Hej!
Vi håller på att bygga hus och har golvblandare i ett av våra badrum. VVS-killen säger att det han gjort är godkänt, men jag är osäker om det kommer bli det vid besiktning. Är det någon som sitter inne med kunskap på ämnet?
Och om det nu inte blir godkänt - vad väntar gällande ombyggnad där? Måste alla ytskikt bytas ut eftersom man har rörgenomdragning i golvets tätskikt? Så trött på husbygge just nu....
Tack på förhand.
/Gisela
villa.ljusarve.se
Vi håller på att bygga hus och har golvblandare i ett av våra badrum. VVS-killen säger att det han gjort är godkänt, men jag är osäker om det kommer bli det vid besiktning. Är det någon som sitter inne med kunskap på ämnet?
Och om det nu inte blir godkänt - vad väntar gällande ombyggnad där? Måste alla ytskikt bytas ut eftersom man har rörgenomdragning i golvets tätskikt? Så trött på husbygge just nu....
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack på förhand.
/Gisela
villa.ljusarve.se
Hmmm....tveksamt.
Genomföringar i golv är ju icke godkänt, frågan är ju även hur plattis kunnat godkänna denna installation, han måste
ju gjort en tätning kring rören med rörmanschetter och för blandaren.
Vem valde att det skulle vara golvblandare, ni själva eller husleverantören.
Känns som om ngn vettig skulle avrådit er från den!
Borde bli en anmärkning på besiktningen, hade varit intressant att sett hur tätningen är gjord! Bilder/dokumentation?
Genomföringar i golv är ju icke godkänt, frågan är ju även hur plattis kunnat godkänna denna installation, han måste
ju gjort en tätning kring rören med rörmanschetter och för blandaren.
Vem valde att det skulle vara golvblandare, ni själva eller husleverantören.
Känns som om ngn vettig skulle avrådit er från den!
Borde bli en anmärkning på besiktningen, hade varit intressant att sett hur tätningen är gjord! Bilder/dokumentation?
Vi önskade golvblandare, men vi arbetar själv inte inom byggbranschen så har inte så stor koll på sådana grejer. Vi antog att om det säljs i svenska butiker så får man lov att ha det i svenska badrum, samt att entreprenören säger ifrån om det inte är genomförbart enligt svenska regler. Suck...
Säljare har ju sällan intresse om det är godkänt eller icke, dom vill sälja.
Men din hustillverkare/ansvarig för bygget, vvs killen, plattsättare borde ju sagt till kan jag tycka!
Rör drar man inte genom golv!
Felet begicks ju redan när dom drog rören genom golvet.....
Men din hustillverkare/ansvarig för bygget, vvs killen, plattsättare borde ju sagt till kan jag tycka!
Rör drar man inte genom golv!
Felet begicks ju redan när dom drog rören genom golvet.....
Hur löser man det då? Måste hela badrummet kaklas om?
/G
/G
Självbyggare
· Stockholm
· 10 259 inlägg
Blandare som sådan är väl inte olaglig på något sätt. Det är väl att man inte dragit rören genom väggen, utan upp genom golvet.
Nej, jag förstår att blandaren inte är olaglig, men hur monterar man en sådan på ett "lagligt" sätt om den inte har närhet till en vägg?
Så tolkar jag också det när jag har läst Säkert Vatten. Men vår entreprenör säger att det går bra så länge man inte har kopplingar i golvet...Jag är mycket tveksam, skulle vilja ha svar från någon som arbetar med detta, exempelvis en besiktningsman.
Reglerna är väldigt tydliga vad gäller rör genom golv i bad- eller duschrum.
Kapitel 3.3.1
I bad- eller duschrum ska inga rörgenomföringar finnas i golv med tätskikt förutom avlopp och golvbrunn. I plats för bad eller dusch får det endast finnas golvbrunn.
Kapitel 3.3.1
I bad- eller duschrum ska inga rörgenomföringar finnas i golv med tätskikt förutom avlopp och golvbrunn. I plats för bad eller dusch får det endast finnas golvbrunn.
Som redan skrivet är inte problemet aktuell blandare. Det är vattenrören, dom borde varit utdragna i väggen.
Hänvisa till säkervatten och kolla vad dom har att säga! Samt att rördragningen med alla vinklar är lite under all kritik. Hade montören ingen bocknyckel?
Hänvisa till säkervatten och kolla vad dom har att säga! Samt att rördragningen med alla vinklar är lite under all kritik. Hade montören ingen bocknyckel?
Redigerat:
Förutom att rören är dragna igenom golvet, så är det även så att blandaren i sig är bultad i golvet, det är ju också
ngt man försöker undvika i våtrum, att borra igenom tätskiktet. Hur tätt tror du det är i det fästet.
Dessutom blir det häftig hävarmseffekt i det fästet, hur lång tid tar det innan det börjar slita i golvklinkern.
Finns ju anledning till att man limmar wc stolar ist för att borra.
Därav min kommentar att golvblandare borde ni avråtts ifrån.
ngt man försöker undvika i våtrum, att borra igenom tätskiktet. Hur tätt tror du det är i det fästet.
Dessutom blir det häftig hävarmseffekt i det fästet, hur lång tid tar det innan det börjar slita i golvklinkern.
Finns ju anledning till att man limmar wc stolar ist för att borra.
Därav min kommentar att golvblandare borde ni avråtts ifrån.
Regelverket säkervatten är öppet för alla att läsa.
http://www.sakervatten.se/download/706-A3CF938BF4EA75C6B011467A51A15778/Branschregler-20161.pdf
Just inbyggnadsblandare finns det skrivet om på sidan 30.
http://www.sakervatten.se/download/706-A3CF938BF4EA75C6B011467A51A15778/Branschregler-20161.pdf
Just inbyggnadsblandare finns det skrivet om på sidan 30.