Byggahus.se
Jag undrar om någon här har gort en geoteknisk undersökning och kan berätta lite om det? Priser och så vidare
 
Vi köpte en kommunal tomt och fick tips genom dom om en geolog dom använde.
Ringde honom och han tog 5000:- inkl moms, vi faxade honom en ungefärlig ritning på husets placering och han körde ut och borrade 3 hål, 1 vecka senare kom rapporten om vad han hittat och hans rekommendationer om grundläggningen. Detta lämnade vi till vår säljare då vi körde totalentreprenad och han vidarebefodrade det till grundentreprenören. Det är värt varenda krona att få gjort detta då du i princip exakt får reda på vad som döljer sig under ytan och därför inte åker på några obehagliga överraskningar när dom börjar gräva för grunden.
 
Tack så mycket för svaret! Jag vill mest veta vad det kostar eftersom jag har hört att det kunde kosta upp till 20 000 för en sådan undersökning.
 
Hör dig för om pris innan de drar igång så du slipper en obehaglig överraskning.
 
Min kostade 15 000 kr, då togs ett antal borrhål och jordprover. Dessa analyserades och man konstaterar helt sonika i en utförlig rapport med diagram mm vilken typ av grundläggning som behövs, är det lös mark måste denna ev schaktas ur, fyllas med kross och djupvibreras etc, är det lös lera kanske det måste pålas.

Den geotekniska undersökningen är som en liten försäkring som talar om för din grundkille hur han skall gå fram med arbetet och vad som krävs för att huset inte skall sätta sig om ett par år.

Ibland verkar grundkillar tro att de är geotekniker vilket man skall vara uppmärksam på.....det är faktiskt inte bara att schakta och kolla om det ser OK ut och sedan packa grus....det kan döljas sig mycket under ytan.

Du får också fram hur mättad marken är på vatten, olika kvoter mm. Detta har betydelse för dränering etc.

Min kostade lite mer men räkna med mellan 10-20' för en ordentlig undersökning.

Till detta kommer också en radonundersökning om inte den kan genomföras samtidigt.
 
Jag anlitade Skanskas vägavdelning och deras geolog= snabbt och smidigt, och en 500-hundring fattigare. Finns kanske andra som sysslar med dessa undersökningar.
Min botten är sand, och det var det bästa att bygga på, enligt experten, tyvärr så torkar gräsmattan och är gul hela sommaren :-[
 
Hur djupt kollar dom när man tar prover på marken, antar att det inte har så stor betydelse hur det ser ut 10 m ner i backen.
 
En geoteknisk undersökning ska visa på hur markförhållandena är. Med andra ord skall de visa hur långt ner under mark "fast mark" är just på din tomt.

I vårt fall var "fast mark" mellan 1 och 1,5 meter ner. Vi har fått gräva bort allt detta och därifrån kommer det fyllas med icke komprimerbart material för att gjuta plattan på så småningom.

Är det mer än 10 meter till fast mar så är det väldigt intressant för dig. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.