Byggahus.se
Hej kära forum!

Ska snart igång med tillbyggnad och renovering av vårt hus. Blir vedpanna är de tänkt.
Men tanken... Siktar på nånstans mellan 9-10 m3. Dom är ju inte vanliga på blocket direkt och köpa ny är ju alldeles ohemult snuskdyrt när de man egentligen vill ha bara är en tom järncylinder med lite uttag på..

Men ponera att man har tillgång till mekanisk smidesverkstad med vals modell större. Lincensierad svetsare inom familjen och lite tid över. Hur jobbigt är de att göra sig en egen? Behöver man t ex förstärka en cylindrisk tank eller är cylindern i sig stark tillräckligt?

Många frågor men vore tacksam för svar!

Vänligen
Mikael
 
richardtenggren
Jag antar att trycket överstiger 0,5 bar, och således blir tanken ett tryckkärl som då omfattas av tryckkärlsdirektivet.
Nu är det här inte mina revir, men ibland har jag rört mig i dessa områden då mina kollegor sysslar med rör och tryckkärl, har på min höjd ritat något avspänningskärl till ett värmeverk.

Men lite matnyttigt;
https://www.av.se/arbetsmiljoarbete...ckbarande-anordningar-afs-19994-foreskrifter/
Vill minnas att det är ISO-1090 är tillämpbar om det inte är ett tryckkärl(?), men det kommer nog någon som är mer insatt och svarar dig.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag antar att trycket överstiger 0,5 bar, och således blir tanken ett tryckkärl som då omfattas av tryckkärlsdirektivet.
Om man gör den privat till sig själv så är inte det något man behöver bry sig om.

Det kan såklart vara nyttigt att följa designreglerna ändå, men det är inget krav.
 
Ska läsa länken sen när ja får en stund över men den är ju som sagt till mig själv.
Sen är ju oxå om de har nån betydelse om man gör den i 3 eller 4 mm plåt? Gör de mycket på hållfastheten?
Eller ska man gå ännu tjockare?
 
De blir även ett tryckkärl, dock öppen expansion och inte speciellt högt över högsta punkt i acktank, max 1 meter skulle jag säga.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag antar att trycket överstiger 0,5 bar, och således blir tanken ett tryckkärl som då omfattas av tryckkärlsdirektivet.
Nu är det här inte mina revir, men ibland har jag rört mig i dessa områden då mina kollegor sysslar med rör och tryckkärl, har på min höjd ritat något avspänningskärl till ett värmeverk.

Men lite matnyttigt;
[länk]
Vill minnas att det är ISO-1090 är tillämpbar om det inte är ett tryckkärl(?), men det kommer nog någon som är mer insatt och svarar dig.
Gäller tryckkärlsdirektivet för privatpersoner?
Sen kan man kanske klara sej med 0,5 bar, om inte man inte har stora höjdskillnader i systemet.
 
Med 1meter ovan tank och öppen expansion blir det bara 0,1 bar.
Är tanken 3 meter hög blir det 0,3 bar till, summa sumarum 0,4 bar i botten på tanken.

Protte

PS när du tröttnar på ved kan du göra om tanken till pool.
 
  • Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Tanken blir i så fall ca 2,5m hög så diametern blir ju nästan badvänlig
Men då borde de funka med 3-4 mm plåt. Kan väl inte behövas stag i en sån tank eller?
 
Har du sett runda rör med stag? Nej den runda formen är optimal och det blir bara sträck-krafter i plåten, däremot locket kommer behöva en hel del stag om du inte gör toppen kupolformad.

Protte
 
Det måste bli en herrejösses panna för att få upp tempen på så mycken volym för att inte elda 24/7 och bo i dom kallaste delarna av landet. 10 m3 från tex 40 - 90 C = 500 000 litergrader X 1,16 W = 580 Kw + avkylning för att värma huset. Varför inte 2 st tankar och ladda en i taget, då går det fortare när flödet ökar i förhållande till temperaturen. Klart har man en panna som sväljer minst 1 meters ved och tillgång till ved, så varför inte.
 
prototypen prototypen skrev:
Har du sett runda rör med stag? Nej den runda formen är optimal och det blir bara sträck-krafter i plåten, däremot locket kommer behöva en hel del stag om du inte gör toppen kupolformad.

Protte
Då så!
Då får de bli så om man inte springer på en beggad!
Ja både topp och botten får ju bli kupoler för hållfasthet, de är planen!
 
Men 10 kbm är precis lika svårt att kyla ner som att värma upp.
Har man väl fått upp temperaturen så behöver man inte elda mer än vad huset behöver.
Med en större volym behöver man inte ha så hög temperatur i tanken vilket innebär mindre förluster.

Bättre med stor tank och värma till 50 grader än liten tank och värma till 200 grader, typ

Protte
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
V Aspenlid skrev:
Då så!
Då får de bli så om man inte springer på en beggad!
Ja både topp och botten får ju bli kupoler för hållfasthet, de är planen!

Botten kan vara plan om tanken får stå direkt på isoleringen på golvet.
Protte
 
  • Gilla
Vedhuggarrn
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det måste bli en herrejösses panna för att få upp tempen på så mycken volym för att inte elda 24/7 och bo i dom kallaste delarna av landet. 10 m3 från tex 40 - 90 C = 500 000 litergrader X 1,16 W = 580 Kw + avkylning för att värma huset. Varför inte 2 st tankar och ladda en i taget, då går det fortare när flödet ökar i förhållande till temperaturen. Klart har man en panna som sväljer minst 1 meters ved och tillgång till ved, så varför inte.
Vem säger att man måste ha hela tanken kräkvarm hela tiden? Så länge skiktningen fungerar som den ska så är de ju ingen fara..
Så diskussionen om de har varit uppe så många ggr så de behöver vi inte ta. Jag vill inte va tvungen att elda varje eller varannan dag utan lite när jag vill..
Pannan ifråga är förresten en solo innova 50kw. Den har ja redan, dock ej inkopplad
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
richardtenggren
Nyfniken Nyfniken skrev:
Om man gör den privat till sig själv så är inte det något man behöver bry sig om.

Det kan såklart vara nyttigt att följa designreglerna ändå, men det är inget krav.
K Keld skrev:
Gäller tryckkärlsdirektivet för privatpersoner?
Sen kan man kanske klara sej med 0,5 bar, om inte man inte har stora höjdskillnader i systemet.
Som sagt är det inte mitt område, jag bara antog att man vill göra rätt och enligt normen.
Jag är för dålig på juridik, men hur blir det vid försäljning eller personskada?

Gavlar finns ju att köpa i alla fall;
http://sverige.myjacquet.com/files/JCQsverige-gavlar.pdf
 
  • Gilla
Vedhuggarrn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.