Hej.
Jag och min sambo har köpt ett funkis hus "1924 eller 1945" och tänkte vi skulle renovera lite innan inflyttning
B.l.a :
Bergvärme
Installera element
Tapetsera alla rum
Nytt golv i kök och hall
Delvis nytt kök
Bygga om källaren till datarum och verkstad
Och säkert en del mer, så vi tänkte lägga upp lite bilder här på forumet för att få lite tipps och trix man kan behöva när man köppt nytt.
Här kommer lite bilder.
Jag och min sambo har köpt ett funkis hus "1924 eller 1945" och tänkte vi skulle renovera lite innan inflyttning
B.l.a :
Bergvärme
Installera element
Tapetsera alla rum
Nytt golv i kök och hall
Delvis nytt kök
Bygga om källaren till datarum och verkstad
Och säkert en del mer, så vi tänkte lägga upp lite bilder här på forumet för att få lite tipps och trix man kan behöva när man köppt nytt.
Här kommer lite bilder.
Mer bilder.
Alltid kul med nya, entusiastiska medlemmar på detta eminenta forum, VÄLKOMMEN!
Det var en diger lista ni har...kommer säkerligen att bli längre allteftersom oxå =)
Lycka till med renoverandet och kom ihåg att fylla på med bilder på hur arbetet fortskrider. // Mixar´n
Det var en diger lista ni har...kommer säkerligen att bli längre allteftersom oxå =)
Lycka till med renoverandet och kom ihåg att fylla på med bilder på hur arbetet fortskrider. // Mixar´n
Fixar´n: tack tack ska försöka att underhålla er med bilder på det mesta
cheetah1: jo min tanke va att om man köper stora så kanske man inte behöver så många. men vet inte hur de funkar.
raveper: HaHa som tur är så är det inte vi som har satt upp dem, de var kvar när vi köppte de
cheetah1: jo min tanke va att om man köper stora så kanske man inte behöver så många. men vet inte hur de funkar.
raveper: HaHa som tur är så är det inte vi som har satt upp dem, de var kvar när vi köppte de
Jag vet inte exakt men man bör ha under varje fönster eller golvvärme. Det finns program som räknar ut exakt mängd med värmekällor beroende på rumsvolym å isolering. Googla lite så hittar du eller kolla med en typ Comfortbutiken eller liknande.
Det är bäst med så många som möjligt som är så stora som möjligt.ekiz skrev:
Men man får självfallet kompromissa lite. Man dimensionerar med nånstans 50-80 W per kvadratmeter vid nånting som heter DT30, dvs om du har 20 grader i rummet ska du vid dimensionerande utetemperatur inte behöva ha mer än 50 grader på radiatorerna. Med så gott om plats under fönstrena kan du säkert dimensionera för DT20 också om du vill, och få ännu bättre verkningsgrad på värmepumpen.
Förklaringen till detta är ganska enkel också. Huset förbrukar lika mycket värme, men värmepumpen behöver inte gå lika länge för att få upp temperaturen som krävs för att få ut den värmen i huset. Något förenklat.
Stora radiatorer är också bra av en annan anledning: Det tar längre tid för värmepumpen att värma en större vattenvolym, dvs den går längre varje gång, men det tar förstås också längre tid för den större vattenvolymen att svalna, så den står också stilla längre stunder. Alltså: färre starter och längre gångtid, men samma energi ut till huset. Detta förlänger värmepumpens livslängd tack vare minskat slitage; det är starterna som sliter mest på kompressorn.





















