Försöker tyda branschreglerna och har inte fattat riktigt hur golvet bör byggas upp när man har träbjälklag med cc60.

Tänkte ha vattenburen golvvärme med klinker på det i ett badrum på ca 5m2. Räcker det med:

22mm golvspånskiva + gipsskiva (för våtrum) + flytpackel + klinker

eller bör jag lägga armeringsjärnnät på gipsskivan som jag sätter fast golvvärmen på och sedan flytspacklar in?

... eller bör jag köra två lager golvspån 22mm och bör dessa vara fukttröga?

Om man ska flytspackla in armeringsjärnnätet med golvvärmen som man även vill ha i fallet till golvbrunnen så lär det bygga rätt mycket på höjden skulle jag tippa.

jag skulle rekommendera att regla om golvet till s 300 och sen 22 spån på det. . om du inte vill regla om så måste du ha minst 12 mm spackel för att uppnå samma stadga som du lägger på den befintliga spånskivan . . gipset är overkill.

Trodde man skulle köra ett lager gips för att man skulle ha ett material som inte rör sig för mycket under flytspacklet.

Flytspacklet lär bli minst 12mm om man ska lyckas täcka rören för golvvärmen så det lär jag ha i alla fall.

Så det räcker alltså med Golvspånskiva 22mm + flytspackla in golvvärmerören med en tjocklek på minst 12mm? för att sedan köra på tätskikt och klinker?

Hur reglar man om ett bjälklag med cc60?

för att spara de 12 mm kan du skaffa spårade golvskivor och lägga slingan i spåren och köra spacklet enbart för att bygga fall.

Du lägger in en extra regel mellan de befintliga som du fäster upp.

sankaboy skrev:
Trodde man skulle köra ett lager gips för att man skulle ha ett material som inte rör sig för mycket under flytspacklet.

Flytspacklet lär bli minst 12mm om man ska lyckas täcka rören för golvvärmen så det lär jag ha i alla fall.

Så det räcker alltså med Golvspånskiva 22mm + flytspackla in golvvärmerören med en tjocklek på minst 12mm? för att sedan köra på tätskikt och klinker?

Hur reglar man om ett bjälklag med cc60?
Jag har som du cc60 men 17mm vattenslingor.
Ska armera och flytspackla. Blir tjockt eftersom slingorna ska täckas med 15mm plus fall.

Har en fundering om armeringen (nät 2.5mm diam). Ska den ligga mot spånskivan eller kan man lägga den över slingorna? Man tjänar ju lite flytspackel/bygghöjd om man kan lägga armeringen över slingorna.

Har du redan lagt och limmat spånskivan samt inte kommer åt underifrån är det svårt att regla om till cc30

Tänkte lägga nytt golv både i badrummet och sovrummet brevid så det blir nog golvspånskiva över hela ytan och sedan vad som krävs i badrummet.

Det går att läsa att cc30 är att rekommendera men samtidigt står det:
"(Sadan konstruktion kraver dock ocksa armerad avjamningsmassa for att ta upp rorelser i traskivan, inte primart for bojstyvhet"

Vad är alternativet?

Fattar inte riktigt hur jag ska lyckas regla upp cc60 till cc30 när jag inte kommer åt båda ändarna av de befintliga reglarna? Huset är från 1927 så det är rätt rejäla reglar vi pratar om som redan sitter där.

Såhär kan man göra:

• IMG_3609.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för den mycket beskrivande bilden!

Jag misstänkte att man skulle kunna lösa det på det sättet, men problemet är då att man måste lägga golvspånskivorna på andra ledden vilket leder till att jag måste regla upp även sovrummet brevid på samma sätt för att kunna lägga golvspånskiva i båda rummen utan skarv innan jag bygger väggen mellan rummen.

Kan man kompensera cc60 med att lägga två lager 22mm golvspånskiva eller finns det någon anna bra lösning??

Hittade denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/badrum...allmaen-information-foer-badrumsbyggaren.html

... och enligt det så låter det inte som att det räcker att lägga spånskiva som är urfräst för golvvärme. Mest lämpligt verkar det vara att lägga golvspånskiva och sedan flytspackla på det med ett nät som golvvärmen sitter på så man får en flytande betongplatta ovanpå spånskivan.

Hur får man upp armeringsnätet så det hamnar i mitten av plattan och inte i botten?

sankaboy skrev:
Hur får man upp armeringsnätet så det hamnar i mitten av plattan och inte i botten?
Finns distanser för detta. Kolla med ditt byggvaruhus.

Åter till grundfrågan....

Räcker det med att lägga 22mm spånskiva på cc60 bjälklaget och sedan flytspackla in värmegolvet med armeringsnät? Misstänker att flytspacklingen blir nog minst 20-25 mm med tanke på att värmeslangen är minst 12mm.

Håller på att forska själv vad som gäller badrum i ett trähus. Vad jag fått fram så räcker det med 22 spån,armering och minimum 15mm golvavjämning.

Har ringt runt om tätskikt kontra ålderbeständig plast.
Märkligt är det att ingen vill svara eller kännas vid något ansvar. Och det gäller Försäkringsbolaget, BKR, Plattsättarfirman som gjort badrummet på nedervåningen samt husleverantören.
GVK däremot stod för sina åsikter och hade en filosofi om den är bra eller inte avgör ångmotståndet på folien.

//Fope

Konstigt... Hur som helst räcker inte 15mm för att täcka armeringsnät och 12mm vattenslang så det lär bli tjocker och lär då räcka för min del.

Var tänkte du ha åldersbeständig plast?

Mitt dilemma är om jag ska sätt plast bakom tätskiktet eller inte. Enligt nya normer så skall folien vara så tät att den inte släpper igenom vatten i ångfas.

//Fope

Åter till grundfrågan....

Räcker det med att lägga 22mm spånskiva på cc60 bjälklaget och sedan flytspackla in värmegolvet med armeringsnät? Misstänker att flytspacklingen blir nog minst 20-25 mm med tanke på att värmeslangen är minst 12mm.
Ja det räcker, annars kan du limma en renoveringsgips på din befintliga spånskiva

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.