Byggahus.se
Jag skall bygga ett garage med platt tak, på ca 30 m2. Jag har kollat ett antal av de företag som levererar byggsatser, men ingen verkar kunna leverera garage med plat tak. finns det någon på forumet som känner till någon garageleverantör som har platt tak?
 
Ursäkta frågan men varför platt tak?

Den konstruktionen är som att be om fuktskador
 
Klart att risken för problem är större med ett platt tak. Men det är sååå mycket snyggare, dessutom kommer det att gå i stil med huvudbyggnaden.
/P
 
Hoppas du bor i skåne eller däromkring så att det inte fryser för dig. Har varit med om rinnande vatten från tak lite för många gånger för att gilla platta tak
 
petsor skrev:
Klart att risken för problem är större med ett platt tak. Men det är sååå mycket snyggare, dessutom kommer det att gå i stil med huvudbyggnaden.
/P

60-talet kommer tillbaka? Jisses. ::)
 
Men herrejösses, lever ni på sextiotalet eller, materialen har givetvis blivit mycket bättre sedan dom tillverkades med lumppapp.........
räkna med åtminstone 40 års livslängd på dagens premiummaterial.

att man sedan inte alltid kan bygga med branta takstolar kan ju bero på flera saker, såsom det estetiska, bygglov, ekonomi mm.

så kom med konkreta tips istället för att ifrågasätta personens val!

( har tyvärr inget eget, men kunde inte låta bli att reagera) ;)
 
Hejsan, Mellbygarage har ett garage med nästan platt tak, det lutar 3 grader.....
Jag har smällt upp ett sådant här hemma, med "taksarg" runt om för att smälta in i övrig bebyggelse på gatan!

Hejs Stefan
 
Tack för tipset, skall kolla mellby.
/Petsor
 
På vår gata är garagen byggda i slutet av 70-talet med platta tak på 11 av de 12 husen. Alla 11 har haft problem med taken och fått göra om och ändå inte fått det 100% tätt. >:( :'(
Det garaget med taklutning, står fortfarande som det gjorde när det byggdes, utan någon takrenovering. :)
Skall du ha platt tak, så får du problem nån gång i framtiden.
OK, det har kommit nya system, men platta tak hör hemma på kontinenten och i ökenlandskap, där de inte har en massa snö som ligger kvar i flera månader.
 
Påtal om 60-talet:  Den tidens knep för att få taket att framstå som helt PLATT var att dölja taklutningen mha helt horisontellt lagd (och mycket bred) vindskiva!

Kanske något att fundera på i dessa "retrotider" ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.