Byggahus.se
Hej
Vet någon hur man fyller på vatten i ett vattenburet värmesystem? Det finns en grej på framledningen vid
el/oljepannan med en spak på ovansidan och en gängad
igänpluggad anslutning på undersidan. Ansluter man den till ett vattenuttag eller pumpar man in vatten från något kärl. Om man vill blanda in glykol hur stor andel skall man ha för att slippa ha pannan igång under vintern? Jag har haft fritidshuset i två år och har inte kunnat klura ut detta på egen hand eller från någon intruktionsbok. :-/
 
Jag har hört att man gör följande:

släpper ut allt vatten ur systemet genom urtappningsplugg långt ner på pannan

pumpar in glykolblandningen genom samma urtappningskran, pump brukar man få låna av nån liten vvs-firma som man annars gör affärer med

vår lokala bilskrotfirma tar reda på alla glykolblandningar, som klarar ned till - 20 grader, ur bilarna som ska skrotas och säljer till fritidshusägare, vilket ger ett klart billigare frostskydd än att köpa själv på macken
 
Tack för tipset. Skall försöka få detta gjort innan vintern
:D
 
  • Gilla
Sargen88
  • Laddar…
Med klykol i värmesytemet skal man vara medveten om att vattnets ytspänning försvinner och således kan man råka få läckage där det tidigare har varit tät. Tex. kring termostatventiler och dyl.
 
Hej
Har haft drygt 12 % glykolinblandning i över en månad nu utan problem. Läckagerisken beror kanske delvis på hur högt tryck man har i systemet också. Trycket hamnade på 0,5 bar efter
inblandningen och är väl rimligt (0,1x5meter mellan tryckmätare och högsta radiator)
Man fick ju ta bort en del av det ursprungliga vattnet för att få plats med glykolen.
( Ca: 27 liter + 220 liter vatten) Jag pumpade tillbaka det gamla vattnet med en
bättre borrmaskinspump (kullagrad i mässing, Ca: 300 kronor från Jula) vilken kunde pumpa i båda riktningarna. Som kärl hade jag ett gammalt badkar vilket blev nästan fullt. Jag återanvände det gamla vattnet för det innehåller mindre syre efter vad jag hört. Luftningen var inga svårigheter.
Jag frågar mig nu om man bör ha en frostvakt i pannrummet i källaren för de inkommande vattenledningarnas skull (kommunalt vatten) under vintern då pannan är avstängd? Eller är det så att det inte blir frost i en nedgrävd riktig källare med över en meter tjocka granitväggar? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.