Byggahus.se
Vi har gjort bort oss lite. Tänker inte ens försöka skylla på någon. Men vi har missat att ventilera luftspalten i vårt pulpettak mot befintlig husvägg.
Detta gör ju att jag får kondensbildning på plasten på fel sida när värmen inte är igång i garaget och det är varmt ute .. :/

Jag är ju glad att jag inte fått upp innertaket än och har kunnat notera detta. Annars hade vi nog bara kört på och satt upp innertak ...

Frågan är ju nu hur jag enklast löser detta? Plåttaket ligger ju så klart på plats och är korrekt gjort med ventilation. Men mellan luftspalt och råspont är det helt tätt vid husväggen. Kolla bild nedan så kanske man förstår bättre?
Funderar på att skära upp i plasten och ta mig in till råsponten för att sedan borra snett i regeln som sitter vid husväggen för att komma upp genom råsponten och till utrymmet i pltåttaket som är ventilerat. Kanske kan gå. Eller har någon ett annat förslag?
Plocka bort all plast och skippa det i taket?

Hjälp?

ritning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kan inte sätta ventialtion i "gavlarna" då ? eller finns det inte någon luftkanal åt det hållet pga konstruktionen ?

/K
 
Svårt att förstår hur det ser ut, men jag försöker.

Om du tar bort panelen på husväggen går det att borra igenom "regel monterad på husvägg" då? jag antar att väggpanelen (alltså utepanel) har luftspalt så där har du flöde (från mark via luftspalt i vägg till hål i regel in i luftspalten under råsponten). Luftspalten på väggen ska optimalt vara öppen både upp och nere ändå så det borde funka.

Insektsnät över alla hål bara...

Edit: ser nu på dina bilder i annan tråd att detta ansluter till ett större garage? isåfall antar jag att på den höga sidan borde man kunna borra sig in i taket på stora garagets tak? annars är det väl typ någon ventil/fack genom takplåten som gäller.
 
Redigerat:
Tack för era svar!
Tillsammans med han som ritat garaget har vi nu hittat en lösning genom ventilering via gavlar samt några mindre genomförningar mot husväggen. Allt är plastat igen och ingen kondens har ännu noterats.

Hoppas det håller! :)
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.