Byggahus.se
P
Efter en liten incident idag så tänkte vi lägga ut en nyckel till huset någonstans utomhus.

Platsen är en sak men jag tänker mer på hur man ska förvara en nyckel utan mer hur.
Tät luftburk? Olja in? Just för att den ska fungera den dag man behöver de
Kom med tankar!
 
Krångla inte till det. Använder extranycklar som ligger gömda, äldst är nog sen 60/70-talet och det är inget fel på den nyckeln.
 
  • Gilla
Huddingebo och 6 till
  • Laddar…
R
Nybliven husägare?

Det lättaste är naturligtvis att skaffa ett lås med kod/tag.

Annars är det bara att gömma en nyckel på tomten, i förråd/friggebod etc. har själv haft en liggandes i flera år. Den har varken behövt lufttät burk eller oljas in:crysmile::crysmile:. Ser ut som ny fortfarande…
 
  • Gilla
jonas.o och 2 till
  • Laddar…
G gullegrizen skrev:
En nyckelgömma både skyddar nyckeln och minimerar risken att den hamnar i orätta händer.

[länk]
Den där skulle inte jag lita på att den skulle stoppa någon som ville åt nyckeln.
 
  • Gilla
Hasse C och 2 till
  • Laddar…
Det är möjligt att den ger visst skydd om nyckeln är på en annan plats.
 
  • Haha
  • Gilla
Hasse C och 8 till
  • Laddar…
P
Spendera 260kr på en plastlåda som man med ett litet slag får att gå sönder och inte ger något direkt väderskydd är inget jag tänker satsa på.
Ny husägare? Nja har haft hus längre än moderna Internet funnits.

Det jag mer tänker på är om nyckeln kan rosta eller liknande och om den ligger oanvänd länge utomhus och inte går att använda den dagen den behövs.
Det är en nyckel till en modern rund Assa cylinder jag pratar om.
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Efter en liten incident idag så tänkte vi lägga ut en nyckel till huset någonstans utomhus.

Platsen är en sak men jag tänker mer på hur man ska förvara en nyckel utan mer hur.
Tät luftburk? Olja in? Just för att den ska fungera den dag man behöver de
Kom med tankar!
Godkänner ditt försäkringsbolag 'gömd' nyckel?
 
  • Gilla
pdov och 1 till
  • Laddar…
G gullegrizen skrev:
En nyckelgömma både skyddar nyckeln och minimerar risken att den hamnar i orätta händer.

[länk]

Var ska man gömma koden då?

Vi har en nyckel som ligger torrt och den har klarat 15 år utan problem. Grannarnas nycklar har klarat sig bra de också ;)
 
Det är bara att glömma idén att "gömma nyckel" tror jag. Såklart kan man hitta extremt kluriga och långsökta ställen men nix, ingen god idé.

Har du behov att släppa in folk i kåken som inte har nyckel med sig så blir det någon slags kodlås du är ute efter.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag skulle lägga den i en liten plastpåse som jag sedan knyter ihop. Plastpåsar håller väldigt länge, bara man inte väljer en biologiskt nedbrytbar ”miljöpåse” av något slag. Göm den nånstans där nyfikna skator och gnagare inte kommer åt.
 
När vi funderade på att gömma en extranyckel så valde vi att anförtro nyckeln åt en god granne istället (och blev själva nyckelvakter på köpet.) Visst, risken finns att de inte är hemma när nyckeln behövs. Men risken att någon obehörig kommer över nyckeln minskar drastiskt. Och vid de få tillfällen nyckeln har behövts så har grannarna faktiskt varit hemma och kunnat hjälpa oss.
 
  • Gilla
Hamparaffe och 3 till
  • Laddar…
Har man hund som man då och då lämnar ensam hemma räcker det inte med granne som nyckelvakt. Här göms det:heart:
 
  • Gilla
Huddingebo och 3 till
  • Laddar…
Själv har jag bytt till kodlås, men du överkomplicerar problemet.
Nycklar är inte gjorda i plåt. De rostar inte.
Lägg/göm nyckeln där du vill, den kommer att fungera när du behöver den.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
Jag rekommenderar en tvåstegs nyckelgömma. En gömd nyckel till något förråd eller pannrum där det finns en gömd nyckel till själva huset. Minimerar risken att någon hittar båda nycklarna av en slump.

Här på landet har de flesta en gömd nyckel någonstans.
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.