Jag riktade upp en gipsvägg med gipsbruk, 25mm som tjockast. Men det har tagit lång tid för det att torka, troligen på grund av den höga luftfuktigheten och det är fortfarande inte hel torrt nu efter att nästan en vecka har gått. Nu ser jag att det har kommit mögelprickar på den fortfarande fuktiga ytan.
Är det någon fara?
Räcker det att jag skapar bort det när det har torkat innan jag bredspacklar ytan eller behöver jag behandla det med något?
Är det någon fara?
Räcker det att jag skapar bort det när det har torkat innan jag bredspacklar ytan eller behöver jag behandla det med något?
Jag hade det hemma hos mig också när jag hade dragit upp för mycket gipsputs på en gång, med dålig ventilation. Det droppade från vattenrören!
Jag förbättrade ventilationen och när det hade torkat så slipade jag bort missfärgningen. Har inte återkommit på ca tre år iaf.
Jag förbättrade ventilationen och när det hade torkat så slipade jag bort missfärgningen. Har inte återkommit på ca tre år iaf.
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 453 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 453 inlägg
Gipsbruk brukar vara härdat efter något dygn, eller något mer beroende på tjocklek.
Men är det inte torrt efter en vecka, så är det nog en för fuktig miljö för gips.
Man ska aldrig använda gips i miljöer som inte är helt fuktfria.
Bara som info, du får själv göra vad du tror är bäst.
Men mögel är aldrig bra.
Men är det inte torrt efter en vecka, så är det nog en för fuktig miljö för gips.
Men mögel är aldrig bra.
Det är normalt ingen fuktig miljö i byggnaden, jag håller på och renoverar och har nog tillsatt mycket byggfukt, flytspackel, färg osv. i kombination med att det har varit väldigt varm och fuktigt ute.N neo11 skrev:Gipsbruk brukar vara härdat efter något dygn, eller något mer beroende på tjocklek.
Men mögel är aldrig bra.
Nej, det är på markplan. Det har bara tillkommit just där det inte är torrt ännu. Resten har klarat sig, ytan är kanske ca 1,5kvm. Jag ställde in en fläkt och en avfuktare nu, så jag hoppas att det torkar lite snabbare.N neo11 skrev:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack för svar! Det låter ju bra, jag slängde in min avfuktare nu så förhoppningsvis torkar det snabbare. Det är ingen stor yta, men ändå. Man vill ju inte bygga in något dåligt.joakim_j skrev:
Gipsskivorna är nya. Jag insåg inte hur "krokig" väggen var innan jag hade flytspacklat golvet. Så jag tyckte att det lättaste var att spackla upp väggen.D Drburr skrev:
Ja, precis. Inte webers, men motsvarande.
Det sitter bara på ytan, så det har inte kommit från skrivan. Här jag bor har det varit löjligt varmt och fuktigt hela veckan fram tills idag så förhoppningsvis har det varit anledningen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden