Byggahus.se
Ta då hellre 22x120 råspont
 
Eller byggmax golvplank, 25x165 som på min bild ovan. Har för mig att det bara var marginellt dyrare än 22x120 panel.
 
Har du länk till dem? Hittar det inte på byggmax hemsida.
 
17mm råspontsluckor är ju också ett alternativ
 
D Diablito skrev:
Hej,

Här kommer en tråd om vårt projekt med att färdigställa det garage som förra ägaren påbörjade men aldrig avslutade.

Bakgrund:
Lada på grundmur blåste bort för uppåt 20 år sedan.
Förra ägaren gjöt en ny grundmur för att minska garaget (längs en långsida), murade upp nya väggar i leca men sedan tog det stopp. Innermåtten på garaget är 15,5x5,5 m.

När vi flyttade in för 4 år sedan tog jag in en offert från en lokal firma på att bygga ihop garaget med ett mindre förråd samt färdigställa det. De offererade nästan 1,4 MSEK så det hamnade på is...… minst sagt.

Förebild:
[bild]
Att göra med lokal firma:
Gräva ur och gjuta ny isolerad platta
Mura igen öppningen som vetter in mot gården samt montera ytterdörr istället
Höja hitre långsidan med 1 m (mura)
Öppna upp för garageport, 3000x2100, i bortre gaveln
Schakta framför nya garageporten och anlägga grusplan
Gräva ner rör för regnvatten samt dränering längs bortre långsidan (Gräsmattan är ända inpå gamla grundmuren samt i nivå med plattan). Gräva ner och ansluta rören till befintlig brunn som ligger till vänster om det "lilla" garaget/förrådet som syns till vänster i bilden.
Troligtvis putsa utsidan

Andra jobba att lägga ut:
Eldragning
Montering garageport
Installation LLVP

Eget arbete:
Montera pulpettak med takbalkar i limträ med måtten 7000x315x66 mm
Isolering
Råspont
papp
läkt
Takpanneplåt från Mera system i Anderslöv (Anna panna plus rustik som vi har på huset)
Vindskivor
Hängrännor
Ytskikt inne

Lite foton på vad som hänt hittills
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]

Så här långt hade vi kommit igår kväll. Det dryga är att ett par timmar efter de gjutit i fredags eftermiddag sprang en kattjävel in i garaget och gjorde ordentliga avtryck som det var försent att göra något åt då. Firman skulle fylla i med något bruk och slipa det jämnt med resten av plattan.

En fundering, jag står i valet och kvalet mellan att klä väggarna med osb + gips (11+13 mm) eller enbart plywood 12 mm. Kostnaden blir densamma men betydligt mindre jobb med plywooden samt att jag inbillar mig att den är bättre att skruva i. Någon som har synpunkter på det valet? Garaget kommer användas till en bil samt verkstad för mestadels träarbete.
Katten också!
 
D Diablito skrev:
Har du länk till dem? Hittar det inte på byggmax hemsida.
https://www.byggmax.se/furugolv-25x158-p08925158

Dom har dessvärre höjt priset sen jag köpte det kring jul. Rätt säker på att det kostade 179 kr kvadratmetern då.
 
Råspont är så kvistig så den blir nog inte så snygg trots att det är ett garage.....
 
I onsdags blev de klara med den främre väggen, känns sjukt högt med 3,4 m....
Sedan dess har bygget stått stilla då vi väntar på balken över garageporten, skulle skickas idag.

Nyligen uppförd främre vägg av gråa betongblock och byggställning i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre vy av en halvfärdig byggnad med 3,4 meter höga betongblocksväggar och öppningar för fönster och en garageport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd främre vägg på 3,4 meter av betongblock med öppning för garageport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Finns det några nackdelar med att klä väggarna med vanlig panel utan spont? Den är ju torr så borde inte krympa isär något. Går ju rätt fort att sätta då jag har Dewalts batteridrivna spikpistol, klarar upp till 90 mm spik.

Golvet ovan blir alldeles för dyrt och råspont känns som för grovt och för dålig kvalitet.
 
D Diablito skrev:
Finns det några nackdelar med att klä väggarna med vanlig panel utan spont? Den är ju torr så borde inte krympa isär något. Går ju rätt fort att sätta då jag har Dewalts batteridrivna spikpistol, klarar upp till 90 mm spik.

Golvet ovan blir alldeles för dyrt och råspont känns som för grovt och för dålig kvalitet.
Det kommer torka isär. Jag förutsätter att du menar nyköpt fasadpanel. Skall du ha utrymmet uppvärmt så kommer den definitivt att torka ihop,

Alldeles oavsett så kommer det röra sig över året. Kan du leva med att det blir glipor så går det nog alldeles utmärkt. Men det blir ju inte jättemycket billigare än golvpanelen jag länkade till. Panelvirke 22x120 kostar väl minst 15 kronor metern, det blir 125 kronor kvadratmetern.

Finns ju spontad fasadpanel också.
 
22x145 kostar 85 sek/m2 på Hornbach. Tanken är att ha den på ”fel håll” alltså med finaste sidan utåt. Med spontad panel hamnar fel sida utåt.
 
Väggytan är ca 115 kvadrat så golvet kommer kosta 13.100 mer

Men det kanske blir snyggast/enklast med plywooden
 
D Diablito skrev:
Finns det några nackdelar med att klä väggarna med vanlig panel utan spont? Den är ju torr så borde inte krympa isär något. Går ju rätt fort att sätta då jag har Dewalts batteridrivna spikpistol, klarar upp till 90 mm spik.

Golvet ovan blir alldeles för dyrt och råspont känns som för grovt och för dålig kvalitet.
Panelen kommer att torka isär lite men jag tycker att det bidrar med karaktär till rummet. Jag hade 22x100 men om jag skulle jag göra det igen så skulle jag tänka som dig och använda 22x145 eller 125. Målar man det vitt eller ljus gråblå så blir det snyggt. Plywood blir ju bara slätt och tråkigt, dessutom måste man väl måla 2-3 gånger innan det täcker ordentligt.
 
Det får bli panel.

Vad gäller takstolarna så kommer jag lägga 195x45 på lecaväggarna som ett hammarband ( tjärpapp under) och sedan fästa balkarna med vinkeljärn. Vad kan vara lämplig storlek på järnen när balkarna är 315 mm höga?
 
Var bortrest en vecka över midsommar, kom hem i onsdags och då hade äntligen balken till garageporten kommit och firman hade satt den på plats.
Nyinstallerad balk över öppning i garagebygge med hammarband redo för takreglar, grå betongblockväggar och betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I torsdags satte jag upp hammarbanden då det mesta av materialet till taket skulle komma på fredag (igår). Tänkte att de kunde lyfta upp takreglarna direkt så jag slapp lägga flera dar på att få upp dem.

Balk och hammarband för garageport monterade på lastbil redo för uppresning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyligen uppsatt balk till garageport och staplade hammarband som väntar på att resas på ett takbygge, med himmel och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lastbil med kran lyfter byggmaterial såsom takreglar för hemmaprojekt mot en bakgrund av gröna träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pall med isoleringsmaterial insvept i plast utomhus på ett fält.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lyftkran placerar tunga takreglar på en konstruktion av trä mot en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerad balk för garageport och hammarband i trä under byggnation av takkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En grävmaskinsarm lyfter en stor träbalk på plats ovanför en grå betongblocksvägg under en blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Garagebygge med en balk som lyfts på plats av en kran över en öppning mellan två murade väggar, med byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När det blev lite svalare idag så blev det till att börja flytta runt reglarna och resa dem. 4 st kom på plats idag. Satan vad tunga de är, inte helt lätt att flytta dem 15 m längs taket själv....
Konstruktionsfas av ett garage med en nysatt balk, hammarband och lösa takreglar, omgiven av ställning och stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Process med byggnation av takstolar på ett garage, med balk, hammarband och byggställning synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Wirre740 och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.