Fairlane
Hej,

En vän hade hantverkare hemma för slipning av parketten i lägenheten. Efter det fungerade inte något uttag i köksdelen och inte heller belysning i den delen. Ingen säkring hade löst ut. Jag fick frågan på telefon vad det kunde vara och föreslog följande:
1. Testa att slå av dvärgbrytaren och slå på den igen, vilket inte förändrade något
2. Kontrollera om samtliga plattor blir varma och om ugnen blir varm (jag misstänkte att hon eventuellt hade tappat en fas). Allt fungerade som det skulle enligt min vän.

Jag åkte dit och kollade som hastigast efter att det visade sig att min vän nöjt sig med att det lyste i ugnen. Jag kollade säkringarna igen (de var ok) och sen verifierade jag att ingen fas fallit bort genom att kontrollera att andra delar i lägenheten fungerade, saker som låg på var tredje säkring. Ugnen blev också varm efter att klockan ställts. Där tog min felsökning slut då mina kunskaper är begränsade.
Hantverkaren kollade dagen efter och upptäckte att dvärgbrytaren glappade litet och fick man den inte i rätt läge så fick man ingen ström.

Är jag rätt ute i min tanke att dvärgbrytaren bör bytas snarast för att inte orsaka varmgång eller annat problem?
Jag gissar att det är ett rätt snabbt utfört arbete. Det är säkert en del annat man vill fixa elmässigt i lägenheten också, men exakt vad är inte bestämt än.

Bifogar en bild på elcentralen också. Det är nummer 10 som bråkar.
En annan sak som jag funderar lite på är varför någon valt att ha säkring 4-6 till tvättmaskin samtidigt som det endast finns ett vanligt uttag för detta, dvs det är bara säkring 4 som behövs. Jag har dock inte plockat bort uttaget för att se om man dragit fram fler kablar.

• Elcentral med öppna dvärgbrytare märkta 10, 11, 12 under säkringsgrupp för bostad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det förekommer ju att dvärgbrytare slits ut eller går sönder på annat sätt. Och i så fall bör den bytas, glapp kan ge varmgång.

MEN, detta att det inträffat efter golvslipning...

Firmorna som sysslar med det har ofta maskiner som inte är ens i närheten av att klara sig på 10A. När det var gamla elcentraler, så hade de här firmorna ofta med sig "specialsäkringar" (svarvade i koppar...). Nu med dvärgbrytare är det lite mer komplicerat, man kan ju fundera över om hantverkaren har öppnat centralen och tillfälligt bytt ut någon säkring, och kanske inte riktigt lyckats koppla ihop det ordentligt efter sig.

Och firman är kanske inte gärna öppen med att ha säkrat upp till 25A eller vad de gjort.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Intressant. Om man tänker sig att de faktiskt har bytt säkringen temporärt till en som tål mer ström, har de då ändå kört på de vanliga vägguttagen? De lär ju troligen på 1,5 kvmm ledningar i väggarna?! Skulle det i sig kunna vara ett problem?
Om de istället har tagit med grövre kabel och uttag och anslutit i centralen, borde man då inte tagit en ledig plats till höger om 12 istället för att ta från 10?

Jag har också en gäng Vynckier dvärgbrytare, riktigt tveksam kvalitet, så det
är inte orimligt att det är fel på säkringarna.
På mina uppstod problemet att man inte kan återställa den efter man haft ner vippan
den fastnar helt enkelt inte i uppfält läge.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Golvfirman sa att de aldrig ger sig in i elcentraler. Det brukar fungera ändå, men någon/några återställning att av säkringen. I ändra skåp byter de ibland säkring (hur det är att köra några timmar med högre strömstyrka i 1,5 kvmm kabel vet jag inte).

Om detta märke inte är någon vidare kvalitet så kan man nog anta att de är oskyldiga. Frågan är då om man kan byta till ett annat, bättre märke på dvärgbrytare. Måste man isåfall byta alla?

Fairlane Fairlane skrev:
Golvfirman sa att de aldrig ger sig in i elcentraler. Det brukar fungera ändå, men någon/några återställning att av säkringen. I ändra skåp byter de ibland säkring (hur det är att köra några timmar med högre strömstyrka i 1,5 kvmm kabel vet jag inte).

Om detta märke inte är någon vidare kvalitet så kan man nog anta att de är oskyldiga. Frågan är då om man kan byta till ett annat, bättre märke på dvärgbrytare. Måste man isåfall byta alla?
Man behöver givetvis inte byta alla, men en Hager dvärgbrytare kostar lite drygt 50:-, så man byter så många man har råd med

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.