Nimajneb skrev:
Det är väl den Best Tools maskinen som testades 2006 och fick sämst betyg av alla testade.
Nej, det är den som heter 255DWL i det testet och fick betyget stadig, sågar bra och effektivt. Det är den med dubbla gejdrar från Best Tools. Den är riktigt bra. Som med allt annat, man tjänar på att ställa in den själv. Den är inte så bra att man inte märker skillnad till en bättre såg, men så bra att jag inte bytt den efter 7 år.

--- Mats ---
 
Hur fungerar det med att ställa in 90 grader?

1. Är det fasta lägen pp dessa dyra sågar?
2.I så fall hur ställer man 90,7 grader?
3.Och hur vet man att just "denna" vinkeln är 90,7 och inte 89,5 grader?
 
Jag tror dom flesta sågar har fasta lägen för standardvinklarna.
Ska man finlira så får man läsa av skalan och sedan låsa fast den i rätt läge.
Oftast kommer dom bättre sågarna färdigkalibrerad men om behov finns så kan vinklarna behöva kalibreras, även här brukar tillvägagångssättet vara enklare o mer exakt med dom bättre sågarna.
Men som jag skrev tidigare, är man inte så noga så kan man alltid kompensera med akrylfog.
 
Atom skrev:
Hur fungerar det med att ställa in 90 grader?

1. Är det fasta lägen pp dessa dyra sågar?
2.I så fall hur ställer man 90,7 grader?
3.Och hur vet man att just "denna" vinkeln är 90,7 och inte 89,5 grader?
Alla sågar har fasta lägen för exempelvis 90 grader. Jag tror också att alla sågar kan justera in detta läge så att det är helt rätt, åtminstone kan proffssågar göra detta.

Att läsa av vinkeln ner till en 1/10 grad har jag inte kunnat på någon av mina sågar (dw 707, elu 274, makita 2013, festo kapex). Trial and error eller någon jigg typ den som följer med till kapexen är då bra. Många sågar har dessutom svårt att låsa läget nära de fasta lägena, pga att den istället vill "glida" och låsa i det fasta läget. Makita ls1013 är otroligt svår (kanske på gränsen till omöjlig?) att låsa på tex 89 graders lutning (ej gering, där är den bättre). Kapexen har ett utmärkt system för att finlira lutningen, att finlira gerningen är det dock sämre med och när man är riktigt nära de fasta lägena blir den bråkig.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Daniel_N skrev:
...Många sågar har dessutom svårt att låsa läget nära de fasta lägena, pga att den istället vill "glida" och låsa i det fasta läget...
Instämmer, det är fruktansvärt irriterande eftersom det inte helt sällan är runt de fasta lägena man vill finlira. Det hade varit schysst om man kunde spärra "låsspaken" i intryckt läge för att sätta de fasta lägena ur spel.

I brist på denna funktion har jag en liten bit eklist (ögonmåttsminnet säger 5x20 mm, och kanske 5 cm lång) som jag trycker in bakom låsarmen i intryckt läge. Funktionsmässigt blir det samma sak som att hålla låsspaken intryckt hela tiden. Sedan är det bara att finjustera... Lite av en pentalösning, men det funkar bra ;)

(Ovanstående funkar på GCM8, men liknande lösning borde kunna funka på andra sågar med).
 
Ok.
Jag tolkar det hela som att det är klingan som är absolut viktigast för oss amatörer som behöver sågen kanske 20-30 timmar om året.
 
bygga_bo skrev:
Instämmer, det är fruktansvärt irriterande eftersom det inte helt sällan är runt de fasta lägena man vill finlira. Det hade varit schysst om man kunde spärra "låsspaken" i intryckt läge för att sätta de fasta lägena ur spel.
Det kan jag på min DW743. Och den är väl ändå att anses vara en robust byggsåg snarare än en finlirarsåg.
 
bygga_bo skrev:
Instämmer, det är fruktansvärt irriterande eftersom det inte helt sällan är runt de fasta lägena man vill finlira. Det hade varit schysst om man kunde spärra "låsspaken" i intryckt läge för att sätta de fasta lägena ur spel.

I brist på denna funktion har jag en liten bit eklist (ögonmåttsminnet säger 5x20 mm, och kanske 5 cm lång) som jag trycker in bakom låsarmen i intryckt läge. Funktionsmässigt blir det samma sak som att hålla låsspaken intryckt hela tiden. Sedan är det bara att finjustera... Lite av en pentalösning, men det funkar bra ;)

(Ovanstående funkar på GCM8, men liknande lösning borde kunna funka på andra sågar med).
Tycker inte det är något problem att finlira runt dom fasta lägena på GCM8, har man bara bromsskruven lite lagom åtdragen så är det bara att knacka lite åt sidan samtidigt som man håller upp spärren så fixar den några tiondelar ifrån det låsta läget.
 
Nimajneb skrev:
Tycker inte det är något problem att finlira runt dom fasta lägena på GCM8, har man bara bromsskruven lite lagom åtdragen så är det bara att knacka lite åt sidan samtidigt som man håller upp spärren så fixar den några tiondelar ifrån det låsta läget.
Jag använder en hand till att sänka ner klingan för att kunna syfta mot smygvinkeln/halvavinkelmojängen/ämnet, och den andra handen justerar jag vinkeln med. Du måste ha ha nått högre på evolutionsstegen än mig, för jag saknar dessvärre en tredje hand att samtidigt hålla uppe låsspaken med... ;) Därav den lilla träbiten.
 
bygga_bo skrev:
Jag använder en hand till att sänka ner klingan för att kunna syfta mot smygvinkeln/halvavinkelmojängen/ämnet, och den andra handen justerar jag vinkeln med. Du måste ha ha nått högre på evolutionsstegen än mig, för jag saknar dessvärre en tredje hand att samtidigt hålla uppe låsspaken med... ;) Därav den lilla träbiten.
Får mig osökt att tänka på ett avsnitt på youtube om ett fräsbord. En äldre herre tar fram vad han kallar sin "microadjust". En stor klubba. Och slår på staketet framför fästskruven. Det flyttar sig bara en anings aning eftersom han aldrig lossar spännanordningen. Låter som samma sak. lnacka, prova, knacka igen.

Fungerar bra på alla maskiner med spännskruv istället för hack, inte specifikt för en GCM 8.

--- Mats ---
 
Redigerat:
Lånar tråden lite. Tänkte köpa en handdriven gersåg/låda men frågan är vilken skall man ha?
Sent from my Lumia 800 using Foroplex
 
Jula har en fin Stanley-såg för 450kr. Deras hardhead var dock lika ranglig som Classe och Biltemas.
 
pezlin skrev:
Lånar tråden lite. Tänkte köpa en handdriven gersåg/låda men frågan är vilken skall man ha?
Sent from my Lumia 800 using Foroplex

Nobex Champion 180 ska väl vara "Top Notch" :thumbup:
 
Nobex champion 180 är riktigt bra. Bra träning för armarna också :-)
Finns många sågblad att välja till den. Även avsedda för metallkapning
 
Allt annat än Nobex är det skottpengar på
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.