Byggahus.se
Hej!

Ska sätta upp gardinskena i hela vardagsrummet. Har köpt VIDGA gardinskena. Det jag inte blir klok på (jag kanske krånglar till det) men hur ska jag få in rätt mått för hörnen?

Alltså jag vill lägga skenan 6-7 CM ut från väggen. Men blir inte klok på hur jag ska mäta in hörnbeslaget? Ska jag montera hörnen först eller ska köra på med avlånga skenorna först? Hur ritar jag in och mäter in så jag lämnar rätt utrymme och vinkel på hörnet mellan dom avlånga skenorna?

Hoppas ni förstår min tanke.

Länkar även till hörndelen samt den vanliga skenan

https://www.ikea.com/se/sv/p/vidga-hoern-1-spar-takbeslag-ingar-vit-30498381/

https://www.ikea.com/se/sv/p/vidga-gardinskena-1-spar-takbeslag-ingar-vit-20492916/
 
  • Vit plast, barnsäkerhetslås för skåp eller lådor, självhäftande, modern hemutrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, fick du något svar? Ser inga? För min del ser det ut som att det kommer bli fel med nästa raka bit. Hajar inte vad som är fel 😞
Hjälp. Snälla. Någon?
 
  • Vit vägg, fönsterkarmar och fönster i vinkel. Skugga, kablar och ledningar synliga. Inget utomhusperspektiv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit vägg med kablar i kabelkanal nära ett fönster och sprickor i väggens målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönsterhörn med öppet vitt fönster, beigea väggar, gardinskena och popped fönsterlås.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
AvsAnnelie AvsAnnelie skrev:
För min del ser det ut som att det kommer bli fel med nästa raka bit. Hajar inte vad som är fel 😞
Svårt att se på bilderna om det är 90 grader mellan de två väggarna.

Det är mycket viktigt att de två delarna sitter helt tätt mot varandra för annars blir det inte en 90 graders böj. Det ingår ihopkopplingsbeslag i de raka delarna.
Kablar längs en vit vägg, markerade med rött för möjlig skada eller intressepunkt, nära fönsterkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
AvsAnnelie AvsAnnelie skrev:
Hej, fick du något svar? Ser inga? För min del ser det ut som att det kommer bli fel med nästa raka bit. Hajar inte vad som är fel 😞
Hjälp. Snälla. Någon?
Ditt hörn är inte 90 grader. Den kommer inte att passa
 
Redigerat:
Matti_75 Matti_75 skrev:
Ditt hörn är i 90 grader. Den kommer inte att passa
Hörnet är inte 90, då skulle vinkeln passa. det är mindre än 90, svårt att se men kanske 80.
 
J jonaserik skrev:
Hörnet är inte 90, då skulle vinkeln passa. det är mindre än 90, svårt att se men kanske 80.
Fick ändra felskrivningen
 
K
J jonaserik skrev:
Hörnet är inte 90, då skulle vinkeln passa. det är mindre än 90, svårt att se men kanske 80.
Skulle vilja säga att hörnet definitivt har en trubbigare vinkel än 90, alltså mer. Inte mindre. 80 grader är spetsigare
 
  • Gilla
Lillekitte och 2 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Skulle vilja säga att hörnet definitivt har en trubbigare vinkel än 90, alltså mer. Inte mindre. 80 grader är spetsigare
Jag ska inte gå djupt detta, men du har liksom rätt, hörnet skekar utåt och närmare 100 då
 
  • Gilla
AvsAnnelie
  • Laddar…
Aha! Så vinkeln på väggen är fel säger ni!
Bifogar film från likadan lägenhet - fast spegelvänd - där de förra boenden enligt uppgift monterat stänger från Hemtex. (Om ni råkar ha ljud på så är det mitt barnbarn jag pratar med ☺️)
Ett måste köpa något annat än IKEAS Vidga då med andra ord?
Tacksam för alla ni som svarat och kommer svara och ge input!!!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
OK Det ser mer ut som kirsschena och dom går att bocka till lite på kurvorna
 
  • Gilla
AvsAnnelie
  • Laddar…
Filmens sista del är den första delen hos mig. Ser nu att stången där är monterad en ”bra bit” från fönstret?
Bifogar några skärmdumpar från videon. Vad tror ni? Kanske p g a att vinkeln blir fel annars? Ser att andra märken har böjar på högre tal än 90. Kanske ett måste då byta tillverkare?
 
  • Ett fönster med persienner, några öppna, i ett rum, tak i förgrunden, dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusvy med droppar från gardinskena, potentiellt vattenskada, vit vägg, dörrens övre del synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
FORTS: HUR BOCKA HÖRNBITEN ÄN MER?
Går det att ”knäcka” hörnbiten, trycka ut den i en vidare vinkel så att den går att använda?

Vet inte hur man gör när man knäcker. Tänker att om man försöker böja den när det är spår upptill och nedtill, hur får man spåren att bli kvar, inte förstörda?
Vet inte heller om det finns risk att ytan krackelerar. Ytan består av Epoxi/polyesterbaserad pulverlack står det i beskrivningen om hörnbeslaget på hemsidan.
Någon här som gjort något liknande?
 
AvsAnnelie AvsAnnelie skrev:
FORTS: HUR BOCKA HÖRNBITEN ÄN MER?
Går det att ”knäcka” hörnbiten, trycka ut den i en vidare vinkel så att den går att använda?

Vet inte hur man gör när man knäcker. Tänker att om man försöker böja den när det är spår upptill och nedtill, hur får man spåren att bli kvar, inte förstörda?
Vet inte heller om det finns risk att ytan krackelerar. Ytan består av Epoxi/polyesterbaserad pulverlack står det i beskrivningen om hörnbeslaget på hemsidan.
Någon här som gjort något liknande?
Nej, de går inte att ändra vinkel på ett vettigt sätt.
 
Går det inte att bara såga av en del av hörnvinkeln? Desto mer än 90 grader hörnet är desto mer får du såga. Värt att testa iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.