag se någon korrelation mellan faktiskt fettinnehåll (eller typ av fett) och tillverkarens argument att det är en "fet" golvsåpa. Vissa tillsätter fett efter förtvålningen, sk överfettning, och det tror jag faktiskt är det bästa alternativet. Det kan man ju dock göra själv om man vill spara 400 spänn per liter...

Det har också stärkt min tro att Gysinge har haft (och har) ett alltför stort inflytande på det vi kallar byggnadsvård. När till och med länsmuséer skriver att linoljesåpan, pga sin "fethet", är det rätta sättet att behandla skurgolv och refererar till böcker av GG så känns det som att vi alltför okritiskt låter dessa myter bli sanningar. Jag tycker Gysinge är bra som företag och säljställe, det jag har problem med är att de blivit synonymer till byggnadsvård och uppenbarligen, helt utan kritisk granskning, definierar vad som är byggnadsvård eller inte. Ibland på mkt sparsamma, eller som i detta fallet obefintliga, fakta.
Det där med att själv tillsätta olja om man vill ha oljan "fetare" tycker jag var en bra idé, även om jag inte vet hur mycket man ska blanda i. Har en dunk med Grummes gula såpa och tänkte pröva med en halv dl rå linolja till fem liter vatten, eftersom jag ändå har en skvätt rå linolja över sen tidigare. Men risken är kanske att det är för mycket. På Grummes dunk står det 15-30 % förtvålad tallolja. Förtvålade fettsyror med andra ord. I Gysinges linsåpa finns tydligen även en del fettsyror som inte förtvålats, och det är väl det som gör att den kan sägas vara "fetare" än annan såpa. Och deras såpa är säkert väl utprovad och har bra balans och rätt mängd oförtvålade fettsyror för att såpskura golv med, och gör proceduren enkel. Men jag tycker ändå det ska bli intressant att testa med Grummes och blande i lite rå linolja. Kollade förresten med Grumme och fick svaret att det går alldeles utmärkt att göra såpskurade golv med deras såpa, men det måste vara den gula såpan annars kan golvet bli missfärgat.

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.