Hej!

Jag har ett gammalt och risigt gjutjärnsbadkar som stått i en hage x-antal år. Det behöver naturligtvis mycket kärlek och ny emalj. Saken är den att det är en spricka i det och frågan är om man kan svetsa detta med ett bra resultat?. Skall man förfara på något speciellt sätt?

I övrigt antar jag att det bara är att slipa det så rent och fint som möjligt innan man skall lägga på ny emalj?

Kalle

Hej!
Är inte så hemma på svetsning men jag vet att man kan svetsa sen hur det blir är en annan femma. Har även hört att man kan täta gjutjärn med vattenglas. Underarbete är a och o precis som med allt annat.

Med vänliga hälsningar Rikke

Krilleman
Jag är ingen expert på svetsning, men har hört i ett annat ärende att just gjutgärn är svår-svetsat!

Emalj är ett ytsikt som man fixerar i en ugn i höga temperaturer. Det är tyvärr omöjligt att få samma kvalitet på ytan med en lackfärg men kanske blir ok ändå. Har själv aldrig sett en lackad/ målad badkar.
Frågan är om emaljen klarar svetsarbetstemperatur eller spricker och lossnar från järnet när man försöker svetsa. Hoppas du får svar på den frågan innan du lägger tid och pengar på ditt spruckna badkar.
gaia

Jag vet att det är väldigt svårt att svetsa gjutjärn. Men förutom det så är det som Gaia skriver inte "bara" att "reemaljera" ett badkar. Man får inte ett badkar med ny emalj man får ett badkar med en epoxylack eller nåt sånt som visserligen står emot skador ett tag men inte har någon vidare livslängd. Det kostar dock ett antal tusenlappar att "reemaljera". När vi letade badkar var vi och tittade på ett som var "reemaljerat" och det hade felra släpp i bottnen där den gamla ursprungliga emaljen lyste igenom. Jag rekommenderar inte metoden! Försök istället leta upp ett gammalt med bra och hel emalj.

Hej!

Visserligen en gammal tråd men tänkte ge ett svar ändå.

För vår del slutade det med sandblästring och sedan pulverlackering. Skam den som ger sig.

Krilleman
Hur gick det med sprickan?

Den är helt borta men karet är precis färdigt och oanvänt så det känns som om tiden får utvisa.........

:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.