D
Jag blir inte klok på hur jag ska renovera mitt badrum.

Jag skulle vilja flytspackla men kan inte räkna ut om mina golvreglar håller för flytspackel.

Badrummet är 1,8x2,2m

Idag ligger det golvspån 22mm på golvreglar som är 50x175mm. Reglarna ligger cc60.

Håller reglars för att flytspackla 20mm?

Åsa Lund
Om du ska ha klinker på golvet måste det vara max 30 cm mellan reglar för att vara godkänt

Vet du hur långa reglarna är, alltså avståndet mellan dess upplag?
Eventuella krav på cc-avstånd bygger på styvheten i golvkonstruktionen och kan man visa att det aktuella golvet fungerar minst lika bra ser då inte jag några problem att frångå eventuella krav.

Åsa Lund
Ska du frångå cc 30 på reglarna så måste du ha mer ovanpå. Minst dubbel spånskiva plus flyt. I befintligt hus ger det ofta för mycket på höjden. Cc 60 går bra för plastmatta

D
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Om du ska ha klinker på golvet måste det vara max 30 cm mellan reglar för att vara godkänt
Nej det stämmer inte.

D
B bossespecial skrev:
Vet du hur långa reglarna är, alltså avståndet mellan dess upplag?
Eventuella krav på cc-avstånd bygger på styvheten i golvkonstruktionen och kan man visa att det aktuella golvet fungerar minst lika bra ser då inte jag några problem att frångå eventuella krav.
Spännvidden på golvreglarna är 220-225cm

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Ska du frångå cc 30 på reglarna så måste du ha mer ovanpå. Minst dubbel spånskiva plus flyt. I befintligt hus ger det ofta för mycket på höjden. Cc 60 går bra för plastmatta
Saxat direkt från branschreglerna från BKR:
"Oavsett centrumavstånd mellan bjälkar, dock max 600 mm, ska förstärkning av böjstyvhet mellan bjälkar, och åtgärd för att förhindra att fuktrörelser överförs till det keramiska skiktet, utföras. Förstärkning kan göras med avjämningsmassa enligt exempel i ”Förklaringar och förtydliganden till BBV”. Se också figur 7."

Samma säger Säkra Våtrum etc.

Finns ingenting som säger att man inte kan lägga klinker på CC60 så länge det är styvt nog och spännvidderna inte är på tok för långa.

D
Samma branschregler talar om golvreglar på 45x220 och 45x195. Max spännvidd vid 195 är 2,5m.

Jag har cc60 men 50x175-reglar.

Åsa Lund
Ok, då mindes jag fel. Vårt badrum gjordes om för 11 år sedan och då stod det så i BKR:s anvisningar.

Ta bort spånskivorna och skruva kortlingar (saxa) i bjälklaget, armera och flytspackla 20 mm minst vid brunnen, tarkodry tätskickt och kakla.

Skärmdump av en webbsida om förstärkning av 22 mm spånskiva med metod- och utförandebeskrivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D
S sevenfifty skrev:
Ta bort spånskivorna och skruva kortlingar (saxa) i bjälklaget, armera och flytspackla 20 mm minst vid brunnen, tarkodry tätskickt och kakla.
Vad gör kortlingarna?

Förstärker bjälklaget, dom måste sågas in exakt, inga glipor i ändarna.

D
Varför behövs bjälklagret förstärkas?

Upp med gammalt spån, regla för en jafo/purus plattes till brunnen ,fäll in några kortlingar, limma nytt spån samt skruva, på med rotnät, flyt , och va nöjd över ett badrum som kommer hålla normal användning samt uppfyller böjstyvheten för golvet(y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.