Byggahus.se
Jag vet att det här har frågats förut men jag blev inte riktigt klok på svaren så jag är så fräck att jag startar en ny tråd....

I alla fall, jag har en 38 år gammal ca 25 meter lång väldigt murken slipersmur som sträcker sig runt ena hörnet på min tomt. Grannens tomt sluttar diagonalt mot min så så i hörnet och ca 5 meter åt vardera håll är det ca 110cm högt för att sedan bli lägre och lägre tills grannens tomt möter min marknivå i ändarna av muren.

Grannen har precis rivit sitt gamla rötskadade garage och ska bygga ett nytt i sommar och då garaget ifråga varit placerat extremt nära stödmuren (vi snackar 10 cm) så känns det som ett bra tillfälle att byta ut stödmuren, speciellt som det med garaget borta går att komma åt hela muren med liten grävare från grannens sida utan att göra någon större skada på hans tomt.

Mitt dilemma är lite klassiskt -jag ser ju inte muren ifråga och vill komma så billigt undan som möjligt. Samtidigt vill man ju att det inte ska se allt för trist ut för grannarna (som är trevliga). Så...

Vad blir egentligen billigast -att bygga form med t ex formplyfa i alla fall på framsidan och sedan beställa en bil med betong, eller att stapla upp den med sådana där självlåsande betongblock?
Vad är mest jobb?
Eftersom marken sluttar känns det spontant som att det vore enklast att bygga en form och gjuta?
Vad blir mest hållbart? Jag vill göra det här en gång och sedan kunna glömma muren i alla fall i 20 år till (gärna betydligt längre).
Om jag gjuter, måste jag först gjuta en sula och sedan gjuta muren eller kan man gjuta muren direkt utan sula?
 
K
Att stapla upp den med självlåsande betongblock är utan tvekan mest jobb, men blir antagligen snyggare. Ska du gjuta en mur 110 cm hög krävs det mer än sunt förnuft, men när du väl har en bra konstruktion borde det inte ta så farligt lång tid att spika ihop en form armera och få en betongbil att tippa i betong. Vibrera ordentligt så att det inte blir sprickor!

Prismässigt vet jag inte riktigt, förmodligen blir det billigare att gjuta, men det beror förstås på hur mycket du vågar göra själv. Att stapla en mur klara vem som helst, att gjuta den samma hade jag nog velat ha någon att hjälpa mig med, inte kul om en 110 cm hög betongmur rasar/välter...
 
  • Gilla
Srdjan B och 2 till
  • Laddar…
Alternativ 3 och lite mitt emellan dina alternativ är att sätta prefabricerade L-stöd...
 
  • Gilla
Sansao
  • Laddar…
Hjälpte grannen med ett liknande projekt, vi spikade ihop en gjutform av formplyfa och lite regelvirke, tombolablandade och gjöt en betongplatta, sedan murade vi upp muren på den. Passade samtidigt på att dra lite VPrör i muren så blev det snygga infällda fasadbelysningar på muren :)
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Stadigast och mest långlivad blir ju en armerad betongmur medan en uppmurad blir billigare.
 
  • Gilla
KdaE
  • Laddar…
Snacka med grannen. Kanske kan denne gräva ur för att göra garaget och då kanske du kan strunta i stödmur, alt så kan den anläggas i samband med garagebyggets grundläggning på ett smart sätt.
 
Har fått en första offert på en gjuten, 20cm tjock, 25m lång mur med 100cm höjd ovan mark. 75000kr. Då tänker dom riva den gamla slipersmuren och bygga form utan att gräva bort och dränera (dom lägger platonmatta mot baksidan). Dom tänker köra kontrollerad gjutning, alltså blanda med tombola och succesivt fylla upp med grovbetong vilket skulle ta 8-10 timmar.

Spontant känns det dyrt -hela muren är tillgänglig från grannen och det är OK för dem att köra sönder lite gräsmatta i processen -borde ju kunna göra samma sak själv med lite hjälp på ca en vecka (en dag riva, tre dagar bygga form och 1-2 dagar gjutning om jag inte beställer en bil och fyller formen på en halv dag)?
 
Det måste ju vara 7-8 m3 betong? 5m3 synlig betong sen platta och mur under mark på det. Det är ju alltså 15 pallar betong(600 säckar). Låter lite skumt att man vill handblanda det. Annars tycker jag priset känns ok. Men då ska den ju vara armerad seriöst och hålla också. känns tveksamt att nån seriös firma vill handbblanda det...
 
Det enklaste är nog att gräva ca 80cm djupt och gjuta upp till markytan. Därefter lava skalblock till önskad höjd och gjuta. Längden 25m måste delas med en rörelsefog för att inte spricka.
 
  • DSC01310.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag skulle trava upp en mur så skulle jag helt skippa betong. På en 1 m's mur blir det nog 2 lager geonät in i slänt.
Vilken metod du en väljer så är underarbetet i princip likadant. Schakt-duk-16/32 -(ev sättlager). Jag undrar ändå om inte l-stöd som jag föreslog skulle vara en rätt billig lösning. Grävmaskin behöver du i vilket fall för schakten. Sen är det ju bara att dra av och sätta direkt med ovan nämnda underarbete.Det känns som ett 3-4 dagars jobb med bakfyllning.
Billigaste mur men med desto mer tidsåtgång är sprängstensmur (kall). Kan bli hur snyggt som helst om du får till den..
 
  • Gilla
bossespecial
  • Laddar…
hevi hevi skrev:
Har fått en första offert på en gjuten, 20cm tjock, 25m lång mur med 100cm höjd ovan mark. 75000kr. Då tänker dom riva den gamla slipersmuren och bygga form utan att gräva bort och dränera (dom lägger platonmatta mot baksidan). Dom tänker köra kontrollerad gjutning, alltså blanda med tombola och succesivt fylla upp med grovbetong vilket skulle ta 8-10 timmar.

Spontant känns det dyrt -hela muren är tillgänglig från grannen och det är OK för dem att köra sönder lite gräsmatta i processen -borde ju kunna göra samma sak själv med lite hjälp på ca en vecka (en dag riva, tre dagar bygga form och 1-2 dagar gjutning om jag inte beställer en bil och fyller formen på en halv dag)?
Tänkte kolla hur det vart och ifall det vart en gjuten mur och hur dem löste det? Planerar liknande bygge och då det finns berg i dagen och det inte är aktuellt att spränga så tror jag lttast är att gjuta men vore intressant att hör andra erfarenheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.