Byggahus.se
Hos mig sitter det 16 mm.
Har funkat bra i stora som små smygar.
 
16 är lagom, den håller sig rak av sig själv om inte underlaget är spikrakt. För att få tjockare kant lägger jag på en remsa under i framkant så det blir 32mm.
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Barnrikehuset skrev:
Aha bröstlist! det ska jag kolla noggrannare på. Försöker få tag på fönsterbänkslister från t.ex. Södra men det har gått trögt, ingen gör vågen att bara beställa hem 15m. Har provat med en golvlist på ett fönster och det såg ok ut men inte riktigt så "svulstigt" som jag ville.

Men bröstlister brukar finnas hemma i butikerna har jag sett.
[bild]
Förlåt en dum fråga men "sidorna på" fönster bröstningen är samma profil som gerats 45grader?!

Jag håller på och ska bredda fönsterbänkarna och tänkte bryta loss bröstlisten och "lägga dit" en ca 50mm och så på med listen igen men funderar över sidorna behöver mer list dit isf. Special beställning isf?

Några råd om breddning av bänkar?
 
Capture.JPG

Ja det är en liten tårtbit av samma list som är ditlimmad. Kommer inte ihåg hur jag gjorde riktigt men har för mig att som med alla lister krävdes det några kapningar innan det blev rätt. Tror den längre biten är raksågad. Finns dock snyggare lister avsedda för ändamålet har jag sett i efterhand t.ex. enligt bild.
 
Man gerar listerna som vilket ytterhörn som helst men den lilla biten raksågar man från spetsen.
 
Så här såg min ut med biten pålimmad. Försök inte att köra snedkapningen på en liten bit utan gör 45 gradaren först och så kapar du rakt sedan, så har du fingrarna i behåll ;)
P1050653.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så här med lite färg på:
P1050779.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
EddieHansson och 4 till
  • Laddar…
Hur som helst, så är det väldigt snyggt gjort (y)

Jag försöker i det längsta undvika att gera, för det blir ofta åt fel håll.
Och så blir biten för kort.
Men det är bra virke att elda med :cool:
 
  • Gilla
D_a_g_g och 1 till
  • Laddar…
Rooney skrev:
0502Y, är det den som brukar kallas "Vit" eller "Antikvit"?
Sen har jag en annan fundering: Jag har tidigare målat alla golvlister och dörrkarmar i huset med "Antikvit" som är lite mer mörkare vit. Fönstren vi satte dit nu är verkligen snövita. Bör jag måla smygarna och listerna runt fönstren i samma snövita som fönstren eller hålla mig till samma "Antikvit" som golvlister och dörrkarmarna?
Borde reagerat på detta, häromkring kallas det för Tidaholmsvit :) 0502 är riktnummer till Marbodals hemkommun 👍
 
En fråga bara... Ni som har rundat av hörnen på fönsterbänkarna. Hur har ni gjort? Passare och sticksåg och slipa på det innan fräsning?
 
Jag brukar ta ett dricksglas i lämplig storlek som mall, därefter sticksåg sedan kopieringsfräsen för "lager 2" som jag limmar på i efterhand för att få en tjockare framkant). Sist 3mm fräs för att runda av hela kanten
 
hej igen i denna tråd=)

nu undrar jag hur jag ska göra smygen till ett fönster som är 260 brett?

mdf skivorna är ju 240, så då måste jag skarva... hur hade ni gjort?

skarva, hur?

annat alternativ?
 
Mikael_L
Här verkar det finnas skivor som är 3050 långa
http://www.sigvard-spangberg.se/vara-skivor.html

Kolla med Bauhaus också.

Annars köper du ett lämpligt hyllplan, av lämpligt material, massivträ, eller annat.



Att skarva kan typ aldrig bli bra...

Kan du fräsa en fingerskarv och pressa hårt vid limningen så kanske...
 
Redigerat:
  • Gilla
alexandersilwen
  • Laddar…
Jag skarvade mina skivor på ett dåligt sätt för 10 år sedan, så det får jag göra om nu och beställa skivor i rätt längd.
 
Jag har skarvat genom att göra bänken av dubbla MDF som lim-skruvas ihop omlott. Funkar klockrent, 10år och inte en spricka...
 
  • Gilla
EddieHansson och 1 till
  • Laddar…
P
Min bräda i köket blir drygt 4m så då kanske Larsas metod är det rätta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.