kulon gick ju bara till strömbrytaren...

Ingen fara...

men jösses?? hur lyckades de fiska igenom kabeln utan att den for ner inuti röret då??
ja man slutar aldrig förvånas...
vad är det för ringledning som går runt röret?

EKRK är tillräckligt styv att pricka av hål en halvmeter bort, med lite tålamod så går det.

Protte

åh herre jäv...

borren gick igenom väggen, vänder på borren och styr kabeln med borren.

Små tips och trix som går att man kommer hem från jobbet innan 16:00 :-)

• Gilla
ylven
  • Laddar…
Det finns signalborr (tror jag dom kallas) som har ett litet hål borrat genom spetsen (som på en symaskinsnål). Vi använde dom för att dra koax genom väggarna när jag extraknäckte på en radio- (och cykel!) affär en gång i tiden.

Man borrar igenom väggen, stoppar den skalade ledaren genom hålet i borret och drar tillbaka. Klart! Ett järnrör hade vi säkert inte ens märkt, det brukade dj-klas när man skulle igenom tjocka väggar.

Irwingborrar slutade jag använda på 60-talet.Nu är det långa järnborrar som gäller,och jag tror inte att jag är ensam.

Aha, det du ;) för alla mina bekanta kör med "Irwing" med hål för att fästa kabel

pellegoria skrev:
Irwingborrar slutade jag använda på 60-talet.Nu är det långa järnborrar som gäller,och jag tror inte att jag är ensam.
Det var långa järnborr, med hål.

Liten uppdatering:

Eländet sitter till råga på altt fast som berget i röret, helt omöjligt att dra ut.

Skall försöka putta in kabeln från sovrummet i hålet, behöve ju faktiskt inte nödvändigtvis få loss kabeln ur röret.

Jag gissar att den rostat fast, dvs det har rostat i hålkanterna så att det trycker på kabeln.

det ser ju även ut som att du har dragit sönder manteln på kabeln, alltså borde den ju sitta hårt!!.. var det spänning i den när du drog i röret?
vad är ringledningen till?

Kabeln var urkopplad. RIngledningen är jag lite osäker på. Det finns ett oanvänt telejack i närheten. Men jag är ganska säker på att det är en 4-ledare till det.

Det har funnits en skog av gamla ringledningar i huset (tro jag har räknat till 10 - 15 "döda" tele ledningar.

Dessutom så fanns det en ruingledning liknande den vi ser på bilden som helt enkelt var surrad 1 varv runt röret uppe på vinden. Vet inte varför.

• Haha
El-Löken66
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Det finns signalborr (tror jag dom kallas) som har ett litet hål borrat genom spetsen (som på en symaskinsnål). Vi använde dom för att dra koax genom väggarna när jag extraknäckte på en radio- (och cykel!) affär en gång i tiden.
Var det en sån här du menade? Mycket användbar än idag.
Bilden från LME-försäljn.katalog 1943.

• IMG_0514_640.jpg
Jag skulle vilja se någon borra igenom ett 110mm gjutjärnsrör med den borren. Då hade han troligen fortfarande stått där och borrat idag 18 år senare.

Elhistoriska skrev:
Var det en sån här du menade? Mycket användbar än idag.
Bilden från LME-försäljn.katalog 1943.
Det var en vanlig lång spiralborr för borrmaskin. Ca 1970. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.